Logo UAB
2020/2021

Fisiologia i regulació del desenvolupament vegetal

Codi: 100797 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Roser Tolra Perez
Correu electrònic:
Roser.Tolra@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cal tenir aprobada l'assignatura de Nutricio i Metabolisme Vegetal de segon curs

Objectius

Descriure els mecanismes funcionals de les plantes i com es regulen a través de factors interns i externs.

Integrar els processos funcionals de les plantes des dels diferents nivells organitzatius a l'organisme vegetal sencer.

Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització

Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i interpretar el desenvolupament, el creixement i els cicles biològics dels éssers vius.
  • Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  • Comprendre els processos que determinen el funcionament dels éssers vius en cada un dels seus nivells d'organització.
  • Desenvolupar una visió històrica de la bilogia.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  2. Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l’exercici de la professió.
  4. Analitzar paràmetres del creixement i el desenvolupament vegetals.
  5. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  6. Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  7. Descriure els mecanismes funcionals de les plantes i com es regulen a través de factors interns i externs.
  8. Identificar els descobriments crucials en la història de la fisiologia vegetal i avaluar-ne el significat per al desenvolupament científic posterior de la disciplina.
  9. Integrar els processos funcionals de les plantes des dels diferents nivells organitzatius a l'organisme vegetal sencer.
  10. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  14. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  15. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  16. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  17. Tenir capacitat d'organització i planificació.

Continguts

Continguts generals (Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts)

 

TEORIA:

Creixement vegetal: localitzacio i caracteristiques

Regulació hormonal: concepte de fitohormona. Característiques, valoració metabolisme i funcions de cada grup d’hormones.

Altres hormones i reguladors de creixement.

Diferenciació i Morfogènesi: totipotència cel·lular i polaritat en el desenvolupament

Regulació per factors interns: Regulació hormonal i pautes morfogenètiques.

Regulació per factors externs: Fotomorfogènesi, Fotoperiodisme, Influència del fred sobre el desenvolupament.

Floració

Dormició de gemmes i llavors

Germinació de llavors.

Formació i maduració de fruits.

Moviments de les plantes.

Envelliment, senescència i abscisió

 

PRACTIQUES DE LABORATORI:

Determinacio del Potencial Hidric en teixit vegetal

Bioassaig d'auxines en coleoptil de civada (Avena sativa L.)

Bioassaig de citoquinines en segments de fulla d'ordi (Hordeum vulgare)

Determinació de la sobrefertilització amb nitrats

Visualització de la toxicitat per agents químics mitjançant tinció vital

Metodologia

A tenir en compte: La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 

Classes de teoria

A les classes de teoria el professor explica els mecanismes fonamentals del funcionament dels vegetals referents als processos de creixement i metabolisme, establint les relacions entre ells i aclarint conceptes bàsics necessaris per la seva comprensió. La metodologia es principalment de comunicació verbal, acompanyada de esquemes visuals. Preguntes directes del professor als estudiants durant la classe són indicatives del grau de seguiment dels estudiants. Es dona les referències bibliogràfiques i d’altres fons d’informació per a fomentar l’estudi autònom.

Seminaris

La finalitat principal dels seminaris d’aquesta assignatura es fomentar el coneixement de les competències generals i transversals dels estudiants. La metodologia docent es basa en l’exposició i discussió de casos d’estudi i/o problemes plantejats per el professor als estudiants perquè els resolen en grup, ho presenten als seus companys i ho discuteixen amb ells amb l’ajut i orientació del professor.

Classes pràctiques

Alguns dels temes  tractats a classe de teoria es visualitzen mitjançant assaig al laboratori. L’estudiant es familiaritza amb protocols i tècniques bàsiques d’un laboratori de Fisiologia Vegetal i aprèn a representar i interpretar els resultats obtinguts en els seus propis experiments. L’alumne podrà accedir als protocols i les guies de pràctiques mitjançant el Campus Virtual.

