Logo UAB
2020/2021

Treball de Final de Grau

Codi: 100723 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500241 Arqueologia OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Paloma González Marcén
Correu electrònic:
Paloma.Gonzalez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Paloma González Marcén
Esther Rodrigo Requena

Prerequisits

Els estudiants poden matricular-se del seu Treball de Fi de Grau un cop superats 160 crèdits al llarg dels tres cursos anteriors. Tanmateix, es recomana matricular-lo durant l'últim any d'estudis del Grau.

Objectius

L'alumnat en l'últim any dels seus estudis ha de demostrar que a més d'haver après un conjunt de coneixements suficients, domina també les aptituds, habilitats i destreses pròpies de les exigències imposades per les demandes científiques i professionals de l'arqueologia.

Mitjançant el Treball de Fi de Grau l’alumnat haurà de demostrar que ha assolit les competències i els resultats dels aprenentatges bàsics adquirits durant la seva formació acadèmica mitjançant la redacció i exposició d'un treball d'iniciació a la recerca. El treball consisteix en l'elaboració i presentació pública d'un tema que permeti una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades a l'arqueologia. Un professor o una professora tutoritzarà el treball i orientarà l'alumnat durant el procés d'elaboració. Els treballs hauran de tenir un caràcter original i es realitzaran de forma individual.

Els resultats del Treball de Fi de Grau hauran de ser exposats en una presentació pública. Mitjançant aquesta presentació, l’alumnat haurà de demostrar les seves competències en el àmbit de la comunicació acadèmica de la recerca.

Competències

  • Contextualitzar i analitzar processos històrics.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Utilitzar els principals mètodes, tècniques i instruments d'anàlisi en arqueologia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tècniques i els instruments d'anàlisi adequats als casos d'estudi.
  2. Aplicar tant els coneixements com la capacitat d'anàlisi a la resolució de problemes relatius al camp d'estudi propi.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Debatre a partir del coneixement especialitzat adquirit en un context interdisciplinari.
  5. Dominar en el grau necessari els idiomes rellevants per a la pràctica professional.
  6. Dominar i identificar la història de l'entorn immediat.
  7. Dominar l'estructura diacrònica general del passat.
  8. Dominar la història universal des de la prehistòria fins a l'edat contemporània
  9. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  10. Establir protocols de recerca per a projectes de recerca originals.
  11. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  12. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats.
  13. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  14. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  15. Interpretar i analitzar les fonts documentals.
  16. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  17. Reconèixer la importància de controlar la qualitat dels resultats del treball i de la seva presentació.
  18. Reflexionar sobre el treball propi i el de l'entorn immediat amb intenció de millorar-los de manera continuada.
  19. Transmetre els resultats de la recerca arqueològica i comunicar conclusions, de manera clara, tant oralment com per escrit, a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  20. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.
  21. Utilitzar tant eines informàtiques bàsiques (per exemple, processadors de textos o bases de dades) com programes especialitzats necessaris en la pràctica professional de l'arqueologia.

Continguts

El TFG consisteix en l'elaboració i presentació un tema relacionat directament amb els continguts de les matèries del Grau d’Arqueologia que ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades. El TFG ha de ser un treball fonamentalment acadèmic, no pas un treball de recerca en el sentit estricte, caràcter reservat per al TFM. De forma excepcional i mai de forma generalitzada els Graus podran proposar alguns temes que suposin la iniciació al maneig de les eines bàsiques de la recerca.
Concretament, el TFG consisteix en:

  • La tria d’un tema relacionat directament amb els continguts del Grau d’Arqueologia
  • La recerca de documentació i de bibliografia, la selecció, el tractament i l’anàlisi crítica de les dades i literatura específica del tema escollit
  • El desenvolupament del marc teòric, hipòtesis i conclusions derivades d’aquesta recerca
  • La presentació escrita del treball
  • La presentació oral dels aspectes més significatius del treball realitzat

El treball escrit consistirà en la redacció d'un text, amb una extensió mínima de 20 pàgines i màxima de 30 (30 x 70, és a dir, 2.200 caràcters per pàgina). Així, en total el treball escrit no haurà de sobrepassar els 66.000 caràcters, bibliografia i notes incloses. No es compten en aquestes limitacions l'índex, els resums (d'un màxim de 900 caràcters, inclosos els espais, en la llengua de redacció del TFG i en anglès) o els annexos amb mapes, bases de dades, il·lustracions o documentació. 
El treball es pot presentar en la llengua pròpia de cada estudiant i haurà de seguir estrictament els requisitsformals de presentació, tant pel que fa a la ortografia com a les referències, citacions bibliogràfiques, notes i índex. Al respecte, poden seguir-se les orientacions donades pel Gabinet de Llengua Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona (Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índex, Bellaterra, 1994).

