Logo UAB
2020/2021

Textos i audiovisuals etnogràfics

Codi: 101277 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Lucía Sanjuán Núñez
Correu electrònic:
Lucia.Sanjuan@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Lucía Sanjuán Núñez
Sílvia Gómez Mestres

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per a cursar aquesta assignatura.

Objectius

Assignatura de primer curs que desenvolupa la formació que es considera bàsica per a cursar els estudis d’Antropologia. Constitueix part de la matèria Conceptes i camps bàsics de l’antropologia

En aquesta assignatura es treballa l’anàlisi de conceptes i camps clàssics de l’Antropologia a través dels textos etnogràfics i les fonts audiovisuals, tot situant les categories descriptives i teòriques en el context històric de la disciplina i mostrant de manera crítica els recursos estilístics dels documents etnogràfics.

 En acabar l’assignatura, l’alumne/a serà capaç de:

 -      Reconèixer la variabilitat cultural i prevenir la formulació de judicis etnocèntrics.

-       Gestionar les fonts d’informació etnogràfica clàssiques i actuals de cara a l’obtenció de dades.

-       Explicar i exposar els resultats de l’anàlisi del corpus etnogràfic seleccionat.

Competències

  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar el corpus etnogràfic i teòric de la disciplina amb capacitat d'anàlisi crítica i de síntesi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar teòricament exemples etnogràfics de diversitat cultural en els àmbits del parentiu, l'economia, la política i la religió.
  2. Aplicar el coneixement de la variabilitat cultural i de la gènesi d’'aquesta per evitar les projeccions etnocèntriques.
  3. Identificar la variabilitat sociocultural a través de textos etnogràfics i fonts audiovisuals.
  4. Identificar les teories relatives a les accepcions del concepte de cultura.
  5. Interpretar la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  6. Participar en debats sobre fets històrics i actuals respectant les opinions dels altres participants.
  7. Prendre consciència de la diversitat cultural a través de l'etnografia.
  8. Utilitzar el corpus etnogràfic en la crítica cultural.

Continguts

Tema 1. Etnografia, alteritat i cultura.

Tema 2. Textos i audiovisuals etnogràfics. Camps clàssics, contextos històrics i producció disciplinar.

Tema 3. L'etnografia en el context actual.

 

Metodologia

Metodologia Docent:

  • Classes magistrals amb suport de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (NTIC).
  • Presentació i directrius per a la cerca autònoma de documentació en arxius, bases de dades etnogràfiques i elaboració de treballs.
  • Visionat i discussió de documentals etnogràfics.
  • Elaboració de recensions i treballs bibliogràfics (individuals i/o en grup) a partir d’una guia per a la seva elaboració.
  • Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums.

Activitats Formatives:

  • Classes teòriques i sessions de discussió orientada de documents audiovisuals i escrits.
  • Sessions de treball dirigit en àules d’informàtica i multimèdia.
  • Definició i gènesi disciplinar de paraules i conceptes clau.
  • Simulacions de cerca i buidat de dades etnogràfiques en formats multimèdia.
  • Lectura comprensiva i discussió de textos, i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic. 
  • Estudi individual i discussió en equip prèvia a la presentació de treballs.
  • Exposicions orals i elaboració de treballs en entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi de documents etnogràfics textuals, audiovisuals i d'arxiu. 12 0,48 1, 2, 3, 5, 7, 8
Exposicions del/la docent 32,5 1,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals presencials i /o virtuals 9 0,36 3, 5
Tutories per als treballs requerits, presencials i / o virtuals 10,5 0,42 1, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació (arxius, repositoris, etc.) 20 0,8 3, 8
Estudi personal i preparació de treballs 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Lectures i visionats 21,5 0,86 1, 3, 4, 5, 6

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es durà a terme a partir de quatre mòduls diferents:

 

Mòdul 1: Examen, individual, sobre els continguts treballats a classe i al dossier de lectures obligatòries. [40%].

La modalitat concreta de l'examen (presencial, en línia, test, pregunta curta…) s'adaptarà a la dinàmica del curs. L'equip docent informarà amb suficient antelació a l'alumnat.

A principi de curs es penjarà un document al Moodle de l'assignatura en el qual s'explicarà la data concreta de l'examen, els materials necessaris per a la seva preparació, així com els recollits en el dossier de lectures.

El mòdul es considerarà no avaluable si l'estudiant no realitza l'examen en la data i hora fixada per a realitzar-lo (excepte per causes justificades i degudament acreditades).

