Logo UAB
2020/2021

Temes Avançats d'Art i Cultura Popular de l'Àsia Oriental

Codi: 101535 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Artur Lozano Mendez
Correu electrònic:
Artur.Lozano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

El temari relatiu a teoria crítica i cultura popular japonesa s'impartirà en anglès pel prof. Lozano. El temari relatiu a art xinès, així com altres aproximacions de teoria crítica, s'impartiran en català pel prof. Figliulo.

Equip docent

Roberto Figliulo

Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura Art i Cultura Popular d'Àsia Oriental de tercer curs del Grau d'Estudis d'Àsia Oriental. Com a assignatura de la menció Cultura, Art i Literatura d'Àsia Oriental, aquesta assignatura es complementa amb la d'Estudis Culturals Comparatius de l'Àsia Oriental, però no és obligatori cursar totes dues si no es desitja obtenir la menció. S'aconsella cursar aquesta assignatura als/a les estudiants que desitgin realitzar un Treball de Fi de Grau que tracti qüestions adreçades a l'estudi de la cultura popular i l'art contemporani.

Objectius

  • Adquirir coneixements teòrics i metodològics adients per a l’anàlisi d’obres, productes i fenòmens vinculats a la cultura popular i l’art.
  • Aplicar aquestes eines teòriques a l’estudi d’un tema concret sota la supervisió de l’equip docent.
  • Participar en l’anàlisi col·lectiva de documents (fílmics, literaris, artístics, etc) a partir de les lectures/visionats assignats pels docents, que es posaran en comú a classe.
  • Afinar el sentit crític i la capacitat analítica individual, així com la capacitat de debat i les habilitats interculturals i comunicatives orientades a l’intercanvi d’idees i experiències.
  • Desenvolupar sentit crític, rigor i exigència envers el treball autònom.

Competències

  • Aplicar coneixements de l'art i la cultura populars a l'anàlisi i la comprensió de textos escrits en les llengües de l'Àsia oriental.
  • Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre l'art i la cultura populars dels països de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar coneixements de l'art i la cultura populars a l'anàlisi i la comprensió de textos escrits en les llengües de l'Àsia oriental.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  3. Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer i comprendre l'art i la cultura populars dels països de l'Àsia oriental.
  5. Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Fer la cerca de documents en llengües pròpies de l'Àsia oriental.
  9. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  10. Resoldre problemes de comunicació intercultural.
  11. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  12. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  13. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  14. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  15. Utilitzar la terminologia específica de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  16. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Mòdul 1

Estudi de la teoria crítica i els estudis culturals: Es presentaran conceptes, escoles i pensadors clau de la teoria crítica i els estudis culturals. L'objectiu es proveir a l'alumnat amb les eines teòriques adients perquè es puguin aproximar des d'una perspectiva crítica a l'estudi d'obres, actors i fenòmens culturals.

Escoles:

  • Formalisme
  • Narratologia
  • Estructuralisme
  • Postestructuralisme
  • Psicoanàlisi

Estudi de casos: les interaccions entre l'evolució de la societat japonesa i la seva producció cultural (qüestions de gènere, cultures juvenils, ecologia, models de família, tradicions i noves tendències a la narrativa i a pràctiques de consum). 

Mòdul 2

El retrat com a pràctica artística i social a la Xina contemporània.

En aquesta part de l’assignatura analitzarem com el desenvolupament de les pràctiques del retrat i de l’autoretrat a l’últim segle són el reflex, per una banda, dels grans canvis que ha patit la societat xinesa i, per l’altra, de l’evolució de l’art en aquest país. 

Es realitzarà un recorregut on es combinaran l’anàlisi de productes culturals d’àmbit artístic amb productes que són el resultat de pràctiques quotidianes, per així comprendre amb més profunditat aspectes i problemàtiques de la cultura i de la societat contemporània xinesa.  

Metodologia

La metodologia docent consistirà en lliçons magistrals, comentaris de documents, visionats i supervisió de debat i diàleg a classe. La metodologia de l'anàlisi crítica i cultural s'adquirirà estudiant, llegint i comentant les aproximacions de diferents figures cabdals en els estudis culturals i aplicant-la a fragments de documents primaris, ja siguin films, capítols de sèries o fragments impresos. 

Per a l'alumnat, aquesta assignatura exigeix un alt compromís de lectura per poder adquirir les eines teòriques rellevants i la capacitat d'incorporar de manera productiva aquestes eines a les habilitats intel·lectuals i dialògiques. El tipus de crítica i d'anàlisi que es pretén desenvolupar amb aquestes sessions escapa del model de crítica divulgativa i mediàtica que es consumeix d'ordinari. Les reflexions no es poden limitar a fer resums argumentals i reciclar comentaris de blogs; han de sustentar-se en un aparell i argumentació acadèmics. Cal desplegar estratègies comunicatives per a debatre a classe.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i anàlisi de textos 50 2 1, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Comentari i debat a partir de documents 20 0,8 1, 4, 7, 10, 12, 13, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Lectura individual 46 1,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 16

Avaluació

Tasques d'avaluació:

  • Prova escrita sobre els continguts del Mòdul 1 (30%).
  • En el curs de les sessions del Mòdul 2 s’hauran d’entregar fitxes d’anàlisis de lectures i productes culturals (30%).
  • Treball en grup, en suport multimèdia (blog de l'assignatura), de 2000 paraules màxim (40%).

