Logo UAB
2020/2021

Pensament Modern i Contemporani de l'Àsia Oriental

Codi: 101536 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Crespín Perales
Correu electrònic:
Montserrat.Crespin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Gustavo Pita Céspedes

Prerequisits

Per realitzar aquesta assignatura és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer i segon curs del grau i especialment haver cursat l'assignatura 101537 Pensament clàssic d'Àsia Oriental. És necessari tenir un nivell adequat de comprensió lectora en anglès per realitzar un bon seguiment de les lectures de caràcter obligatori i complementari.

Objectius

L'assignatura té per objectiu presentar tot un conjunt d'aspectes determinants per a comprendre la modernitat i la contemporaneïtat filosòfica a la Xina i el Japó. La formació consisteix a estudiar i qüestionar, d'una manera progressiva i correlativa al llarg del semestre, els principals marcs de discurs que constitueixen els moviments filosòfics moderns i contemporanis als dos països. Per aconseguir-ho, es pretén dotar a l'estudiant dels coneixements necessaris sobre el context específic (històric, polític, cultural) dels autors, textos i escoles de pensament. El curs vol proporcionar a l'estudiant la possibilitat d'identificar i situar als autors i autores, els textos i les escoles de la Xina i el Japó a l'interior de la situació particular i alhora global al qual pertanyen. Treballarem, doncs, al voltant del diàleg entre textos filosòfics, posicions específiques d'escoles de pensament i pensadors i pensadores, problemes dins un context particular, estudi d'eixos temàtics concrets, interrogacions filosòfiques, etc.

Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre el pensament clàssic, modern i contemporani de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  3. Conèixer i comprendre el pensament clàssic, modern i contemporani de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  5. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar la història, el pensament i la literatura de l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  9. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  10. Resoldre situacions de conflicte.
  11. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  12. Respectar la igualtat de gènere.
  13. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  14. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  15. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  16. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  17. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Mòdul - Pensament japonès modern i contemporani

Liberals, reaccionaris i protosocialistes (1868-1912): La modernitat filosòfica al Japó Meiji.
Subjectivitat, ideologia i cultura (1912-1945): Nishida i la constel·lació filosòfica al voltant de l'Escola de Kyoto.
Pensar la postguerra i la contemporaneïtat (1945-actualitat): memòries de l'ultranacionalisme i moviments filosòfics actuals.

Mòdul - Pensament xinès modern i contemporani

El pensament reformista (1860-1911).
El pensament revolucionari (1911-1949).
El pensament de Mao i la seva crítica.
Vessants del pensament xinès contemporani (1949-actualitat).

Metodologia

Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures obligatòries que el professorat indiqui per cadascun dels mòduls. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe magistral 49,5 1,98 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals, lectures orientades i tutories 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Lectures i preparació treballs acadèmics 52,5 2,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 17

Avaluació

L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

Per cadascun dels mòduls, pensament modern i contemporani xinès i japonès, l'estudiant haurà de realitzar les següents activitats formatives:

Activitat 1: Redacció d'un article filosòfic. El lliurament d'aquest exercici acadèmic es correspondrà amb un 30% de l'avaluació final de cada mòdul.
Activitat 2: Prova escrita final. La prova final escrita computarà un 20% de l’avaluació final de cada mòdul.

Altres consideracions

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.

Recuperació

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui aun 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita final 20% (x 2) 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17
Redacció d'un article filosòfic 30% (x 2) 39 1,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Bibliografia

Bibliografia Bàsica Mòdul - Pensament modern i contemporani japonès

González Valles, Jesús, Historia de la filosofía japonesa; Madrid: Tecnos, 2002.

Heisig, James W., Kasulis, Thomas P., Maraldo, John C., Bouso García, Raquel (Eds.), La filosofía japonesa en sus textos; Barcelona: Herder Editorial, 2016.

Taguchi, Shigeru, Altobrando, Andrea (Eds.), Tetsugaku Companion to Phenomenology and Japanese Philosophy, Cham: Springer International Publishing, 2019.
En línia a: https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007/978-3-030-21942-0#about

Bibliografia Bàsica Mòdul - Pensament modern i contemporani xinès

Cheng, Anne, Historia del pensamiento chino; Barcelona: Edicions Bellaterra, 2006.

Cheng, Chung-Ying, Bunnin, Nicholas (Eds.), Contemporary Chinese Philosophy; Oxford: Blackwell, John Wiley & Sons, 2002.
En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470753491

Feng Youlan, Selected philosophical writings; Beijing: Foreign Languages Press, 1991.

Xinzhong Yao, El confucianisme; Madrid: Cambridge University Press, 2001.