Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OB | 3 | 1 |
Descriure els mecanismes funcionals de les plantes i com es regulen a través de factors interns i externs.
Integrar els processos funcionals de les plantes des dels diferents nivells organitzatius a l'organisme vegetal sencer.
Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització
Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius
Continguts generals (Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts)
TEORIA:
Creixement vegetal: localitzacio i caracteristiques
Regulació hormonal: concepte de fitohormona. Característiques, valoració metabolisme i funcions de cada grup d’hormones.
Altres hormones i reguladors de creixement.
Diferenciació i Morfogènesi: totipotència cel·lular i polaritat en el desenvolupament
Regulació per factors interns: Regulació hormonal i pautes morfogenètiques.
Regulació per factors externs: Fotomorfogènesi, Fotoperiodisme, Influència del fred sobre el desenvolupament.
Floració
Dormició de gemmes i llavors
Germinació de llavors.
Formació i maduració de fruits.
Moviments de les plantes.
Envelliment, senescència i abscisió
PRACTIQUES DE LABORATORI:
Determinacio del Potencial Hidric en teixit vegetal
Bioassaig d'auxines en coleoptil de civada (Avena sativa L.)
Bioassaig de citoquinines en segments de fulla d'ordi (Hordeum vulgare)
Determinació de la sobrefertilització amb nitrats
Visualització de la toxicitat per agents químics mitjançant tinció vital
A tenir en compte: La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Classes de teoria
A les classes de teoria el professor explica els mecanismes fonamentals del funcionament dels vegetals referents als processos de creixement i metabolisme, establint les relacions entre ells i aclarint conceptes bàsics necessaris per la seva comprensió. La metodologia es principalment de comunicació verbal, acompanyada de esquemes visuals. Preguntes directes del professor als estudiants durant la classe són indicatives del grau de seguiment dels estudiants. Es dona les referències bibliogràfiques i d’altres fons d’informació per a fomentar l’estudi autònom.
Seminaris
La finalitat principal dels seminaris d’aquesta assignatura es fomentar el coneixement de les competències generals i transversals dels estudiants. La metodologia docent es basa en l’exposició i discussió de casos d’estudi i/o problemes plantejats per el professor als estudiants perquè els resolen en grup, ho presenten als seus companys i ho discuteixen amb ells amb l’ajut i orientació del professor.
Classes pràctiques
Alguns dels temes tractats a classe de teoria es visualitzen mitjançant assaig al laboratori. L’estudiant es familiaritza amb protocols i tècniques bàsiques d’un laboratori de Fisiologia Vegetal i aprèn a representar i interpretar els resultats obtinguts en els seus propis experiments. L’alumne podrà accedir als protocols i les guies de pràctiques mitjançant el Campus Virtual.
Tutoria
A lestutories en grup i individuals el professor procura ajudar l'alumne a resoldre els seus dubtes sobre els conceptes de l'assignatura i orientar-lo en l’estudi dels mateixos
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 4, 6 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 16 |
Teoria | 32 | 1,28 | 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 2 | 0,08 | 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 69 | 2,76 | 4, 8, 9, 16 |
Informe de practiques de laboratori | 7 | 0,28 | 4, 6, 16 |
Treball i informe seminari | 18 | 0,72 | 8 |
A tenir en consideracio: "L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Mitjançant exàmens per escrit que inclouen l’avaluació dels continguts de les classes teòriques Es realitzaran dos proves eliminatòries corresponents a cada una de les parts en que s’ha dividit el temari.
Per a poder aprovar l’assignatura cal aconseguir una nota mínima en cada una d’aquestes parts de 5. El pes de cada examen parcial en la nota de teoria es del 40% el primer examen parcial i del 60% el segon parcial. El pes de la nota de teoria en la qualificació final es del 70%.
Per aprovar les notes inferiors a 5, la recuperació final de cadascun d’aquests exàmens s’ha de fer en un examen final de recuperació. Per tal de millorar la nota, cal fer un examen final de tot el contingut i es comptarà la nota d'aquest examen final (és a dir, amb la renúncia a la nota obtinguda anteriorment)
Les pràctiques de laboratori s’avaluaran mitjançant els resultats assolits durant les sessions de laboratori i la seva representació i discussió en el guió de pràctiques preparat individualment per cada estudiant, afegint-t'ho a la nota numerica resultant d'una petita proba conceptual al final de les practiques. La nota de pràctiques representa un 20% de la nota final de l’assignatura. L’assistència a pràctiques es obligatòria. En cas de no assistència justificada es pot recuperar mitjançant assistència a un altre grup o, si això no fos possible, mitjançant un treball substitutori.
La participació als seminaris i la qualitat dels treballs i/o problemes resolts i presentats comptabilitzen en un 10%de la nota final.
L’assignatura s’aprovarà quan l’alumne compleixi les condicions per a poder aprovar-la i la nota resultant de les diferents parts (exàmens, pràctiques i seminari) sigui ≥ 5,0
Es considerarà que unestudiant obtindrà la qualificació de No Avaluable quan el número d’activitats d’avaluació realitzades sigui inferior al 50% de les programades per l’assignatura (els dos exàmens eliminatoris, les tres sessions de pràctiques i la participació als seminaris). La presentació al examen final de recuperació en tot cas significa que l’estudiant s’ha Presentat i serà avaluat
Els estudiants que no puguin assistir a una prova d’avaluació individual per causa justificada (com ara per malaltia, defunció d’un familiar de primer grau ó accident) i aportin la documentació oficial corresponent al Coordinador de Grau, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altra data
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 70% | 3 | 0,12 | 7, 8, 9, 11, 14, 16 |
Practiques de laboratori | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 4, 5, 6, 12, 13, 15, 17 |
Seminaris | 10% | 0,5 | 0,02 | 2, 6, 10, 16 |
BARCELÓ, J.; NICOLÁS, G.; SABATER, B.; SÁNCHEZ, R.: Fisiologia Vegetal. Pirámide. Madrid (2007).
MOHR, H.; SCHOPFER, P.: Plant Physiology. Springer Verlag, Berlin (1995).
SALISBURY, F.B.; ROS, C. W.: Plant Physiology, 4th edition. Wadsworth Publ. Company, Belmont, California (1992).
SCHOPFER, P.; BRENNICKE, A.: Pflanzenphysiologie, Elsevier, Spektrum (2006).
TAIZ,L.; ZEIGER, E.: Plant Physiology, 4ª Ed. Sinauer Associates, Sunderland (2006)