Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | OB | 3 | 1 |
Per realitzar aquesta assignatura és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer i segon curs del grau i especialment haver cursat l'assignatura 101537 Pensament clàssic d'Àsia Oriental. És necessari tenir un nivell adequat de comprensió lectora en anglès per realitzar un bon seguiment de les lectures de caràcter obligatori i complementari.
L'assignatura té per objectiu presentar tot un conjunt d'aspectes determinants per a comprendre la modernitat i la contemporaneïtat filosòfica a la Xina i el Japó. La formació consisteix a estudiar i qüestionar, d'una manera progressiva i correlativa al llarg del semestre, els principals marcs de discurs que constitueixen els moviments filosòfics moderns i contemporanis als dos països. Per aconseguir-ho, es pretén dotar a l'estudiant dels coneixements necessaris sobre el context específic (històric, polític, cultural) dels autors, textos i escoles de pensament. El curs vol proporcionar a l'estudiant la possibilitat d'identificar i situar als autors i autores, els textos i les escoles de la Xina i el Japó a l'interior de la situació particular i alhora global al qual pertanyen. Treballarem, doncs, al voltant del diàleg entre textos filosòfics, posicions específiques d'escoles de pensament i pensadors i pensadores, problemes dins un context particular, estudi d'eixos temàtics concrets, interrogacions filosòfiques, etc.
Mòdul - Pensament japonès modern i contemporani
Liberals, reaccionaris i protosocialistes (1868-1912): La modernitat filosòfica al Japó Meiji.
Subjectivitat, ideologia i cultura (1912-1945): Nishida i la constel·lació filosòfica al voltant de l'Escola de Kyoto.
Pensar la postguerra i la contemporaneïtat (1945-actualitat): memòries de l'ultranacionalisme i moviments filosòfics actuals.
Mòdul - Pensament xinès modern i contemporani
El pensament reformista (1860-1911).
El pensament revolucionari (1911-1949).
El pensament de Mao i la seva crítica.
Vessants del pensament xinès contemporani (1949-actualitat).
Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures obligatòries que el professorat indiqui per cadascun dels mòduls. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral | 49,5 | 1,98 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs individuals, lectures orientades i tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i preparació treballs acadèmics | 52,5 | 2,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 17 |
L'avaluació és avaluació continuada. Els estudiants han de demostrar el seu progrés realitzant activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe. Totes les activitats tenen un termini que cal complir estrictament, segons el calendari de l’assignatura.
Per cadascun dels mòduls, pensament modern i contemporani xinès i japonès, l'estudiant haurà de realitzar les següents activitats formatives:
Activitat 1: Redacció d'un article filosòfic. El lliurament d'aquest exercici acadèmic es correspondrà amb un 30% de l'avaluació final de cada mòdul.
Activitat 2: Prova escrita final. La prova final escrita computarà un 20% de l’avaluació final de cada mòdul.
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui aun 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita final | 20% (x 2) | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 17 |
Redacció d'un article filosòfic | 30% (x 2) | 39 | 1,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Bibliografia Bàsica Mòdul - Pensament modern i contemporani japonès
González Valles, Jesús, Historia de la filosofía japonesa; Madrid: Tecnos, 2002.
Heisig, James W., Kasulis, Thomas P., Maraldo, John C., Bouso García, Raquel (Eds.), La filosofía japonesa en sus textos; Barcelona: Herder Editorial, 2016.
Taguchi, Shigeru, Altobrando, Andrea (Eds.), Tetsugaku Companion to Phenomenology and Japanese Philosophy, Cham: Springer International Publishing, 2019.
En línia a: https://link-springer-com.are.uab.cat/book/10.1007/978-3-030-21942-0#about
Bibliografia Bàsica Mòdul - Pensament modern i contemporani xinès
Cheng, Anne, Historia del pensamiento chino; Barcelona: Edicions Bellaterra, 2006.
Cheng, Chung-Ying, Bunnin, Nicholas (Eds.), Contemporary Chinese Philosophy; Oxford: Blackwell, John Wiley & Sons, 2002.
En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470753491
Feng Youlan, Selected philosophical writings; Beijing: Foreign Languages Press, 1991.
Xinzhong Yao, El confucianisme; Madrid: Cambridge University Press, 2001.