Tutoria

A lestutories en grup i individuals el professor procura ajudar l'alumne a resoldre els seus dubtes sobre els conceptes de l'assignatura i orientar-lo en l’estudi dels mateixos

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques de laboratori 12 0,48 4, 6
Seminaris 6 0,24 16
Teoria 32 1,28 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutoria 2 0,08 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 69 2,76 4, 8, 9, 16
Informe de practiques de laboratori 7 0,28 4, 6, 16
Treball i informe seminari 18 0,72 8

Avaluació

A tenir en consideracio: "L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

 

Mitjançant exàmens per escrit que inclouen l’avaluació dels continguts de les classes teòriques Es realitzaran dos proves eliminatòries corresponents a cada una de les parts en que s’ha dividit el temari.

Per a poder aprovar l’assignatura cal aconseguir una nota mínima en cada una d’aquestes parts de 5. El pes de cada examen parcial en la nota de teoria es del 40% el primer examen parcial i del 60% el segon parcial. El pes de la nota de teoria en la qualificació final es del 70%.

Per aprovar les notes inferiors a 5, la recuperació final de cadascun d’aquests exàmens s’ha de fer en un examen final de recuperació. Per tal de millorar la nota, cal fer un examen final de tot el contingut i es comptarà la nota d'aquest examen final (és a dir, amb la renúncia a la nota obtinguda anteriorment)

Les pràctiques de laboratori s’avaluaran mitjançant els resultats assolits durant les sessions de laboratori i la seva representació i discussió en el guió de pràctiques preparat individualment per cada estudiant, afegint-t'ho a la nota numerica resultant d'una petita proba conceptual al final de les practiques. La nota de pràctiques representa un 20% de la nota final de l’assignatura. L’assistència a pràctiques es obligatòria. En cas de no assistència justificada es pot recuperar mitjançant assistència a un altre grup o, si això no fos possible, mitjançant un treball substitutori.

La participació als seminaris i la qualitat dels treballs i/o problemes resolts i presentats comptabilitzen en un 10%de la nota final.

L’assignatura s’aprovarà quan l’alumne compleixi les condicions per a poder aprovar-la i la nota resultant de les diferents parts (exàmens, pràctiques i seminari) sigui ≥ 5,0

Es considerarà que unestudiant obtindrà la qualificació de No Avaluable quan el número d’activitats d’avaluació realitzades sigui inferior al 50% de les programades per l’assignatura (els dos exàmens eliminatoris, les tres sessions de pràctiques i la participació als seminaris). La presentació al examen final de recuperació en tot cas significa que l’estudiant s’ha Presentat i serà avaluat

Els estudiants que no puguin assistir a una prova d’avaluació individual per causa justificada (com ara per malaltia, defunció d’un familiar de primer grau ó accident) i aportin la documentació oficial corresponent al Coordinador de Grau, tindran dret a realitzar la prova en qüestió en una altra data

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 70% 3 0,12 7, 8, 9, 11, 14, 16
Practiques de laboratori 20% 0,5 0,02 1, 3, 4, 5, 6, 12, 13, 15, 17
Seminaris 10% 0,5 0,02 2, 6, 10, 16

Bibliografia

BARCELÓ, J.; NICOLÁS, G.; SABATER, B.; SÁNCHEZ, R.: Fisiologia Vegetal. Pirámide. Madrid (2007).

MOHR, H.; SCHOPFER, P.: Plant Physiology. Springer Verlag, Berlin (1995).

SALISBURY, F.B.; ROS, C. W.: Plant Physiology, 4th edition. Wadsworth Publ. Company, Belmont, California (1992).

SCHOPFER, P.; BRENNICKE, A.: Pflanzenphysiologie, Elsevier, Spektrum (2006).

TAIZ,L.; ZEIGER, E.: Plant Physiology, 4ª Ed. Sinauer Associates, Sunderland (2006)

http://4e.plantphys.net/