Logo UAB
2020/2021

Idioma IV: Xinès Modern

Codi: 101569 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2 2
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Shu-Ching Liao Pan
Correu electrònic:
ShuChing.Liao@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Xianghong Qu Lu

Prerequisits

Haver superat l’assignatura Xinès modern I, II i III.

Objectius

L'objectiu d’aquesta assignatura és consolidar l’aprenentatge dels coneixements lingüístics bàsics de l’estudiant en Idioma xinès per preparar-lo per a la comprensió́ correcta a la societat xinesa i la comunicació́ verbal i escrita amb xinesos. En acabar l’assignatura l’estudiant haurà̀ de ser capaç de:

  • Comprendre informació́ de textos escrits curts i senzills sobre temes relatius a l’entorn concret.
  • Produir textos escrits molt curts i senzills sobre temes relatius a l’entorn concret.
  • Reconèixer el sistema fonològic i lèxic bàsic i comprendre expressions orals bàsiques relatives a l’entorn concret.
  • Utilitzar el sistema fonològic i lèxic i produir expressions orals bàsiques relatives a l’entorn concret i tenir capacitat bàsica per començar redactar text curt d'uns 350 caràcters xinesos.
  • Tenir un bon coneixement lingüístic i cultural sobre la llengua xinesa moderna.

Competències

    Estudis d'Àsia Oriental
  • Comprendre textos escrits en una de les llengües d'Àsia Oriental.
  • Comprendre textos orals en una de les llengües d'Àsia Oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Produir textos escrits en una de les llengües d'Àsia Oriental.
  • Produir textos orals en una de les llengües d'Àsia Oriental.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar coneixements lèxics, morfosintàctics, textuals, retòrics i de variació lingüística.
  2. Aplicar estratègies per a comprendre textos escrits de diversos àmbits.
  3. Aplicar estratègies per a comprendre textos orals de diversos àmbits.
  4. Aplicar estratègies per a produir textos escrits de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  5. Aplicar estratègies per a produir textos orals de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  6. Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos escrits de diversos àmbits.
  7. Comprendre la intenció comunicativa i el sentit de textos orals de diversos àmbits.
  8. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  9. Produir textos escrits adequats al context i amb correcció lingüística.
  10. Produir textos escrits de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  11. Produir textos orals adequats al context i amb correcció lingüística.
  12. Produir textos orals de diversos àmbits i amb finalitats comunicatives específiques.
  13. Resoldre interferències entre les llengües de treball.
  14. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  15. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Es farà servir el Textbook de El Nuevo libro de chino práctico III. D’acord amb la seva tipologia, els continguts es poden agrupar en:

Fonològics i gràfics:

  • aplicació del sistema de transcripció pinyin al l’aprenentatge de nou vocabularis xinesos
  • principis bàsics de l’escriptura: identificació de l’estructura dels caràcters, descomposició en els seus diferents (claus semàntiques, parts fonètiques), ordre, número i tipus de traços

Lèxic morfològics:

  • familiarització amb unes 100 claus d’ús freqüent
  • escriptura i reconeixement d’uns 300 caràcters xinesos nous
  • ús i comprensió d’un vocabulari aproximat d’unes 400 paraules noves 

Gramaticals (nivell sintàctic):

  • Predicat adjectival (1)
  • Predicat nominal (2)
  • Modificació nominal (2, 3, 4, 5)
  • Modificació verbal (4, 7, 8)
  • Complements verbals: complement direccional simple (1, 4, 9) i compost (9), complement de quantitat (4, 7, 8), complement de grau (5, V, 9), complement resultatiu (5, 7, 8), complement potencial (7)

Metodologia

Les activitats formatives es divideixen en activitats dirigides, activitats supervisades i activitats autònomes. 