La presentació oral consistirà en l'exposició pública del TFG per part de l'alumne davant d’una Comissió d’Avaluació composta per dos membres del professorat del Grau d’Arqueologia. La Coordinació del TFG del grau assignarà data i lloc de lectura pública del TFG.
La presentació per part de l'alumnat tindrà una durada màxima de 15 minuts. La comissió podrà formular preguntes i demanar aclariments sobre el TFG durant l'acte de presentació. De forma orientativa, la comissió atendrà els valors expositius, recursos instrumentals i de suficiència expressiva de l'alumne, però també el contingut de la recerca exposada, la seva coherència i rellevància del procés de recerca presentat i dels seus resultats

Metodologia

ORGANITZACIÓ DE L'ASSIGNATURA

Tot i constar com assignatura semestral, el calendari d'elaboració del TFG és anual. La selecció del tema a desenvolupar i les sessions de tutoria tindran lloc al llarg de tot el curs acadèmic, tant a primer com al segon quadrimestre. Durant el curs, la Coordinació de Grau convocarà una sèrie de reunions per explicar els objectius del treball a realitzar, facilitar el procediment d'assignació dels tutors/es i donar suport al procés general d’elaboració del TFG.

La versió final del TFG serà lliurada al tutor o a la tutora en format electrònic (pdf) com a data màxima el dia 15 de juny (convocatòria juny) o el dia 15 de juliol (convocatòria setembre) . En la mateixa data, també s'haurà d'enviar una còpia en pdf a la Coordinació del TFG del Grau, que servirà de constància oficial de lliurament.

Per tal d’informar a l’alumnat prèviament a la seva matriculació, el  mes de Maig es realitzarà una reunió amb l’alumnat de 3er curs per explicar el contingut i la metodologia del TFG. Al llarg del curs es realitzaran 3 reunions generals amb l’alumnat matriculat al TFG (Setembre, Febrer, Maig). Les dates i els llocs específics on es celebraran les reunions es faran públiques, amb un mínim d’una setmana d’antelació, a través del Campus Virtuals. L’assistència a aquestes reunions és obligatòria i tindran contingència en l’avaluació del seguiment.

Al llarg del curs s’hauran de lliurar diferents documents a la Coordinació del Grau i/o al professorat tutor per monitoritzar el seguiment del procés d’elaboraciódel TFG de cada estudiant matriculat. Els models dels documents estaran disponibles al Campus Virtual.

Donat que es tracta d’una assignatura sens horari i espai fixe de reunió és imprescindible que l’alumnat consulti regularment l’Espai Moodle de l’assignatura del Campus Virtual per estar informat de les reunions convocades, els documents necessaris per realitzar el seguiment i altres informacions rellevants que puguin sorgir.

El Grau podrà organitzar al llarg del curs seminaris de formació complementària per a l’elaboració del TFG d’assistència voluntària.

Procediments de tria o assignació de tema i de tutor/a: L'alumnat tindrà la possibilitat d'escollir alguna de les temàtiques que s'hagin treballat en el Grau d'Arqueologia. Tot el professorat del Grau estarà implicat en l'assignatura. Les i els estudiants podran triar la persona que tutoritzarà el TFG d'entre tot el professorat que faci docència en el Grau, en funció de la línia substantiva o especialitat del treball i la disponibilitat del professorat triat. El/la coordinador/a del Grau garantirà que cada estudiant que es matriculi compti amb aquesta tutorització. Qualsevol canvi en la temàtica o la persona assignada per tutoritzar el TFG hauran de ser autoritzats, dins dels límits establerts pel calendari de treball, des de la Coordinació del Grau i la Comissió Docent del Grau d'Arqueologia. Cada professor/a supervisarà un màxim d'estudiants en funció dels criteris que estableixi cada unitat o àrea de coneixement dins del Grau.       