 

Mòdul 2: Exercici individual d'anàlisi de material etnogràfic (textos i material audiovisual). [30%]

L'estudiant haurà de respondre de forma argumentada a una sèrie de preguntes plantejades per la professora sobre una monografia etnogràfica i un conjunt d'audiovisuals.

A principi de curs es penjarà un document al Moodle de l'assignatura en el qual s'explicaran els materials necessaris per a la preparació, instruccions generals, criteris d'avaluació, així com el format i la data de lliurament.

El mòdul es considerarà no avaluable si l'estudiant no presenta el treball en la data i hora fixada per a realitzar-lo (excepte per causes justificades i degudament acreditades).

 

Mòdul 3: Exercici en grup de cerca i anàlisi d'informació etnogràfica utilitzant els ehraf World Cultures. [20%]

L'equip docent establirà, a principi de curs, una sèrie degrups de treball. Cada grup haurà de respondre a una pregunta utilitzant per a això, exclusivament, informació etnogràfica extreta dels ehraf World Cultures. Així mateix, cada grup haurà d'elaborar un vídeo en el qual es reculli el treball realitzat. Els vídeos seran presentats en classe (presencial o virtualment) i aquesta presentació formarà part de l'avaluació.

A principi de curs es penjarà un document al Moodle de l'assignatura en el qual s'explicaran les instruccions de realització, els criteris d'avaluació, així com el format i la data de lliurament.

El mòdul es considerarà no avaluable si el grup no presenta el treball en la data i hora fixada per a realitzar-lo (excepte per causes justificades i degudament acreditades).

 

Mòdul 4: Seguiment de les activitats de classe [10%]

Aquest mòdul avalua la implicació de l'alumnat en l'assignatura, a partir de la valoració de la participació i acompliment d'activitats proposades al llarg del curs.

Les característiques d'aquestes activitats s'adaptaran a la dinàmica del curs i s'explicaran en classe a mesura que es vagi avançant en l'assignatura.

Per la seva pròpia naturalesa, les activitats d'aquest mòdul no són recuperables.

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Al moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat mitjançant el Moodle de l'assignatura del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Condicions per a “No avaluable”

L'assignatura només podrà considerar-se no avaluable si l'estudiant no ha presentat cap de les activitats corresponents als mòduls 1, 2 i 3.

 

Condicions per a la recuperació

-          Les activitats del mòdul 4 de l'assignatura NO són recuperables.

-          Són recuperables els mòduls 1, 2 i 3. Ara bé, l'alumne/a només podrà presentar-se a la recuperació si ha completat prèviament l'avaluació de cadascun d'aquests els mòduls.

-          L'alumne/a haurà de presentar-se a la recuperació si:

  • La nota final de l'assignatura, calculada d'acord amb la ponderació explicada, és inferior a 5.
  • Alguna de les activitats corresponents als mòduls 1, 2 o 3 està qualificada amb menys d'un 3,5.
  • La nota màxima que es pot obtenir en recuperació serà un 7.

 

Condicions necessàries per a la superació de l'assignatura 

- L'avaluació dels mòduls 1, 2, i 3 és obligatòria. El/la estudiant no podrà aprovar l'assignatura si no fa l'avaluació d'aquests mòduls.      

- L'assignatura es considerarà aprovada quant la nota final, calculada d'acord amb la ponderació explicada, sigui igual o superior a 5.

- La nota final de l'assignatura serà Suspès si, independentment del còmput final, la nota de qualsevol dels mòduls 1, 2 o 3 obtinguda després de la recuperació és inferior a un 3,5.

 

Altres consideracions generals sobre l'avaluació

-          Al Moodle de l'assignatura estarà disponible des de principi de curs la informació necessària relativa als materials, condicions de realització, format, dates de lliurament i criteris d'avaluació de les activitats avaluatives recollides en els mòduls 1, 2, i3.

-          Al Moodle de l'assignatura estarà disponible des de principi de curs un document de preguntes freqüents amb informació detallada sobre l'organització general de l'assignatura, la forma d'avaluació i informació útil per a preparar treballs.

-          Cada estudiant ha de dur a terme les activitats avaluatives en el grup en el qual s'ha matriculat.

-          No s'acceptaran evidències d'avaluació lliurades fora de termini o que no s'ajustin als estàndards de format que figuraran en el Moodle de l'assignatura.

-          En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (sense alterar la seva ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació en classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i / o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà per a assegurar-se l'accés de l'estudiantat a tals recursos o li oferirà altres alternatius que estiguin al seu abast.

