Logo UAB
2020/2021

Gènere i Societat a l'Àsia Oriental

Codi: 101534 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Amelia Saiz Lopez
Correu electrònic:
Amelia.Saiz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura, és aconsellable haver superat tots els crèdits del primer i segon curs del grau. Els coneixements adquirits en assignatures bàsiques sobre Geografia, Antropologia, Història, Política, TIC i els coneixements de formació obligatòria específics de l’Àsia Oriental de Pensament, Història Premoderna i Economia constitueixen la base per introduir-nos en l'anàlisi de gènere en la Societat de l’Àsia Oriental.

És necessari tenir la capacitat de llegir en anglès texts acadèmics i d’altra índole per poder superar l’assignatura.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és l'estudi i l'anàlisi del sistema de gènere del Japó, Corea del Sud i la Xina, un sistema que estructura la societat d'acord amb les relacions desiguals entre homes i dones, desigualtat que té formes múltiples tant en la seva manifestació com en la seva assumpció. Estudiarem l'impacte de gènere a l'àmbit polític, econòmic i social des d'una perspectiva sociohistòrica, centrant-nos en la posició social de les dones.

Competències

  • Comparar i valorar críticament els diferents entorns socials en l'àmbit de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre els mecanismes de desigualtat de gènere i de la reproducció d'aquesta en les societats de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Resoldre situacions de conflicte.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  2. Comparar i valorar críticament els diferents entorns socials en l'àmbit de l'Àsia oriental.
  3. Conèixer i comprendre els mecanismes de desigualtat de gènere i de la reproducció d'aquesta en les societats de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer i comprendre les característiques de la societat i dels processos socials d'Àsia Oriental.
  5. Conèixer la història, els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental per comprendre i valorar críticament temes socials, fenòmens i processos relacionats amb la regió.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Resoldre situacions de conflicte.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  10. Respectar la igualtat de gènere.
  11. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  12. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  13. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  14. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

El contingut del curs se centrarà en l'estudi de les societats del Japó, Corea del Sud i la Xina des d'una perspectiva de gènere. El gènere és una categoria analítica que es refereix a un sistema que estructura una societat a partir de relacions desiguals entre homes i dones. Aquesta desigualtat es manifesta i assumeix de múltiples i diverses formes perquè la variable de gènere és transversal a les articulacions socials. Per tant, el nostre enfocament de la societat d'Àsia Oriental també tindrà en compte altres aspectes socials i una perspectiva sociohistòrica. Així, podrem estudiar la situació social de les dones i les relacions de gènere en cadascun dels tres països, així com els punts de connexió i similitud entre ells. 

Metodologia

Per a aconseguir els objectius establerts, aquesta assignatura inclou tant classes teòriques com pràctiques. L' estudiantat ha d'estar al corrent de les notícies i informació publicades al Campus Virtual / Moodle

Totes les dates límit de les activitats s'indiquen en el calendari de l'assignatura i han de ser estrictament respectades. 

La càrrega de treball dels estudiants consisteix principalment en conferències, debats i discussions, veure documentals, cerques de documentació, tasques de lectura, tasques escrites i un examen.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i anàlisis de texts 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Treball en grup 17,5 0,7 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14
Tipus: Autònomes      
Treball individual i estudi 75 3 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 14

Avaluació

L'alumnat ha de proporcionar evidències del seu progrés completant tasques i exàmens. Les dates límit de les tasques s'indicaran en el programa del curs el primer dia de classe.

1) Examen: 40% de la nota final
2) Pràctiques: 30% de la nota final
3) Treball en grup: 30% de la nota final

Els criteris d'avaluació se centraran en la capacitat del grup per a analitzar els signes socials de gènere a partir de l'aplicació dels coneixements adquirits durant el procés d'estudi. Es donarà importància al desenvolupament teòric dels arguments presentats, a l'evidència de la capacitat d'anàlisi social, a l'articulació d'arguments individuals ben estructurats basats en l'exactitud i la capacitat crítica, i a l'ús precís de fonts bibliogràfiques.

Altres consideracions 

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. La professora responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència. 

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la docent i l’estuditat. 

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació l' estudiant que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. 

L'estudiant es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. La docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiantat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0.En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 1,3 0,05 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Practiques 25% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Treball de grup 35% 3,2 0,13 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

La bibliografia obligatòria i complementària s'especificarà al programa se l’assignatura.