Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 2 | 2 |
L'assignatura no té cap prerequisit específic, a part d'un mínim coneixement d'eines informàtiques bàsiques (Windows, Excel, Word) a nivell d'usuari.
L'arqueologia té per objecte el registre i l'estudi de les societats a través dels seus vestigis materials. Per tant, la cartografia, i en general el tractament d'informació espacial georeferenciada, és un dels instruments bàsics de treball de l'arqueologia, tant per a les tasques inicials de registre i inventari, com per a les posteriors d'interpretació, anàlisi i presentació de resultats.
En aquest context els objectius específics de l'assignatura són tres:
Bloc de coneixements bàsics: Comprensió i ús de la representació cartogràfica (30%)
1. Objecte de la cartografia.
2. Geodèsia i sistemes de referència geogràfica.
3. Projeccions cartogràfiques i sistemes de coordenades.
Bloc de coneixements operatius I: Producció de dades cartogràfiques digitals (40 %)
4. Representació digital de la informació cartogràfica.
5. Mètodes de producció, fonts d’informació cartogràfica.
6. Processament digital d’imatges.
7. Digitalització, estructuració i transformació de dades cartogràfiques digitals.
Bloc de coneixements operatius II: Elaboració de mapes de presentació (30 %)
8. Compilació cartogràfica.
9. Simbolització cartogràfica.
10. Disseny cartogràfic.
Els coneixements teòrics s'introdueixen i es reforcen a través de l'exposició sintètica dels continguts a classe per part del professor i es desenvolupen per mitjà del treball autònom de l'alumne/a consistent en l'estudi dels materials específics de l'assignatura (apunts dels temes), disponibles en el Campus Virtual de la UAB, i de materials generals (bibliografia i referències a documents digitals i recursos web).
Els coneixements operatius (tècnics) i instrumentals (maneig dels programes informàtics) es desenvolupen a través d'un conjunt de pràctiques guiades realitzades en temps de classe o de forma autònoma.
Per a cada tema es realitzaran en temps de classe 1-2 pràctiques d'assimilació dels coneixements teòrics o d'aprenentatge dels coneixements operatius, a raó d'una pràctica setmanal (aproximadament). A més, al llarg del curs l'alumne/a realitzarà de forma autònoma, amb el suport del professor, 4-5 pràctiques d'aplicació de coneixements i tècniques. Les pràctiques realitzades a classe no s'hauran de lliurar ni seran avaluables. Les pràctiques realitzades de forma autònoma s’hauran de lliurar i seran avaluables.
El desenvolupament de les pràctiques d'obtenció de dades al camp comporta la realització de dues sortides de camp obligatòries, destinades respectivament a l'ús de receptors de GPS i d'estacions totals, a efectuar en divendres al matí al mes d'abril.
Tots els materials de l'assignatura (apunts, pràctiques, qüestionaris, documents o dades per a la realització de les pràctiques) estan disponibles en el Campus Virtual de la UAB.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició de conceptes bàsics | 15 | 0,6 | 1, 3, 6, 7, 9 |
Realització de pràctiques guiades en aula d'informàtica | 25 | 1 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de tasques de captació de dades a les sortides de camp | 10 | 0,4 | 10, 11, 12 |
Resolució supervisada de pràctiques en aula d'informàtica | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi d'apunts i resolució de qüestionaris teòrics | 28 | 1,12 | 3, 7, 9 |
L'avaluació continuada de l'aprenentatge es basa en els resultats de les pràctiques (mapes, dades, resultats de càlcul, etc.) realitzades de forma autònoma (4-5 pràctiques avaluables al llarg del curs). Les pràctiques s'hauran de lliurar en acabar el termini fixat per a cada pràctica. Les pràctiques no lliurades dins del seu termini es podran lliurar al final del quadrimestre quinze dies abans de l'examen ordinari.
Les pràctiques són individuals i obligatòries. La nota mitjana de les pràctiques avaluables, juntament amb la nota mitjana dels qüestionaris de teoria, dóna lloc a la nota de curs. Les pràctiques no són reavaluables.
Les parts teòriques de l'assignatura s'avaluaran també de forma continuada durant el curs per mitjà de qüestionaris al final de cada tema o grup de temes. En cas que la nota mitjana de qüestionaris sigui superior a 5, no caldrà fer la part teòrica de l'examen final.
La nota de curs s'haurà de validar per mitjà d'un examen obligatori al final de l'assignatura, el darrer dia de classe (primera setmana de juny), que constarà d'una part teòrica (35% de la nota d'examen) i d'una part pràctica (65% de la nota d'examen).
Per superar l'assignatura caldrà complir els següents requisits:
- per a poder assistir a l'examen obligatori caldrà haver lliurat un mínim del 80% de les pràctiques avaluables..
- per a aprovar l'assignatura caldrà aprovar l'examen final o el de reavaluació.
Un cop aprovat l'examen, la nota de l'assignatura serà la més alta de les dues notes obtingudes: nota de curs o nota d'examen, sempre que la diferència entre les dues notes sigui inferior a 2 punts. En cas que la diferència superi els 2 punts, la nota final serà la nota d'examen.
REAVALUACIÓ: Un cop acabada l'avaluació ordinària, l'alumne/a tindrà la possibilitat de realitzar un examen de reavaluació dins de les dues setmanes següents, en la data que programi la Facultat. Les condicions per a poder assistir a l’examen de reavaluació seran les mateixes que per a poder assistir a l’examen final (haver lliurat el 80% de les pràctiques avaluables).
La còpia o plagi de qualsevol activitat mereixerà la qualificació de suspès i no es podrà recuperar. La còpia o plagi de material, en qualsevol de les activitats, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Vegeu documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final ordinari | 50 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Realització autònoma de pràctiques avaluables i qüestionaris teòrics | 50 | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Manuals generals de cartografia
Barber, P. (2006) El gran libro de los mapas (edició en castellà). Barcelona: Paidós.
Dent, B.; Torguson, J. and Hodler, T. (2008) Cartography: Thematic Map Design. 6th edition. Boston: WCB / McGrawHill.
Joly, F. (1988) La cartografía (edició en castellà). Vilassar de Mar (Barcelona): OikosTau.
Nunes, J. (2012). Diccionari terminològic de sistemes d'informació geogràfica. Barcelona: Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, 551 pp.
Consultable a http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/197
Rabella, J.M., Panareda, J.M., Ramazzini, G. (2011). Diccionari terminològic de cartografia. Barcelona: Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, 417 pp.
Consultable a http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/197
Robinson, A.H.; Morrison, J.L.; Muehrcke, P.C.; Kimerling, A.J. and Guptill, S.C. (1995) Elements of Cartography. 6th edition. New York: John Wiley and Sons.
Robinson, A.H.; Morrison, J.L.; Muehrcke, P.C. and Kimerling, A.J. (1987) Elementos de cartografía (edició en castellà de la 5ª edició en anglès). Barcelona: Ediciones Omega.
Manuals de cartografia per a arqueologia
Chevallier, R. (2000) Lecture du temps dans l'espace: topographie archéologique et historique. Paris: Picard.
Howard, P. (2006) Archaeological surveying and mapping: recording and depicting the landscape. New York: Routledge.
Manuals de sistemes d’informació geogràfica per a arqueologia
Conolly, J. and Lake, M. (2006). Geographical Information Systems in Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.
Conolly, J. and Lake, M. (2010) Sistemas de información geográfica aplicados a la arqueología. (edició en castellà). Barcelona: Edicions Bellaterra.
Wheatley, D. and Gillings, M. (2002) Spatial technology and archaeology. London: Taylor & Francis.