Logo UAB
2020/2021

Economia espanyola

Codi: 101087 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500259 Ciència política i gestió pública OT 3 2
2500259 Ciència política i gestió pública OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Matas Prat
Correu electrònic:
Anna.Matas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

José Miguel Fleta Anel

Prerequisits

No és necessari cap requisit previ

Objectius

Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs.

El seu temari ofereix una visió integrada de l’economia espanyola des de cinc perspectives: l’evolució econòmica i la política econòmica dels últims trenta anys, el sector públic, el mercat de treball,  l’estructura productiva i el sistema financer. 

En aquelles lliçons del programa on sigui rellevant s’inclourà l’anàlisi des de la perspectiva de gènere

Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:

  1. Contribuir a augmentar l'interès dels alumnes per l’estudi de l’economia.
  2. Conèixer el funcionament de la realitat econòmica més pròxima, els seus mercats i les seves institucions.
  3. Aplicar els coneixements econòmics bàsics a l’estudi de situacions concretes.
  4. Entendre empíricament els dilemes econòmics i les restriccions econòmiques a l’acció col·lectiva.
  5. Valorar la dimensió social de l’economia i la seva relació amb la política i el benestar.
  6. Demostrar l’adquisició dels coneixements a través de l’expressió escrita, el foment de la capacitat comunicativa i la identificació de la informació rellevant en els diversos àmbits.

 

Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els impactes de les polítiques d'imposició i subsidis.
  2. Analitzar els impactes dels factors estructurals de l'economia i el comerç internacional (institucions, polítiques i actors).
  3. Analitzar i explicar la dimensió econòmica que hi ha darrere les polítiques públiques.
  4. Analitzar la gestió dels recursos humans, la dinàmica i l'estructura sectorial de la població activa i el funcionament del mercat de treball.
  5. Argumentar críticament els funcionament de les institucions i els actors econòmics
  6. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  7. Avaluar el paper del sector públic com a agent econòmic.
  8. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  9. Descriure de manera eficaç les formes d'intervenció pública sobre el sistema econòmic.
  10. Descriure el sector exterior espanyol: les dinàmiques d'importació i exportació, les inversions estrangeres a Espanya i les d'Espanya a l'estranger.
  11. Descriure els elements centrals de l'estructura productiva espanyola: els sectors agrícola, industrial i de serveis.
  12. Descriure la fiscalitat ecològica i la relació que té amb el principi de sostenibilitat.
  13. Descriure les etapes del desenvolupament econòmic espanyol posterior a 1960.
  14. Diagnosticar situacions i problemes econòmics concrets
  15. Explicitar els rols, les dimensions i l'estructura del sector públic en l'economia.
  16. Exposar els principis polítics i els impactes de les polítiques fiscals (distributives i redistributives) en la desigualtat econòmica i l'equitat social.
  17. Exposar les conseqüències de la reforma fiscal i els canvis en les figures impositives dels governs.
  18. Exposar les principals característiques de les polítiques econòmiques dels governs del món occidental
  19. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  20. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  21. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  22. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  23. Raonar sobre les propostes de polítiques econòmiques existents en diferents àmbits (monetari, fiscal, política de rendes, etc.) i en diferents territoris (món, Europa, Espanya).
  24. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  25. Treballar autònomament.
  26. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  27. Valorar críticament les opcions preses en política econòmica pels governs espanyols des de la Transició

Continguts

Tema 1. Trets bàsics del creixement econòmic espanyol: 1975-2018

Tema 2. Els components del PIB. Balança de Pagaments i el sector exterior: definició dels conceptes.

Tema 3. El creixement econòmic a partir de 1995 i el compliment de les condicions de convergència nominal per a la UEM

Tema 4. La continuïtat del creixement en els anys 2000, l’assumpció de la política monetària pel BCE, l’accentuació del desequilibri exterior i la creació de la bombolla immobiliària

Tema 5. Les crisis financera i immobiliària a partir de 2007, la recessió subsegüent i les respostes de les autoritats econòmiques i monetàries fins maig del 2010

Tema 6. Els problemes d’estabilitat de l’eurozona i el reforçament de la governança econòmica europea. El debat sobre la consolidació fiscal. El camí cap a les unions bancària i fiscal

Tema 7. Les reformes i els ajustaments de l’economia espanyola a partir de maig del 2010.El rescat bancari

Tema 8. La recuperació econòmica 2014-2019: creixement amb equilibri exterior. Anàlisi de les principals variables macroeconòmiques

Tema 9.  La crisi de la COVID19 i l’economia espanyola: impacte sobre l'activitat productiva i mesures de política econòmica.

