Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 | 0 |
És recomanable haver cursat l'assignatura de Sociologia de l'Educació.
Abordar l’anàlisi de la realitat educativa d’un territori utilitzant els coneixements i eines d’anàlisi pròpies de la sociologia de l’educació i de la intervenció en polítiques socials d’àmbit local. Es procura, així, una aproximació aplicada dels marcs teòrics i conceptuals a la realitat sociopolítica de l’educació, tant a l’àmbit formal com no formal.
Els objectius concrets són els següents:
1. Introducció. Anàlisi de les polítiques educatives locals i àmbits d’intervenció.
1.1. Polítiques educatives locals i àmbits d’intervenció
1.2. Anàlisi i avaluació dels programes, recursos i serveis socio-educatius en el territori.
1.3. Les desigualtats educatives en el territori. Segregació nurbana i escolar.
2. Marcs normatius i competencials de les administracions
2.1. Marc normatiu i d’ordenament del Sistema Educatiu a Espanya i Catalunya.
2.2. Les competències (i incumbències) de l’administració local.
2.3. Les polítiques educatives i la governança multinivell a Europa.
3. L’Escola i el seu context immediat.
3.1. La participació a l’escola. El paper de les AMPAS. Els Consells Escolars. Les Comunitats d’Aprenentatge.
3.2. Escola i Entorn: Els Plans locals i els Plans Educatius d’Entorn: Cap a la intersectorialitat de les polítiques?
3.3. La ciutat educadora: La ciutat dels infants. Els Projectes Educatius de Ciutat i la Carta de Ciutats Educadores
4. L’Escola i el Territori.
4.1. Marc conceptual i criteris d’intervenció per l’acompanyament a les transicions educatives: la perspectiva biogràfica i de cicle de vida.
4.2. La petita infància.
4.3. L’escolaritat obligatòria
4.3.1. Acompanyament a la transició de l’escola primària a la secundària: Reforç escolar i millora de l’èxit
4.3.2. Els plans locals contra l’absentisme escolar i la millora de l’èxit
4.4. Els dispositius locals d’acompanyament a les transicions desprès de l’escola obligatòria
4.4.1. Itineraris educatius, formatius i d’abandonament escolar.
4.4.2. Els programes de “Segona Oportunitat”
4.4.3. La Formació professional i els mercats locals de treball
4.4.4. La Formació Professional Dual.
4.5. La formació continuada
4.5.1 “Life Long Learning”.
4.5.2.Formació per a la inserció laboral.
4.5.3. Educació i ciutadania.
Les classes s’estructuren en tres tipus d’activitats:
1. Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet la identificació de les principals problemàtiques i l’exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants.
2. Seminaris de treball.
3. Presentacions dels treballs per part de l'alumnat.
Més enllà de les sessions presencials es demanarà treball autònom per a l’elaboració del treball de curs i la preparació de seminaris i presentacions.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions professorat | 30 | 1,2 | 2, 4, 6, 8, 9, 11, 15 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorització i seguiment del treball | 30 | 1,2 | 2, 6, 8, 9, 12, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, treball de camp, elaboració d'informe. | 75 | 3 | 1, 2, 4, 10, 11, 14, 15 |
L'avaluació serà continuada i es farà en base a les següents evidències:
- Elaboració i lliurament d’un “portfoli” d'aprenentatges (20%)
- La realització d'un treball de curs sobre un territori, que tindrà una part de treball grupal (25%) i una part de treball individual, d'identificació i anàlisi d'un programa, recurs o servei sodioeducatiu del territori escollit (25%).
- La presentació oral del treball, que constarà d’una part col·lectiva (15%) i d’una part individual (15%).
Els temes del treball es pactaran amb cada estudiant i es localitzarà en un municipi petit o mitjà o un districte d’una gran ciutat.
Per tal de superar l’assignatura cal tenir una mitjana igual o superior a 5. Per tal de poder fer mitjana amb les activitats d'avaluació cal treure al menys un 5 en cadascuna de les evidencies empíriques que integren el sistema d’avaluació. L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, per acollir-se a la modalitat d'avaluació continuada.
Les notes de les activitats d’avaluació estaran disponibles en els vint dies hàbils posteriors a la seva presentació.
Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
A partir de la segona matrícula, l’avaluació de l’assignatura podrà consistir en una prova de síntesi que permeti l’avaluació dels resultats d’aprenentatge previstos en la guia docent de l’assignatura.En aquest cas, la qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
La copia o plagi constitueixen un delicte que pot representarsuspendrel’assignatura. Es considerarà que un treball, activitat està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.
Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_0 1.html).
Excepcionalment, i previ acord amb el professorat, l'alumnat podrà acollir-se a una modalitat d'avaluació no presencial, que constarà d'un treball individual i un examen. Cadascuna d'aquestes evidències d'avaluació comptarà un 50% de la nota final. L’examen es farà en la data estipulada segons calendari de la facultat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició del treball | 30 | 0 | 0 | 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 16, 17 |
Lliurament Portfoli | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 |
Treball sobre un territori | 50 | 0 | 0 | 2, 4, 5, 7, 12, 14, 15, 16, 17 |
Ajuntament de Barcelona (1990) La Ciiutat Educadora. ISBN: 84-7609.397-7 653 pp.
Ajuntament de Barcelona (1999) Per una ciutat compromesa amb l’Educació. Institut Municipal d’educació. Ajuntament de Barcelona. Vol. 1. 503 pp. http://www.diba.cat/documents/113230/113692/abs_acomp_esc.pdf
ALBAIGÈS, B. (2012). "Desigualtats territorials i corresponsabilitat dels ajuntaments en el desplegament de polítiques educatives" dins Leonardo Díaz, ed. Polítiques públiques dels municipis catalans, Barcelona: Fundació Carles Pi i Sunyer. http://ddd.uab.cat/pub/llibres/2012/90296/polpubmuncat_a2012.pdf
ALEGRE, M.A. i BENITO, R. (2013). “Climes i (sobretot) cultures escolars: Com s’expliquen i què permeten explicar” dins Carme Gómez-Granell i Pau Marí-Klose (Dirs.) Infància, Adolescència i Família: una anàlisi del Panel de Famílies i Infància. IV Informe del CIIMU 2012. Barcelona: CIIMU. http://www.ciimu.org/images/stories/CIIMU/newsletters/IV_Informe_CIIMU_complet_def.pdf
ALVIRA MARTIN, F. (1996) Metodología de evaluación de programas. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
BENITO, R. I GONZÀLEZ, I. (2007). “Lògiques de tria escolar” dins Ricard Benito i Isaac Gonzàlez. Processos de segregació escolar a Cataluña. Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/sites/default/files/464.pdf
BOLIVAR, A (Coord) (2009). Absentismo y abandono escolar. Políticas y buenas prácticas. En Monográfico Escuela. Pp. 3-23. https://www.researchgate.net/profile/Antonio_Bolivar/publication/286884137_Absentismo_y_abandono_escolar_Politicas_y_buenas_practicas/links/566ee8c108ae4d4dc8f7d999.pdf?origin=publication_detail
Carta de Ciutats Educadores. http://www.bcn.cat/edcities/aice/adjunts/Carta%20Ciutats%20Educadores%20%202004.pdf
COMASSABAT, M. (Dir) (2014).Llibre blanc de la participación de les famílies a l’escola. Fundacióp Jaume Bofgill. Col.lecció Informes Breus, núm.554. http://www.fbofill.cat/sites/default/files/593.pdf
DIBA (2014) Panel de politiques Educatives Locals. http://www.diba.cat/documents/113226/127467/pel2014.pdf/01919ae4-3da0-405a-9655-56e2ead6da7a
FUNES I ARTIAGA, J. (2008). "L'acompanyament educatiu dels infants i adolescents, de les seves famílies, de les escoles, des del municipi". De Prop: Revista de política educativa local, núm. 26.
GARCIA GRACIA, M (2009). Marc teòric i metodològic per al desenvolupament de plans d'absentisme i acompanyament a l'escolarització. Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona. 85 p. http://www.diba.cat/web/educacio/recursos/publica/publicacions/p_a_edu
GARCIA GRACIA, M (2013) “La evaluación de los proyectos de mejora de la escolarización y lucha contra el absentismo” a Absentismo y Abanono escolar. La persistencia de una problemática escolar y social. Ed Sintesis, Madrid,196 pp
GARCIA GRACIA, M (2013) Absentismo y abandono escolar. La persistencia de una problemática escolar y social. Ed. Síntesis. Madrid, 196 pp
GARCIA GRACIA, M (2014) “Itineraris d’abandonament escolar prematur i acompanyament a les transicions després de l’escola obligatòria”. REVISTA FÒRUM. Organització i Gestió Educativa. Núm.035 - Setembre,- Desembre 2014. http://forum.grao.com/revistes/forum/35-l-abandonament-escolar-prematur/itineraris-d-abandonament-escolar-prematur-i-acompanyament-a-les-transicions-despres-de-l-escola-obligatoria
GARCIA GRACIA, M (2016) L’acompanyament a les transicions educatives coma a política contra l’abandonament escolar prematur i la millora de l’èxit. A Revista catalanba de Pedagogía. Vol. 10. Pp.33-45. http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/142220
GARCÍA, M. (2007). “El papel de los Municipios en las Políticas de Educación Inclusiva”. Revista Guix.núm. 332, febrer 2007. http://guix.grao.com/revistas/guix/332-experiencies-per-la-practica/el-paper-dels-municipis-en-les-politiques-d-educacio-inclusiva
GARCIA, M. MERINO, R.(2009). “Las transiciones de los adolescentes después de la escuela obligatoria. Cambios sociales y respuestas socioeducativas en el territorio” Revista de Educación Social, núm. 42 (47-60)https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/229989
GARCÍA, M., CASAL, J., MERINO, R., SÁNCHEZ-GELABERT, A. (2013). "Itinerarios de abandono escolar y transiciones tras la Educación Secundaria Obligatoria", Revista de Educación -22(Madrid), 361. http://www.mecd.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2013/re361.html
IVALUA. AVALUACIO PLANS EDUCATIUS ENTORN http://www.ivalua.cat/generic/static.aspx?id=669 http://www.ivalua.cat/documents/1/16_02_2010_10_18_20_Guia1_Introduccio_Abril2009versiorevisada_final.pdf
Ley 15/2014, de 16 de septiembre, de racionalización del Sector Público y otras medidas de reforma administrativa https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2014-9467
Ley 7/1985, de 2 de abril, reguladora de las Bases del Régimen Local. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1985-5392&p=20131230&tn=2
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886
MARÍ-KLOSE,, M. [coo.) (2010) Acompanyament a l’escolaritat. Pauta per un model local de referència. Diputació de Barcelona. Area de Presidencia
MARÍ-KLOSE, P., MARÍ-KLOSE, M., MARANZANA, L., GRANADOS, F. (2010). Adolescents a Barcelona: estils de vida, àmbit educatiu i conductes relacionades amb la salut Capítol 2: Relacions personals entre els adolescents i els seus progenitors. (pp. 13-33), Barcelona: CIIMU. http://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/arxius-documents/Adolescents%20a%20Barcelona_2010_0.pdf
MARTÍN CRIADO, E., RÍO, M.A., CARVAJAL SORIA, P. (2014). "Prácticas de socialización y relaciones con la escolaridad de las familias más alejadas de la norma escolar." Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 7(2). http://rase.ase.es/index.php/RASE/article/view/335
PEDRÓ, F. (2009).Descentralització i municipalització de l´educació als països de l´OCDE Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona. CERI-OCDE
PLANDIURA, R (2009). "La Llei d'educació des del món local". De Prop: Revista de política educativa local, núm. 32.
ROSSI, P.H.; LIPSEY, M.W.; FREEMAN, H.E. Evaluation: a systematic approach. 7th ed. London: SAGE, 2004.
SÍNDIC DE GREUGES (2008). Informe extraordinari: La segregació escolar a Catalunya. Capítol 3: Anàlisi de la segregació escolar a Catalunya: El cas de l'alumnat immigrat. pp. 21-37.http://www.sindic.cat/site/unitFiles/2266/segregacio_escolar_web.pdf
VALLES, M. (2000): Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid, Síntesis.
VVAA (2009) La familia y la participación,. Monográfico Escuela. http://lnx.educacionenmalaga.es/valores/files/2011/12/Revista-Escuela-OCTUBRE-2009.pdf