Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 | 2 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 | 0 |
No és necessari cap requisit previ
Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs.
El seu temari ofereix una visió integrada de l’economia espanyola des de cinc perspectives: l’evolució econòmica i la política econòmica dels últims trenta anys, el sector públic, el mercat de treball, l’estructura productiva i el sistema financer.
En aquelles lliçons del programa on sigui rellevant s’inclourà l’anàlisi des de la perspectiva de gènere
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Tema 1. Trets bàsics del creixement econòmic espanyol: 1975-2018
Tema 2. Els components del PIB. Balança de Pagaments i el sector exterior: definició dels conceptes.
Tema 3. El creixement econòmic a partir de 1995 i el compliment de les condicions de convergència nominal per a la UEM
Tema 4. La continuïtat del creixement en els anys 2000, l’assumpció de la política monetària pel BCE, l’accentuació del desequilibri exterior i la creació de la bombolla immobiliària
Tema 5. Les crisis financera i immobiliària a partir de 2007, la recessió subsegüent i les respostes de les autoritats econòmiques i monetàries fins maig del 2010
Tema 6. Els problemes d’estabilitat de l’eurozona i el reforçament de la governança econòmica europea. El debat sobre la consolidació fiscal. El camí cap a les unions bancària i fiscal
Tema 7. Les reformes i els ajustaments de l’economia espanyola a partir de maig del 2010.El rescat bancari
Tema 8. La recuperació econòmica 2014-2019: creixement amb equilibri exterior. Anàlisi de les principals variables macroeconòmiques
Tema 9. La crisi de la COVID19 i l’economia espanyola: impacte sobre l'activitat productiva i mesures de política econòmica.
Tema 10. La perspectiva distributiva: personal i territorial.
Tema 11. El sector públic: dimensió, característiques i agents.
Tema 12. Les figures impositives principals. La despesa pública, els saldos pressupostaris i el deute.
Tema 13. El sistema de pensions i les seves reformes.
Tema 14. Les comunitats autònomes i el seu finançament. El finançament de la Generalitat de Catalunya.
Tema 15. La dinàmica demogràfica i els moviments migratoris. La població activa, evolució i diferències segons edat i gènere.
Tema 16. El mercat de treball: Anàlisi de la població ocupada i aturada segons característiques (edat, gènere i nivell d’estudis). Factors determinants de l’ocupació. La bretxa salarial. Reformes del marc legal.
Tema 17. L'estructura productiva i els factors de competitivitat.
Tema 18. El sistema financer i la reestructuració bancària.
El desenvolupament del curs es basa en les activitats següents:
Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de l'assignatura. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements, que els alumnes hauran d'assimilar i d'aprofundir amb l'estudi personal.
Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor. Inclouen el tractament de les fonts d’informació estadística, la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses.
Activitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats u obtinguts (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 27 |
Pràctiques i casos | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 23, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i activitats recomanades | 92 | 3,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 23, 24, 25, 27 |
L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:
1. Examen parcial 1: 35%.
2. Examen final (2n parcial): 35%
3. Assaig sobre l'economia espanyola: 15%
4. Avaluació pràctiques, assistència a classe i participació: 15%
L'avaluació del contingut teòric de l'assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona en la data fixada per la facultat per l'examen final.
Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:
qualificació mitjana de l’assignatura = 35% (nota primera prova escrita) + +35% (nota segona prova escrita) + 15% (nota assaig) + 15% (nota pràctiques, assistència i participació)
L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:
D'acord amb l'article 117.2 de la Normativa de la UAB, l'avaluació de l'alumnat repetidor prodrà consistir en una sola prova de síntesi. L'alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Els no avaluables
Tindran la condició de no avaluables els alumnes que no hagin realitzat cap de les dues proves escrites .
Procés de Recuperació
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que suposin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats d’avaluació una qualificació igual o superior a 3,5.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen parcial | 35% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 27 |
2. Examen final (2n parcial) | 35% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23, 24, 25 |
3. Assaig sobre l'economia espanyola | 15% | 1 | 0,04 | 20, 21, 24, 25, 26 |
4. Avaluació pràctiques, assistència i participació | 15% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 25, 27 |
Bibliografia bàsica:
García Delgado, J.L. i Myro, R. (2020): Lecciones de economía española, Ed. Thomson Reuters, 15a edició. Disponible en format electrònic a la pàgina web de la biblioteca de la UAB.
Cals Güell, J. (2013), Los intereses del futuro. Economía en un cambio de época, RBA.
Oliver Alonso, J. (2017), La crisis económica en España, RBA
de la Fuente, A., T. Roldan y J.F. Jimeno (2020), La economía española en tiempos de pandemia. IESE, FEDEA, Nada es Gratis