Activitats dirigides: el professorat explica els continguts més importants de cada unitat, es realitzen lectures en veu alta i exercicis de comprensió oral i escrita, exercicis d’expressió oral, pràctica dels punts gramaticals i del lèxic nou, traducció a la vista, repàs de la matèria donada, etc. Aquest serà l’espai idoni per aclarir dubtes d’interès comú. Les activitats seran variades, de diferents tipus (orals i escrites, individuals i en grup) i, en alguns casos, avaluables (s’avaluarà si els alumnes preparen regularment les tasques que els ha encomanat el professorat i el seu grau de seguiment del ritme de l’assignatura) i la redacció.  

Activitats supervisades: inclouen la pràctica de comprensió escrita i expressió oral, així com la resolució d’exercicis.  

Activitats autònomes: consisteixen en la pràctica de la cal·ligrafia, l’estudi dels caràcters i del vocabulari, la preparació i repàs dels textos i dels punts gramaticals nous, així com la resolució i autoavaluació d’exercicis (a través del web docent).  

Per a cada unitat docent l’alumne ha de dedicar al voltant de 50 hores d’estudi, incloent-hi les activitats supervisades i el treball autònom (preparació, pràctica mitjançant exercicis i repàs). Atès els continguts i l’estructuració de l’assignatura és imprescindible que dediqui regularment temps setmanal a preparar la matèria nova, fer els exercicis i repassar la matèria donada. Es pressuposa aquesta dedicació dels estudiants per al bon seguiment del ritme de l’assignatura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Realització d'activitats de comprensió lectora, oral i escrita, de producción escrita y classe magistral. 90 3,6 1, 2, 6, 8, 14
Tipus: Supervisades      
Exercis de comprensió oral i escrita, redacció de text, correcció d'exercisis i resolució de dubtes. 90 3,6 1, 2, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi i pràctica de les paraules noves de cada lliçó, preparació d'activitas d'expressió oral i escrita, preparació d'activitas de comprenció lectora. 90 3,6 1, 2, 6, 8, 14

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari al començament del curs. Totes les activitats tenen un termini que cal complir, segons el calendari de l’assignatura.

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitatsen unade sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grado/informacion-academica/evaluacion/-en-que-consiste-la-evaluacion-1345668023108.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis (Tasques i/o activitats de comprensió i d'expressió escrita i oral ) 40% (20% x 2) 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Proves 60% (30% x 2) 10 0,4 1, 2, 4, 6, 8, 13

Bibliografia

Llibre de text:

Liu Xun, New Practical Chinese III, Beijing, Huayu publishing house.

La resta d’exercicis, activitats o informacions d’interès per a l’assignatura les trobareu a llibres de exercicis de mateix autor (work book).

Recursos a la xarxa de suport a l’estudi:  

1. Per aprofundir en temes de fonètica i transcripció en pinyin:

2.  Per practicar autònomament al pronunciació (tons, fonemes, etc.):

3. Per poder practicar autònomament l’escriptura dels caràcters (simplificats i tradicionals):

4. Altres recursos a la xarxa de suport a l’estudi:

5. Diccionaris en paper:

És necessari començar-se a familiaritzar els següents diccionaris més útils per a principiants:

¤ Zhou, Minkang. 1999. Diccionari Català-Xinès, Xinès-Català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana. (Diccionaris de l’Enciclopèdia).

  • Molt útil perquè és un dels pocs diccionaris que dona el pinyin del xinès, tant en mots com en exemples. Té directa i inversa i és l'únic diccionari pensat i preparat pels estudiants catalans.

¤ Zhou, Minkang. 2006. Diccionari Castellà-Xinès, Xinès-Castellà. Barcelona: Editorial Herder,

  • Molt útil perquè és un dels pocs diccionaris que dóna el pinyin del xinès, tant en mots com en exemples. Té directa i inversa i és l'únic diccionari pensat i preparat pels estudiants de Espanya. 

6. Diccionaris electrònics:

7. Eines informàtiques per l'autoaprenentatge de xinès:

8. MOOC xinès: