Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits oficials, però és convenient repassar els conceptes relacionats amb la Zoologia de l’assignatura de Biologia estudiada al Batxillerat.
Al llarg d’aquesta assignatura, l’alumnat ha d’adquirir els coneixements teòric-pràctics que li donin una visió el més complerta possible de les bases del coneixement zoològic i de la diversitat dels animals invertebrats no artròpodes des d’una perspectiva anatòmica, funcional, sistemàtica i filogenètica.
Igualment li ha de permetre situar a cada grup animal en un context ecològic, en relació al nombre d’espècies, habitat i forma de vida, posició dins els ecosistemes així com la seva importància en relació al seu interès per les ciències aplicades i d’interès econòmic.
Els objectius formatius concrets són:
- Introduir els principals conceptes estructuradors de la ciència de la Zoologia.
- Entendre la sistemàtica i les relacions filogenètiques entre els principals grups d’animals com a resultat de processos evolutius i adaptatius.
- Conèixer els principals nivells d’organització i patrons arquitectònics dels invertebrats no artròpodes.
- Donar uns coneixements sobre les característiques morfològiques, cicles biològics, importància ecològica i les interaccions amb l’home dels principals grups d’invertebrats no artròpodes.
BLOC I. CONCEPTES BÀSICS DE ZOOLOGIA
CLASSES PRÀCTIQUES:
Pràctiques de laboratori:
Pràctica 1: Observació de microfauna i protozous d’aigua dolça. Observació i reconeixement de Porífers i Cnidaris.
Pràctica 2: Observació i reconeixement de Platihelmints i Nematodes.
Pràctica 3: Observació i reconeixement de Mol·luscs.
Pràctica 4: Observació i reconeixement d'Anèl·lids i Equinoderms.
Pràctica de camp:
Pràctica 5: Tècniques de mostreig i observació d'invertebrats marins.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
La metodologia emprada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge es basa en fer que l’alumnat treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professor és donar-li la informació o indicar-li on pot aconseguir-la i ajudar-lo i tutorizant-lo perquè el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Per assolir aquest objectiu, l’assignatura es basa en les següents activitats:
Classes de teoria:
Amb aquestes classes l’alumnat adquireix els coneixements científico-tècnics bàsics de l’assignatura que ha de complementar amb l’estudi personal dels temes explicats.
Seminaris:
Als seminaris es treballen els coneixements científic-tècnics exposats a les classes de teoria per a completar la seva comprensió i aprofundir en ells, desenvolupant diverses activitats com per exemple l'anàlisi i discussió de material audiovisual, la resolució de qüestions relacionades amb els temes tractats, anàlisi d’informació zoològica, etc.
La missió dels seminaris és promoure la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes.
En la mesura que sigui possible, s'inclouran unes sessions de seminaris a la segona part de l'assignatura on els alumnes presentaran els treballs en anglès.
Pràctiques:
Pràctiques de laboratori: Durant les sessions de pràctiques l’alumnat treballa el material zoològic al laboratori (observació de preparacions i espècimens, estudi d’anatomia i morfologia de grups, disseccions, identificacions d’exemplars, etc.) i al camp (tècniques de mostreig de fauna invertebrada), i el complementen amb l’estudi i les preguntes plantejades al guió de pràctiques.
Pràctiques de camp: en aquesta pràctica l’alumnat coneixerà els principals mètodes de mostreig de fauna en el medi marí, i reconeixerà i identificarà els organismes animals "in situ".
L’objectiu de les classes pràctiques és complementar i reforçar els coneixements adquirits a les classes teòriques i als seminaris. A les sessions pràctiques s’estimularan i desenvoluparan en l’alumne habilitats empíriques com la capacitat d’observació, anàlisi i reconeixement de la diversitat zoològica.
Tutories:
L’objectiu d’aquestes sessions és resoldre dubtes, aclarir conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts consultades per l’alumnat. El horari de les tutories individualitzades es concreta amb el professorat a través del campus virtual.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 2, 3, 6, 9, 10 |
Pràctiques de camp | 4 | 0,16 | 2, 3, 6, 8, 10, 11, 20, 21, 22, 23 |
Pràctiques de laboratori | 8 | 0,32 | 6, 7, 8, 10, 11 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 2, 3, 6, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 2, 3, 6, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 50 | 2 | 2, 3, 6, 8, 9, 10 |
Preparació de treballs, resolució de qüestions | 34,5 | 1,38 | 2, 3, 6, 8, 9, 10 |
Aquesta assignatura té un procés d’avaluació continuada al llarg de tot el curs que inclou més de tres activitats avaluatives, de tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, i cap de les activitats representa més del 50% de la qualificació final.
1. Avaluació de seminaris:
S’avaluen tant els treballs que s’han de presentar els dies de seminari, com les activitats (grupals i individuals) que es desenvolupen al llarg del seminari.
Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
La nota corresponent als seminaris té un pes global del 20% de la nota final.
2. Avaluació de la teoria:
Exàmens parcials:
Amb aquests exàmens s’avaluen individualment els coneixements assolits per l’alumnat a la assignatura, així com la seva capacitat d’anàlisi i síntesi, i de raonament crític. L’examen té una part de preguntes tipus test i una altre de preguntes conceptuals, esquemes, etc.
Es realitzen 2 exàmens parcials eliminatoris de matèria (s’elimina matèria amb una nota mínima de 5 sobre 10).
Examen final:
L’alumnat que no superen un dels dos exàmens parcials (nota mínima: 5 sobre 10), poden recuperar l’examen no superat a l’examen final. Igualment, l’alumnat que desitgi millorar nota d’una o les dues parts ho pot fer presentant-se a l’examen final, però es perd la nota obtinguda prèviament.
La nota corresponent a cadascun dels dos exàmens té un pes del 30% de la nota final. Per poder fer la mitjana amb les altres activitats avaluatives (seminaris i pràctiques) la nota mitjana dels dos exàmens ha de ser igual o superior a 4.
3. Avaluació de les pràctiques:
L'assistència a les sessions de pràctiques de laboratori i a les sortides de camp és obligatòria.
Després de cada pràctica l’alumnat realitza una prova individualitzada que avaluï l’aprofitament i la consecució de les competències específiques de cada pràctica (15% de la nota final).
Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
4. Prova visu:
Es realitza una prova de visu al final de l'assignatura on s'identifiquen els grups d'animals vistos al llarg de l'assignatura. La nota corresponent a la prova visu té un pes global del 5% de la nota final.
Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
Consideracions finals:
La qualificació mínima global necessària per superar l'assignatura és de 5 sobre 10.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evaluacions individuals i de treballs en grup dels seminaris | 20% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23 |
Evalució de les pràctiques | 15% | 2 | 0,08 | 1, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 16, 20, 21, 22 |
Examen de visu | 5% | 1 | 0,04 | 6, 8, 10, 11, 21, 22 |
Examen parcial I (examen final I) | 30 % | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 6, 9, 10, 15, 18, 19 |
Examen parcial II (examen final II) | 30% | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 6, 9, 10, 15, 18 |
I. Llibres de text complementaris a la teoria:
II. Llibres i guíes complementaris a les pràctiques: