Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 | 0 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 | 0 |
No es requereix curs anterior, però es recomanen nocions d'Antropologia Econòmica i Història de l'Antropologia.
El objectius del curs són:
El curs consta de diversos mòduls (que s'actualitzen cada any).
El mòdul 1 (Hugo Valenzuela), senta les bases fonamentals de l’'Antropologia Ecològica i proposa definicions, precedents històrics bàsics i fonaments de les principals corrents (particularisme boasià, neo-evolucionisme, ecologia cultural, etnoecología, post-estructuralisme, antropologia dels desastres ...) . Es presentaran estudis de cas i exemples etnogràfics clàssics. Paraules clau: teoria, ecologia cultural, neo-evolucionisme, casos. Metodologia: presentació de teories, lectures i debat. Avaluació: avaluació tipus test de continguts teòrics.
El mòdul 2 (Petra Benyei) aborda la diversitat biocultural i els conceptes de diversitat i memòria biocultural, centrant-se en el context rural i de països industrialitzats. Es presenta cas de formació professional agrària a Catalunya i metodologies, des de l'etnobotànica clàssica a la ciència ciutadana, per preservar la diversitat biocultural. Conceptes clau: diversitat biocultural, coneixement agroecològic tradicional, etnobotànica i ciència ciutadana. Metodologia: introducció de conceptes clau, debat sobre pèrdua i recuperació de CET basada en dues lectures i una classe participativa pràctica enfocada a preparar l'activitat avaluable. Avaluació: per equips, es desenvoluparà un guió d'entrevista etnobotànica basada en l'estructura de l'inventari de coneixements tradicionals i de connectar (www.conecte.es).
El mòdul 3 tractarà sobre ecologia històrica (A. Braga)
El mòdul 4 (Sara Maestre Andrés) aborda l'ecologia política de la conservació de la biodiversitat. S'explica l'evolució històrica d'una de les principals polítiques de conservació, les àrees protegides, els diferents models i la conceptualització implícita que representen de la relació natura-societat així com els conflictes socials que generen. També s'examinen les noves polítiques de mercat aplicades a la conservació de la biodiversitat prenent com a exemple els bancs de conservació i s'analitzen les seves principals idees conceptuals. S'aborden les controvèrsies que generen en termes de replantejament de la relació societat-naturalesa, la pràctica de la conservació i la seva mercantilització. Es presenten estudis de cas. Paraules clau: ecologia política de la conservació dela biodiversitat, àrees protegides, conservació neoliberal, bancs de conservació. Metodologia: classes magistrals sobre conceptes claus, classes amb dinàmiques participatives que fomentin el debat. Avaluació: avaluació tipus test d'aquests continguts.
El mòdul 5 (Irene Iniesta Arandía) abordarà l'ecologia feminista. Presentarà els seus principis i pressupostos bàsics amb l'objectiu de generar la discussió entre els / les alumnes. Paraules clau: ecologia feminista activisme, gènere. Metodologia: presentació de conceptes clau i activitat pràctica. Avaluació: activitat en grup i / o pràctica.
En aquest curs distingim entre classes teòriques dels mòduls, presentació de monogràfics aplicats i tutories individuals-grup.
Classes teòriques. A les classes teòriques es disposarà d'una introducció per part del docent, amb exemples i discussions amb els participants. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció dels interessos dels participants. En aquestes classes s'utilitzaran transparències.
Ponències monogràfiques de blocs temàtics (teoria i recerques en curs): una part substancial d’aquest curs es dedica a la presentació, per part de investigadors (ICTA), de monogràfics basats en les seves pròpies recerques en el camp de l’ecologia i l’antropologia ecològica. Els monogràfics es tacaran amb alguna activitat pràctica avaluable i no recuperable (veure avaluació).
Seminaris de presentació de treballs: com a part de l’aprenentatge els alumnes hauran de presentar (en format docuemnt i oraalment) i discutir textos fundacionals de la disciplina (d’una llista d’autors clàssic si contemporanis triats).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Disseny d'exposició de recerques | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de treball en equip | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures materials | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Percentatge d’avaluacions:
30% - Parcial de contingut teòric del curs (dels mòduls)
30% - Pràctiques o activitats finals de cada mòdul: l’avaluació és apte/no apte. Aquestes activitats no són recuperables.
40% - Treball i exposició en grup monogràfic: sobre un autor (20%) i presentació (20%)
Per poder ser avaluable un estudiant ha d'haver fet (no cal que aprovi) 2/3 del sistema d'avaluació.
IMPORTANT:
Les qualificacions i resultats d'avaluació continuada es revisaran a classe - només en casos excepcionals i justificats es destinarà una tutoria o espai específics per les revisions de proves contínues.