Les sessions de tutoria: Les tutories són reunions concertades entre l’estudiant i el/la tutor/a per resoldre dubtes, mantenir discussions sobre els continguts específic del treball i monitoritzar el procés d’elaboració del TFG segons el calendaris acordat entre el/la tutor/a i l'estudiant. Les sessions de seguiment podran ser presencials o virtuals i implicaran el lliurament parcial dels apartats acordat  i l’elaboració d’informes de progrés. Es recomana que es realitzin un mínim d’entre 2 i 3 de sessions de tutorització per semestre.

Els informes de progrés de cada alumne tindran contingència en l’avaluació del seguiment.

CALENDARI DE L'ASSIGNATURA

  • 2a quinzena de Setembre (Reunió de tot l’alumnat matriculat): Sessió amb tot l’alumnat matriculat, a celebrar la segona quinzena de mes, sobre els objectius, calendari i procediment d’elaboració del TFG. La data concreta i el lloc de celebració de la reunió seran anunciades, al menys, amb una setmana d’antelació a través del Campus Virtual. De forma paral·lela, es farà difusió d’una llista orientativa de temes (i, si escau, dels tutors/res) a través del Campus Virtual. A l’alumnat en estada Erasmus se’ls informarà de forma personalitzada a través del Campus Virtual i se’ls facilitarà la seva adscripció a un tutor/a
  • 15 d’Octubre (Lliurament de documents): Al llarg de la primera quinzena de mes, els i les estudiants sol·licitaran formalment el tema a desenvolupar al TFG,  d’acord  amb  la  llista  publicada  o,  si  escau,  a  proposta  pròpia. En aquesta fitxa ha de constar:
    • Títol provisional del projecte
    • Tutor/a/es del projecte
    • Resum de 300 paraules de la temàtica abordada, les lectures inicials previstes.
    • Breu índex provisional
    • Bibliografia inicial de consulta
    • És obligatòria la signatura original del Tutor/a del projecte de TFG.

Aquesta fitxa s’ha d’enviar amb un correu electrònic tant al tutor/a com els coordinadors del TFG del Grau d’Arqueologia.

  • 30 d’Octubre - Publicació de la llista definitiva de TFG acceptats i de la persona responsable de la seva tutorització
  • 15 Febrer (Lliurament de documents): Cada estudiant matriculat enviarà un correu electrònic a la Coordinació del TFG del Grau amb còpia a tutor que inclogui:
    • si es presentaran a la convocatòria del juny o de setembre omplint el model de fitxa que es trobarà al Campus Virtual
    • un índex detallat i un apartat ja realitzat del treball escrit
  • Segona quinzena de Febrer (2a Reunió de tot l’alumnat matriculat): Sessió de consulta i seguiment del procés d’elaboració del TFG. La data concreta i el lloc de celebració de la reunió seran anunciades, al menys, amb una setmana d’antelació a través del Campus Virtual.
  • 15 Maig (Lliurament de documents): Cada estudiant matriculat enviarà un correu electrònic al coordinador amb còpia a tutor per confirmar si es presentaran a la convocatòria del juny o de setembre.
  • Segona quinzena de Maig (3a Reunió de tot l’alumnat matriculat): Sessió per atendre a les problemàtiques per completar el TFG i, especialment, per donar pautes generals per la presentació oral. La data concreta i el lloc de celebració de la reunió seran anunciades, al menys, amb una setmana d’antelació a través del Campus Virtual.
  • 15 Juny (Lliurament de treball escrit per la convocatòria Juny): Data límit de l’entrega del treball per la seva presentació oral durant la darrera setmana de juny. El treball s’ha d’enviar amb un correu electrònic tant al tutor com a la Coordinació del TFG de Grau en format pdf.
  • 23 Juny - Publicació de la data i hora de les presentacions orals de Juny
  • 27-30 Juny - Presentacions orals convocatòria de Juny
  • 15 Juliol (Lliurament de treball escrit per la convocatòria Setembre): data límit de l’entrega del treball per la seva presentació oral durant la primera setmana de setembre.
  • 23 Juliol – Publicació de la data i hora de les presentacions orals de Setembre
  • 1-4 Setembre – Presentacions orals convocatòria de Setembre

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutoria 8 0,32 2, 10, 16, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Preparació i redacció del Treball 141 5,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21

Avaluació

El TFG podrà ser presentant a la convocatòria de Juny o a la de Setembre. Cada alumne matriculat haurà de comunicar al mes de Maig a quina de les dues convocatòries es vol presentar, a través del mecanismes establerts per la Coordinació del TFG del Grau.

