Logo UAB
2020/2021

Cultura, natura i desenvolupament

Codi: 101258 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500256 Antropologia Social i Cultural FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Silvia Graciela Álvarez Litben
Correu electrònic:
Silvia.Alvarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Irina Casado Aijón

Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura Conceptes Bàsics en Antropologia del Primer Semestre

Objectius

Aquesta assignatura de primer curs, forma part de la Matèria 7 "Camps d'Intervencion de l'Antropologia", àmbit especialitzat en cultura i mediambient que permetrà a l'alumne adquirir competències en aquest camp professional. La matèria ofereix formació que es considera bàsica per a cursar estudis d'Antropologia. Aquesta assignatura manté vincles amb d'altres com Aproximació etnogràfica a la diversitat cultural, Textos i audiovisuals etnogràfics, Antropologia i Intervencion Sociocultural, Antropologia Sociocultural, Conceptes Bàsics, Visions Geogràfiques del Món. En quart curs es lliga amb temes d'assignatures com ara Desenvolupament i Sostenibilitat, Coneixement local i gestió de recursos naturals i Ecologia Humana.

El Descriptor contempla els següents aspectes: estudi comparatiu de conceptualitzacions de la natura. Antropologia orientada a l'anàlisi i la intervenció mediambiental. Aproximació critica a les pràctiques vers la natura i els models de desenvolupament.

Els objectius formatius són els següents:

Plantejar-se preguntes sobre la relació societat-natura a través del temps i en diferents cultures.
Expressar punts de vista comparatius entre la Societat Occidental i les anomenades "Societats Etnogràfiques"
Analitzar textos, documents, exposicions i audiovisuals considerats all programa.

Competències

  • Aprehendre la diversitat cultural a través de l'etnografia i avaluar críticament els materials etnogràfics com a coneixement de contextos locals i com a proposta de models teòrics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Conèixer i comprendre la incidència de la cultura en els diversos sistemes institucionals d'intervenció mediambiental.
  2. Identificar els processos diversos de relació entre les poblacions humanes i el seu hàbitat.
  3. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  4. Identificar les teories sobre l'espècie humana en la seva relació amb la producció de la societat i la cultura.
  5. Interpretar els esdeveniments del món actual a partir de la diversitat física, econòmica, social i cultural.
  6. Interpretar les relacions entre diferents societats i cultures aplicant els conceptes propis de l'antropologia.
  7. Reconèixer el caràcter cultural de les conceptualitzacions de la naturalesa i la societat.

Continguts

1. Antropologia i naturalesa. L'articulació de natura i cultura a les descripcions etnogràfiques amb perspective de genere. Ecosistemes, significacions culturals i gestió dels recursos. ¿Dicotomia natura-cultura o negociació entre éssers vius? Tractament conceptual de natura i cultura a l'antropologia: l'evolucionisme a l'estructuralisme i de l'ecologia en saber ambiental.

2. El paradigma del desenvolupament. Origen, propostes i pràctiques. Models de naturalesa com constructes socials en el marc de relacions de poder: del colonialisme a l'ecologisme polític. Intervenció mediambiental i models de desenvolupament: causes i conseqüències. ¿Drets de la natura?

3. Conceptes a construir: ambient, paisatge cultural, patrimoni natural, ecodesenvolupament, etnodesenvolupament, biocultura, seguretat alimentària, sumak kawsay o bon viure, decreixement, felicitat interior bruta.

Metodologia

Durant l'assignatura es realitzaran:Classes teòriques i pràctiques dirigides per la professora. Cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs. Avaluació escrita. Això mitjançant: Classes teòriques i pràctiques amb suport de TIC i debat en grup.Presentació d'experiències pràctiques de intervenció sociocultural i ambiental. Visionat i debat d'audiovisuals i textos a partir d'una guia per a la seva anàlisi. Lectura, anàlisi i redacció de treballs escrits.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teoricas y visionado de documentales 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Debates en clase de textos, documentales, casos del mundo contemporáneo. 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudio de textos, preparacion de trabajos y debates, organizacion y apuntes de clases. 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Avaluació

 
L'elaboració de cinc treballs individuals i en grup tindrà un valor del 30% i 10% de participació, total 40%. Un treball final en grup 20% per guió i elaboració, i 10% de presentació oral, total 30%. Les proves escrites basades en classes, vídeos tindran un valor del 30%. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s'informés del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Per superar l'assignatura cal aprovar el 70% de les activitats programades. Totes les proves suspeses podran ser recuperades en la re-avaluació.
Per superar l'assignatura cal aprovar el 70% de les activitats escrites programades. Totes les proves escrites suspeses podran ser recuperades en la re-avaluació.
Es considera "No Avaluable" aquell alumne / a que no hagi presentat 2/3 parts (60%) de les proves escrites, sense causa justificada.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
 
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboracio de treballs individuals i en grup 40 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Proves escrites basades en classes, conferencias, i vídeos. 30 0 0 2, 3, 5, 7
Un traball final en grup 30 0 0 2, 3, 5, 6, 7

Bibliografia

Balée, William,
1989 La cultura dels boscos de l’Amazònia, Avenços en botánica conómica 7: 1-21.
Buxó, M.J. Cultura y ecología en las sociedades primitivas. Mitrea. Barcelona, 1983
Escobar, Arturo y Álvaro Pedrosa
1996 Conclusión: Globalización, posdesarrollo y pluriculturalismo, en: Pacífico ¿Desarrollo o diversidad? Estado, capital y movimientos sociales en el Pacífico colombiano. Arturo Escobar y Álvaro Pedrosa (invs.). Cerec y Ecofondo. Santafé de Bogota.
Jackson, Jane
1996 ¿Existe una manera de hablar sobre hacer cultura sin hacer enemigos?, en: F. Santos Granero (comp), Globalización y cambio en la Amazonía indígena, Vol. I, Flacso-Biblioteca Abya-Yala Nº37, Quito, pp.439-472.
Juliano, D., “Un Dios a nuestra imagen y semejanza: el mito del buen colonizador”, en: V Centenario del descubrimiento: historia de un genocidio, Langaiak, 1988 (11):17-27.
Kottak, Conrad Phillip Antropología cultural, McGraw Hill, undécima edición, 2006.
Latouche, Serge
2009 Manifiesto de la Red por el Postdesarrollo, en: Decrecimiento y posdesarrollo. El pensamiento creativo contra la economía del absurdo, El Viejo Topo, Barcelona.
Leff, E.
2002 Saber ambiental: Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. Siglo XXI
Llistar Bosch, David
2009 Anticooperación ambiental y deuda ecológica, en: Anticooperación. Interferencias Norte-Sur. Los problemas del Sur no se resuelven con más Ayuda internacional. Icaria 309 Antrazyt Relaciones Norte-Sur, Barcelona 2009.
Andreu Viola (comp.) Antropología del Desarrollo. Teorías y estudios etnográficos en America Latina, Paidos eds, Barcelona.