La nota final es comunicarà pel campus virtual de forma individualitzada i es programarà una sessió de revisió de notes, així com de re-avaluació, si escau. Fora d'aquestes dates programades, o vies, no s’atendran reclamacions ni revisions. Tanmateix no es contestaran correus electrònics relacionats amb l'avaluació. Els dubtes i les reclamacions seran atesos exclusivament a les sessió programada de revisió de notes.
Els treballs es faran a mans exclusivament mitjançant de l'opció "Lliurament d'arxius" del campus virtual que disposarà d'un període establert de vigència. Si no és possible fer l'enviament en el període establert es podrà lliurar en paper el dia del darrer examen.
Les casuístiques personals que puguin influir en el seguiment normal del curs per part d'un alumne particular (malalties, feines,qüestions personals...) es podran discutir amb el professor, que tractaràde donar unaopció flexible a l'estudiant si està raonadament justificat. Ara bé, només es tindran en compte aquestes qüestions quan siguin, sobrevingudes i convenientment justificades (amb certificats formals) i, quan es coneguin amb antelació, es discuteixin amb el professor durant el primer mes lectiu de l'assignatura - no després ni al darrer moment. Si no es compleixen aquests requisits l'alumne serà avaluat com NA o Suspès.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació del contingut teòric en prova | 30% | 2 | 0,08 | 4, 5, 6, 9, 11, 12 |
Elaboración y presentación trabajos en grupo | 40% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 |
Proves parcials pràctiques en base als mòduls temàtics | 30% | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 7, 10, 15, 16, 17 |
BIBLIOGRAFIA (*s'indica el nom complet per visualitzar a les autores)
Acheson, James M. (1981) “Anthropology of Fishing”, Annual Review of Anthropology 10: 275-316.
Alegret Tejero, J.L. y Vicente Temprano Gutiérrez (1989) “La antropología marítima como campo de la antropología social”, Agricultura y Sociedad 52: 119-142
Berkes, Fikret; Colding, J. and Folke, C. (2000) “Rediscovery of Traditional Ecological Knowledge as Adaptative Management”, Ecological Applications, 10(5), pp. 1251-1262.
Brosius, Peter J.; George W. Lovelance and Gerald G. Marten (1986) “Ethnoecology: an Approach to Understanding Traditional Agricultural Knowledge”, en Gerald G. Marten (1986) Traditional Agriculture in Southeast Asia: a Human Ecology Perspective. Westview Press. Boulder. Colorado.
Crumley, Carole L. (ed.) (2001) New Directions in Anthropology and Environment: Intersections, Walnut Creek, CA: AltaMira Press.
Dove, Michael R., and Carl Carpenter (eds.) (2008) Environmental Anthropology: A Historical Reader, Malden, MA: Blackwell Publishing.
Ellen, Roy (1982) Environment, Subsistence and System: The Ecology of Small-Scale Social Formations, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Ellen, Roy (1998) “Comments to P. Sillitoe: The Development of Indigenous Knowledge. A New Applied Anthropology”, Current Anthropology, Volume 39, Numer 2.
Fairhead, James and Leach, Melissa Misreading African Landscape. Society and Ecology in Forest-savanna Mosaic. Cambridge University Press, 1996.
Haenn, Nora y Richard R. Wilk (2006) The Environment in Anthropology. A Reader in Ecology, Culture, and Susteinable Living. New York University Press.
Harold C. Conklin “Hanunóo Color Categories”, Journal of Anthropological Research. Vol. 42, No. 3, Approaches to Culture and Society (Autumn, 1986), pp. 441-446
Ingold, Tim (1986) The Appropiation of Nature. Manchester University Press
Marten Gerald G. (2008) Human Ecology. Basic Concepts for Sustainable Development. London and New York: Eathscan, Primera edición 2001
Moran, Emilio F. (2006) People and Nature. An Introduction to Human Ecological Relations. Blackwell Publishing.
Orlove, Benjamin S. (1980) “Ecological Anthropology”, Annual Review of Anthropology 9, 235-273.
Redclift, M. (1996) Wasted: Counting the Costs of Global Consumption. EarthScan: London.
Russell, Diane, and Camilla Harshbarger (2003) Ground Work for Community-Based Conservation, Walnut Creek, CA: Altamira Press.
Sánchez Fernández, Juan Oliver (1996) “Ecología y cultura”, Política y Sociedad 23, pp. 51-64
Sillitoe, Paul (1998) “The Development of Indigenous Knowledge. A New Applied Anthropology”, Current Anthropology, Volume 39, Numer 2.
Sponsel , Leslie E. y David Casagrande (2008) "Sacred places and biodiversity conservation". In: Encyclopedia of Earth. Eds. Cutler J. Cleveland (Washington, D.C.: Environmental Information Coalition, National Council for Science and the Environment).
Townsend, Patricia K. (2009) Environmental Anthropology: From Pigs to Policies (Long Grove, IL: Waveland Press, Inc., Second Edition).