 

Consideracions sobre el plagi

-          Cada exercici ha de ser el resultat original del treball de l'estudiant o grup. No pot copiar d'altres fonts (siguin treballs acadèmics, publicacions, pàgines web, etc.) sense citar correctament l'autoria. Si té dubtes respecte a que constitueix plagi, consulti el document de preguntes freqüents al Moodle de l'assignatura.

-          En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 40% 1,5 0,06 2, 4, 7
Exercici individual d'anàlisi de material etnogràfic 30% 0,5 0,02 2, 3, 5, 6, 7
Exercici, en grup, de cerca i anàlisi d'informació etnogràfica. 20% 0,5 0,02 1, 2, 5, 6, 7, 8
Participació activa a classe 10% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7, 8

Bibliografia

Text suport Audiovisuals i treball audiovisuals:

-        Grau Rebollo, Jorge (2001) Antropología Social y Audiovisuales. Aproximación al análisis de los documentos fílmicos como materiales docentes. Bellaterra: Publicacions d’Antropologia Cultural, UAB

 

Base de dades (arxiu etnogràfic) on-line (amb accés exclussivament des del Campus de la UAB o, des d’un altre ordinador connectat amb la UAB a través d’una Xarxa Privada Virtual):

 

-        Electronic Human Relation Area Files: http://ehrafworldcultures.yale.edu/ehrafe/

-        Human Relation Area Files: http://www.yale.edu/hraf/userguides.html

 

Bibliografia general:

 

Es recomana tenir un manual d’antropologia general a mà pel seguiment del curs. Es pot fer servir, per exemple, qualsevol dels següents:

 

-      ANTA FÉLEZ, JL; LAGUNAS ÁRIAS, D. (2002) Introducción a la Antropología Social. Pachuca (México): Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo.

-      BEATTIE, J. (1978) Otras culturas. México D.F.: F.C.E.

-      BOHANNAN, P. (1992) Para raros, nosotros. Introducción a la antropología cultural. Madrid: Akal.

-      EMBER, Carol; EMBER, M. (1997) Antropología cultural. Madrid: Prentice Hall.

-      FRIGOLÉ, J. [et al.] (1995) Antropologia Social. BArcelona : Proa.

-      HARRIS, M. (1998 [1981]) Introducción a la antropología general. Madrid: Alianza.

-      KOTTAK, C. Ph. (2003) Espejo para la humanidad. Introducción a la antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill. Tercera edición.

-      LLOBERA, J.R. (1999) Manual d’antropologia social. Barcelona: Àgora, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya.

 

Quant a diccionaris d’Antropologia, podeu fer servir, entre d’altres, els següents:

 

-      AGUIRRE, Á. (Ed). (2018) Diccionario temático de antropología social. Madrid: Delta Publicaciones.

-      BONTE, Pierre; IZARD, Michael; ABÉLÈS, Marion [et al] (1996) Diccionario de Etnología y Anropología. Madrid: Akal.

-      GRESLE, François [et al] (1994) Dictionnaire des scienceshumaines : sociologie, anthropologie. Paris : Fernand Nathan.

-      ORTÍZ GARCÍA, Carmen; SÁNCHEZ GÓMEZ, Luis Ángel (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Departamento de Antropología de España y América.

 

 Per a desenvolupar les diverses entrades del temari, podeu recórrer, entre d’altres, a les següents referències:

 

Primera part:

 -     AZCONA,J. (1987) Para comprender la antropología. Estella: Verbo Divino.

-      BANKS, Marcus; MORPHY, Howard (eds.) (1997). Rethinking Visual Anthropology. New Haven: Yale University Press; pp: 216-239.

-      CAVALLI-SFORZA, L.; CAVALLI-SFORZA, F. (1994) Qui som? Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

-      CARRITHERS, Michael (2010 [1992]). ¿Por qué los humanos tenemos culturas? Una aproximación a la Antropología y la diversidad social. Madrid: Alianza.

-      CRAWFORD, P.I.; TURTON, D. (eds). (1992) Film as ethnography. Manchester: Manchester University Press.

-      DÍAZ de RADA, Á. (2010). Cultura, Antropología y Otras Tonterías. Madrid: Trotta.

-      GONZALEZ ECHEVARRÍA, Aurora (1990) Etnografía y comparación. La investigación intercultural en Antropología. Bellaterra, UAB: Publicacions d’Antropología Social.

-      GONZALEZ ECHEVARRÍA, Aurora(1995) “Els Human relation Area Files i la Comparació Transcultural”, en Revista d’Etnologia de Catalunya , (7), Juliol 1995, pp: 88-101.

-      GRAU REBOLLO, J. (2002) Antropología Audiovisual. Barcelona: Bellaterra.