Avaluació del treball escrit (50% de la qualificació final)

El treball escrit serà avaluat pel seu tutor o tutora qui haurà de redactar un informe que es lliurarà a la Coordinació del TFG del Grau seguint un model establert i que valorarà els següents aspectes:

  1. Estructura ordenada del treball
  2. Recerca de bibliografia: selecció i anàlisi crítica de la bibliografia específica del tema escollit.
  3. Plantejament del marc teòric i estat de la qüestió
  4. Descripció, anàlisi i presentació de la documentació i de les dades elaborades
  5. Capacitat de raonament científic mitjançant la planificació experimental, plantejament d’hipòtesis i la seva possible contrastació
  6. Requisits formals de presentació, tant pel que fa a la ortografia i sintaxi com a les citacions bibliogràfiques, notes i índex. 

Avaluació de la presentació oral (40% de la qualificació final)

El treball escrit serà avaluat per una Comissió formada per dos membres del professorat del Grau d’Arqueologia qui hauràde redactar un acta que es lliurarà a la Coordinació del TFG del Grau seguint un model establert. El professorat que avaluï la presentació del TFG no podrà ser tutor o tutora d’aquest treball.  Es valoraran els següents aspectes:

  1. L’expressió oral de l’alumne
  2. L’estructura de la presentació oral (formulació del problema, descripció del mètode, presentació dels resultats i interpretació)
  3. La coherència i rellevància del procés de recerca presentat i dels seus resultats
  4. La relació entre la presentació oral i el treball escrit
  5. L’ajust al temps de presentació establerts
  6. L’ús adequat de mitjans audiovisuals

Avaluació del seguiment (10% de la qualificació final)

El seguiment del procés d’elaboració del TFG serà per la Coordinació del TFG del Grau valorant els següents aspectes:

  1. Assistència a les 3 reunions generals de l’alumnat matriculat
  2. Lliurament en els terminis establerts dels documents programats per la Coordinació del TFG del Grau
  3. Informes de progrés dels tutors/es

Qualificacions

La  qualificació  d’un  TFG  té  la  mateixa  gradació  que  qualsevol  altra  assignatura  del  pla d’estudis. Aquells TFG que es consideren “No avaluable” serà perquè no s’han lliurat el treball escrit a la data determinada, no presenti els requisits normatius específics (normes estilístiques, ortogràfiques, plagis, bibliografia...), no ha fet la presentació oral o bé el tutor ha considerat que el treball no reunia les condicions per ser presentat. El TFG només té una convocatòria i no pot ser reavaluat.

A la convocatòria de Juny s’atorgaran, si s’escau, el total de Matrícules d’Honor que corresponguin al nombre de matriculats.No es reserven especialment Matrícules d’Honor a la convocatòria de Setembre, si bé en cas que al Juny no s’hagin exhaurit, tindran la opció els treballs presentats al Setembre. En el cas d’haver més candidats que nombre de matricules, es podrà designar una Comissió de Docència per determinar els criteris d’atorgació.

Sobre la detecció de plagi

Si el professorat en qualsevol moment de l’avaluació d’un treball detecta un plagi evident, qualificarà el TFG amb un “No avaluat”, en aplicació del compromís que l’estudiant signa en el moment de la matrícula de respectar les regles sobre l’originalitat dels treballs.

Sobre el procés de revisió i de reclamació de qualificacions

El TFG està sotmès als mateixos processos de revisió  ordinària i revisió extraordinària de qualsevol altra assignatura del grau. És per això que cal i) establir uns criteris clars (rúbriques)per avaluar tant l’exposició escrita com l’exposició oral; ii) aixecar acta del procés de seguiment; i iii) fer explícites en públic les mancances del treball en la comissió d’avaluació de la part oral. Aquesta informació és essencial en els processos de revisió extraordinària.