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, l'equip docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre docent i estudiant. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. La/El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de“no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'una autora o autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos o més estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a tot el grup.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Fitxes d'anàlisis de lectures i productes culturals a partir de continguts del Mòdul 2 30% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 14, 15, 16
Prova sobre els continguts del Mòdul 1 30% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Treball de grup: entrada de blog que analitzi una obra d'art o de cultura popular 40% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Mòdul 1

Storey, John (1997, 2009) Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. New York : Prentice Hall/Harvester Wheatsheaf. <http://cataleg.uab.cat/record=b1405435~S1*cat>.

Storey, John(2009) Cultural Theory and Popular Culture:A Reader. Harlow: Longman. <http://cataleg.uab.cat/record=b1847666~S1*cat>.

Barry, P. (1995). Beginning theory: an introduction to literary and cultural theory. Manchester: Manchester University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1680655~S1*cat>; 4ª ed. (2017): <https://www.amazon.es/Beginning-Theory-Beginnings-Peter-Barry/dp/1526121794/>

Martinez, Dolores P. (ed) (2007) Modern Japanese Culture and Society. 4 vols. London; New York: Routledge. <http://cataleg.uab.cat/record=b1823242~S1*cat>.

Kinsella, S. (2014). Schoolgirls, money and rebellion in Japan. New York: Routledge. <http://cataleg.uab.cat/record=b1910486~S1*cat>.

Mes, Tom; Sharp, Jasper (2005) Midnight Eye Guide to New Japanese Film, The. Berkeley, Calif.: Stone Bridge Press <http://cataleg.uab.cat/record=b1675354~S1*cat>.

Sugimoto, Y. (2009). The Cambridge companion to modern Japanese culture. New York: Cambridge University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1866341~S1*cat>.

Favell, Adrian (2012) Before and after Murakami. A Short History of Japanese Contemporary Art 1990-2011. Ed. Timezone 8.

Yamaguchi, Yumi (2007) Warriors of Art. A Guide to Contemporary Japanese Artists. <http://www.amazon.co.uk/dp/4770030312>.

Natsume, Fusanosuke; Saito, Nobuhiko (curators, eds) (2009): サンデー・マガジンンのDNA ~週刊少年漫画誌の50年~ (DNA of Sunday and Magazine. The 50 Yearsof Weekly Shonen Manga Magazines.) Kyoto Manga Museum <http://www.kyotomm.jp/english/event/spe/sundaymagazinedna.php>.

Toku Masami (curator, ed); Masuda Nozomi (contributor); Yamada Tomoko (contributor) (2008) 少女マンガパワー ―つよく・やさしく・うつくしく― Shojo Manga! Girl Power!. Kyoto Manga Museum <http://www.kyotomm.jp/HP/2008/05/shojo_manga_power.php>.

McCloud, S. (1993). Understanding comics. Northampton, MA: Kitchen Sink Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1276961~S1*cat>.

Denison, Rayna (2015) Anime: A Critical Introduction. London: Bloomsbury. <http://amzn.eu/36LTAUj>.

Lozano-Méndez, A. (ed) (2016). El Japón contemporáneo: una aproximación desde los estudios culturales. Barcelona: Edicions Bellaterra. <http://cataleg.uab.cat/record=b1975381~S1*cat>.

Positions - East Asia cultures critique. (2000-…). Durham, NC: Duke University Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1658166~S1*cat>.

Mechademia (2006-…). Minneapolis, MN: University of Minnesota Press. <http://cataleg.uab.cat/record=b1806582~S1*cat>.

Mòdul 2

Davis, E. L., (Ed.). (2005). Encyclopedia of Contemporary Chinese Culture. London; New York: Routledge.

Henriot, C., & Yeh, W. (Eds.). Visualising China, 1845-1965: Moving and Still Images in Historical Narratives, (407-434). Leiden: Brill.

Hou, H. (2002). On the mid-ground. H.-H., Yu (Ed.). Hong Kong: Timezone 8.

Johnston Laing, E. (2004). Selling Happiness: Calendar Posters and Visual Culture in Early Twentieth-century Shanghai. Honolulu:University of Hawaii Press.

King, R., (Ed.). (2010). Art in turmoil: the Chinese Cultural Revolution, 1966-76. Vancouver: UBC Press.

Manonelles, L. (2011). Arte experimental en China: conversaciones con artistas. Barcelona: Bellaterra.

Nelson, Robert S. & Stiff, Richard (Eds.). (2003). Critical Terms of Art History – Second Edition.  Chicago: The University of Chicago Press.

Sullivan, M. (1996). Art and artists of twentieth-century China. Berkeley : University of California Press.

Wu, H., (2005). Transience: Chinese experimental art at the end of the twentieth century. Chicago: University of Chicago Press; David and Alfred Smart Museum of Art.

Wu, H., (Ed.). (2010). Contemporary Chinese Art: Primary Documents. New York: MoMa.