-      HOCKINGS, P.. (1995 [1975]) (ed.) Principles of Visual Anthropology. The Hague: Mouton.

-      KAHN, J.S. (Ed.) (1975) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama.

-     LAGACÉ, R. O. (1974) Nature and use of the HRAF files: a research and teaching guide. New Haven: Human Relations Area Files, cop.

-      MURDOCK, G.P. (1949) Social Structure. Nueva York: The Free Press.

-      MURDOCK, G.P. (1975) “Muestra etnongráfica mundial”, en LLOBERA, J.R. (Ed.) (1975) La antropología como ciencia. Barcelona: Anagrama; pp: 23-229.

-      ROSSI, I.; O’HIGGINS, E. (1981) Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama

 

Segona part:

 -     BARTH, F.; GINGRICH, A.; PARKIN, R.; SILVERMAN, S. (2005) One discipline, tour ways:British, German, French, and American Anthropology. Chicago: Chicago University Press.

 -     BOHANNAN, P.; GLAZER, M. (1991) Los fundamentos del pensamiento antropológico moderno, Madrid: CSIC.

-      DARNELL, Regna (comp.) (1974) Rea­dings in the History of Antropology, New York: Harper & Row Publishers.

-      EVANS-PRITCHARD, E.E. (1987) Historia del pensamiento antropológico. Madrid: Cátedra.

-      FIRTH, R. (Ed.) (1974) Temas de antropología económica. México: F.C.E.

-      FONS, Virginia; PIELLA, Anna; VALDÉS, María (20119.Procreación, crianza y género: aproximaciones antropológicas a la parentalidad. Barcelona: PPU.

-      FOX, R. (1980 [1967]) Sistemas de Parentesco y Matrimonio. Madrid: Alianza.

-      GLUCKMAN, M.; DOUGLAS, Mary; HORTON, R. (1988) Ciencia y brujería. Barcelona: Anagrama.

-      GODELIER, M (1982) La producción de los grandes hombres. Madrid: Akal.

-      GODELIER, M. (Ed.) (1976) Antropología y economía. Barcelona: Anagrama.

-      GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora; SAN ROMÁN, Teresa; VALDÉS, Ramón (2000[1986]). Tres escritos introductorios al estudio del parentesco. Bellaterra, UAB: Publicacions d’Antropologia Cultural.

-      HARRIS, M. (1983) El desarrollo de la teoría antropológica, Madrid: Siglo XXI.

-      LEWELLEN, T. (1985) Antropología política. Barcelona: Edicions Bellaterra.

-      LLOBERA, J.R. (1979) Antropología política. Barcelona: Anagrama.

-      MEILLASSOUX, C. (1987) Mujeres, graneros y capitales. Barcelona: Icària.

-      MERCIER, P (1995) Historia de la antropología. Madrid: Península

-      PALERM, Á. (1980) Antropología y Marxismo. México D.F.: Editorial Nueva Imagen..

-      REYNOSO, C. (1998) Corrientes en antropología contemporánea. Buenos Aires: Biblos.

-      SERVICE, E. (1990) Los orígenes del estado y la civilización. Madrid: Alianza.

-      STOCKING. G. W. (1999) After Tylor. British Social Anthropology, 1888-1951. London: The Athlone Press.

-      VOGET, F.W. (1975) A History of Ethnology. New York: Holt, Rinehart and Winston.

 

 Tercera part:

-      ARDÈVOL, Elisenda (2005). Catálogo de sueños: las relaciones interpersonales por Internet como producto de consumo. Simposio Antropología de los media, XI Congreso de Antropología, Sevilla, Septiembre, 2005.
-      GRIMSHAW, Anna. (2011). The bellwether ewe: Recent developments in ethnographic filmmaking and the aesthetics of anthropological inquiry. Cultural Anthropology, 26(2), 247-262. 

-      INDA, J.X; ROSALDO, R. (Eds.) (2002) The Anthropology of Globalization: a reader. Malden, Mass. : Blackwell Publishers.

-      MARGOLIS, Eric; PAUWELS, Luc (Eds.) (2011) The SAGE Handbook of Visual Research Methods. London: SAGE

-      PINK, Sarah (2009) Doing Sensory Anthropology. London: Sage.

-      PINK, Sarah (Ed.) (2009 [2007]) Visual Interventions. Applied Visual Anthropology. New York, Oxford: Berghahn Books

-      PINK, Sarah. (2011). Images, senses and applications: Engaging visual anthropology. Visual Anthropology, 24(5), 437-454.

 

Qualsevol novetat al respecte es comunicarà puntualment a través del Moodle de l'assignatura.