Sobre la certificació del títol del TFG

A partir del curs 2017/2018 els títols del TFG no s’inclouran en l’expedient acadèmic dels/de les  estudiants. Els/les estudiants  que  ho  demanin, podran sol·licitar  un certificat  a Gestió Acadèmica on consti el títol del TFG. Durant la primera quinzena de juliol, les coordinacions del TFG faran arribar a la GA acadèmica una llista completa amb els noms dels estudiants i els títols dels TFGs presentats de la manera que els sigui indicat des del Deganat

Sobre la publicació dels TFG al DDD

Es recomana la publicació al Dipòsit Digital de Documents de la UAB de tots els TFG amb una nota final igual o superior a 9. Per tal de poder fer-ne la publicació, l’estudiant haurà de signar i lliurar al coordinador/a de TFG el document de consentiment elaborat per la Biblioteca d’Humanitats.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Memòria escrita del Treball de Fí de Grau 50 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21
Presentació oral del TFG 40 0,4 0,02 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20
Seguimiento 10 0,1 0 16, 17

Bibliografia

Eco, U. 1999. Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. Barcelona. Ed. Gedisa.

DD.AA. 2007. Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos:conocimientos y estrategias. Barcelona. Ed. Grao.

Gabinet de la Llengua Catalana. 1994. Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índex. Bellaterra. Edicions de la UAB.

Gallego Fernández, A. 1987. Ser doctor. Como redactar una tesis doctoral. Madrid. Fundación Universidad-Empresa.

Guigue-Durnign, M. 1995. Les Mèmoires en formation:entre engagement professional et construction de savoris. París, Ed. Harmattan.

Guitton, J. 1986. Le travail intellectual: conseils a ceux qui étudient et a ceux qui écrivent. París. Ed. Aubier.

Harvey, G. 2001. Cómo se citan las fuentes: [guía rápida para estudiantes]. Madrid. Ed. Nuer. 

Icart Isern, Mª T. 2001. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona. Edicions Universitat de Barcelona.

Jucquois, G. 1996. Rédiger, présenter, composer:l’art du rapport et du mémoire. Brusel·les, Ed. De Boeck Université.

Leni-Bayle, M. 2006. Écrireune recherche: mémorie ou these. Lyon. Chronique Social.

Martinez de Sousa, J. 1987. Diccionario de ortografía técnica:normas de metodología y presentación de trabajos científicos. Bibliológicos y tipográficos. Salamanca. Ed. Fundación Germán Sánchez Ruperez,.

Meloy, J. M. 2002. Writing the qualitative dissertation: understandign by doing. Ed. Mahwah: Lawrence Enlbauw Associater.

Molina Villar, J. J. 2010. Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado: notas para estructurar de manera práctica el trabajo final de carrera y plan de marketing para los estudios de grado. Barcelona. Ed. Astro Uno.

Murray, R. 2006. Cómo escribir para publicar en revistas académicas. Barcelona. Ed. Deusto. 2006.

Murray, R. 2008. Writting un your university assignments and research projects:a practical handbook. McGrow-Hill. Open University Press.

Muñoz-Alonso López, G. 2003. Técnicas de investigación en ciencias humanas. Madrid. Ed. Dykinson.

Orna, E. 2001. Cómo usarla información en trabajos de investigación. Barcelona. Ed. Gedida.

Phillips, E. M. L2008. La tesis doctoral: cómo escribirla y defenderla: un manual para estudiantes y sus directores. Barcelona. Ed. Bresca.

Plot, B. 1986. Ecrire una thèse ou un memoire en sciences humaines. París. Ed. Honoré Champion.

Puig, I. 2001. De cómo hacer un trabajo escrito. Barcelona. Ed. Octaedro.

Riessman, C. K. 2008. Narrative methods for the human sciences. Los Ángeles. Ed. Sage.

Rigo, A. 2000. Tesis i treballs: aspectes formals. Vic. Ed. Eumo.

Riquelme, J. 2006. Canon de presentación de trabajos universitarios: modelos académicos y de investigación. Alicante. Ed. Aiguaclara.

Sánchez, R. 2000. Cómo publicar. Oviedo. Universidad de Oviedo.

Serafini, M. T. 1993. Cómo redactar un tema; didáctica de la escritura. Barcelona. Ed. Paidós.

 Vázquez, G. 2001. Guia didàctica del discurso académico escrito ¿cómo se escribe una monografía?. Madrid. Ed. Edinumen.