Tema 10. La perspectiva distributiva: personal i territorial. 

Tema 11. El sector públic: dimensió, característiques i agents. 

Tema 12. Les figures impositives principals. La despesa pública, els saldos pressupostaris i el deute.

Tema 13. El sistema de pensions i les seves reformes.

Tema 14. Les comunitats autònomes i el seu finançament. El finançament de la Generalitat de Catalunya.

Tema 15. La dinàmica demogràfica i els moviments migratoris. La població activa, evolució i diferències segons edat i gènere.

Tema 16. El mercat de treball: Anàlisi de la població ocupada i aturada segons característiques (edat, gènere i nivell d’estudis). Factors determinants de l’ocupació. La bretxa salarial. Reformes del marc legal.

Tema 17. L'estructura productiva i els factors de competitivitat.

Tema 18. El sistema financer i la reestructuració bancària.

 

 

Metodologia

El desenvolupament del curs es basa en les activitats següents:

Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de l'assignatura. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements, que els alumnes hauran d'assimilar i d'aprofundir amb l'estudi personal.

Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor. Inclouen el tractament de les fonts d’informació estadística, la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses.

Activitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats u obtinguts (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 27
Pràctiques i casos 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 23, 27
Tipus: Autònomes      
Estudi i activitats recomanades 92 3,68 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 20, 23, 24, 25, 27

Avaluació

L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:

1. Examen parcial 1: 35%.

2. Examen final (2n parcial): 35%

3. Assaig sobre l'economia espanyola: 15%

4. Avaluació pràctiques, assistència a classe i participació: 15%

L'avaluació del contingut teòric de l'assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona en la data fixada per la facultat per l'examen final. 

Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:

qualificació mitjana de l’assignatura = 35% (nota primera prova escrita) + +35% (nota segona prova escrita) + 15% (nota assaig) + 15% (nota pràctiques, assistència i participació)

L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:  

  1. la qualificació mitjana de l'assignatura és igual o superior a 5 i,
  2. la nota mitjana dels dos exàmens parcials és igual o superior a 3,5.
  • Si un/una estudiant compleix el primer requisit però no compleix el segon tindrà una qualificació mitjana de l'assignatura de 4,5 i podrà anar a la prova de re-avaluació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.
  • Si un/una estudiant compleixel segon requisit però no compleix elprimer, o no compleix cap dels dos, tindrà la qualificació mitjana de l’assignatura que sorgeixi de l’aplicació directa de les ponderacions anteriors, i podrà anar a la prova de re-avaluació d’acord amb el que s’estableix a l’apartat “Procés de Recuperació” que trobareu més endavant.

D'acord amb l'article 117.2 de la Normativa de la UAB, l'avaluació de l'alumnat repetidor prodrà consistir en una sola prova de síntesi. L'alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat caldrà  que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.

Els no avaluables

Tindran la condició de no avaluables els alumnes que no hagin realitzat cap de les dues proves escrites .

Procés de Recuperació

L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que suposin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats d’avaluació una qualificació igual o superior a 3,5. 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Examen parcial 35% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 27
2. Examen final (2n parcial) 35% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 23, 24, 25
3. Assaig sobre l'economia espanyola 15% 1 0,04 20, 21, 24, 25, 26
4. Avaluació pràctiques, assistència i participació 15% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 25, 27

Bibliografia

 

Bibliografia bàsica:

García Delgado, J.L. i Myro, R. (2020): Lecciones de economía española, Ed. Thomson Reuters, 15a edició. Disponible en format electrònic a la pàgina web de la biblioteca de la UAB.

Cals Güell, J. (2013), Los intereses del futuro. Economía en un cambio de época, RBA.

Oliver Alonso, J. (2017), La crisis económica en España, RBA

de la Fuente, A., T. Roldan y J.F. Jimeno (2020), La economía española en tiempos de pandemia. IESE, FEDEA, Nada es Gratis