Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Així mateix es considera que l'estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l'assignatura, si així ho creu necessari.
Són objectius específics i formatius de l'assignatura:
Conèixer i interpretar els autors i els textos literaris espanyols en prosa dels segles XVI i XVII.
Aplicar els coneixements adquirits de l'entorn de la producció literària en prosa a l'anàlisi dels textos literaris i d'un text determinat.
Comentar fragments de textos o textos dels principals gèneres i subgèneres literaris en prosa dels segles XVI i XVII a Espanya.
Identificar la presència de tradicions clàssiques o foranes en els textos literaris en prosa espanyols.
Identificar la presència de tradicions literàries espanyoles anteriors en els textos literaris espanyols en prosa dels segles XVI i XVII.
Identificar la presència de textos literaris en prosa dels segles XVI i XVII en textos posteriors de la literatura espanyola o de literatures foranes.
Analitzar i identificar la presència de criteris estètics en l'avaluació històrica de la literatura espanyola en prosa del segle d'Or.
Els continguts específics de l'assignatura s'establiran curs per curs sobre la base del que s'exposa a continuació, però també a partir del diàleg amb els alumnes per a la selecció dels temes de major interès i l'estudi d'obres i autors que no hagin estudiat prèviament. Cada curs, per tant, podria concebre's d'una manera més específica i monogràfica, centrant-se només en alguns autors i obres especialment seleccionats segons aquest criteri.
I. Prosa didàctica i ficcions de l'Humanisme
El diàleg, l'epístola i la miscel·lània.
Fra Antonio de Guevara. Juan de Valdés. Alfonso de Valdés. El Crotalón. Cristóbal de Villalón. El Viaje de Turquía.
II. La literatura espiritual
Fonament i arrencada de les doctrines místiques. La crisi de conceptes teològics. Cap a la clarificació i culminació de la mística espanyola.
Francesc d'Osuna. Joan d'Àvila. Els primers llibres de Fra Lluís de Granada i la seva maduresa. Fra Luis de León. Pedro Malón de Chaide. Teresa d'Àvila. Juan de la Cruz.
III. La historiografia i el pensament
Pedro Mexía. Diego Hurtado de Mendoza. Ambrosio de Morales, Juan de Mariana i fra Jerónimo de Sigüenza. Andrés Laguna. Cròniques d'Índies. Gonzalo Fernández de Oviedo. Francisco López de Gómara. Álvar Núñez Cabeza de Vaca. Bernal Díaz del Castillo. Bartolomé de las Casas.
IV. La prosa de ficció en el segle XVI
Els llibres de cavalleries. La descedència de Amadís. La descedència de Celestina. Francisco Delicado. Lazarillo de Tormes. El naixement de la novel·la picaresca. Els orígens de la novel·la pastoral i Jorge de Montemayor, la Diana. El Abencerraje.
V. Miguel de Cervantes, entre dos segles i dues estètiques
La Galatea. Unitat i varietat en la "novela corta". La novel·la curta cervantina i la seva descendència. Novel·la curta i gèneres. El Quixot. El Persiles i la novel·la bizantina.
VI. La prosa de ficció en el segle XVII
El Guzmán. Evolució i trets de la picaresca en el segle XVII. Les fusions de gèneres i temes. Entre la sàtira, la novel·la i l'al·legoria. Francisco de Quevedo i la sàtira menipea. Proses burlesques, Sueños, La hora de todos y la fortuna con seso. Luis Vélez de Guevara, El diablo Cojuelo. Baltasar Gracián, El Criticón.
VII. Assaig i prosa d'idees
De la teoria històrica i política a la literària. Francisco de Quevedo. Baltasar Gracián. Diego de Saavedra Fajardo.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'Avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
IMPORTANT.
La definició i execució dels diferents tipus d'activitats proposades es podran adaptar a circumstàncies de docència virtual, si fos necessari, aconseguint un acord amb els alumnes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
CLASSES MAGISTRALS I SEMINARIS | 40 | 1,6 | 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11 |
PREPARACIÓ D'UNA PROVA DE COMENTARI DE TEXT EN PROSA DEL SEGLE D'OR | 28 | 1,12 | 1, 3, 5, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
PREPARACIÓ I REALITZACIÓ D'UNA EXPOSICIÓ ORAL | 9 | 0,36 | 6, 7, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
PREPARACIÓ D'UN TREBALL ESCRIT SOBRE PROSA DEL SEGLE D'OR | 38 | 1,52 | 1, 3, 5, 7, 9, 10 |
PREPARACIÓ DE PROVA ESCRITA DE CAIRE TEÒRIC | 28 | 1,12 | 3, 5, 9, 10 |
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La definició i execució dels diferents tipus d'activitats proposades es podran adaptar a circumstàncies de docència virtual, si fos necessari, després d'arribar a un acord amb els alumnes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació oral sobre un text, autor o gènere literari en prosa del Segle d'Or | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova escrita de comentari d'un text en prosa del Segle d'Or | 20 % | 2 | 0,08 | 1 |
Prova escrita sobre Literatura en prosa del Segle d'Or | 20% | 2 | 0,08 | 5 |
Treball monogràfic | 50% | 2 | 0,08 | 5 |
La bibliografía que a continuación se ofrece no es de consulta obligatoria, sino sólo orientativa sobre las obras de lectura que pueden interesar y una bibliografía secundaria básica. Esta bibliografía podrá sufrir modificaciones en función de las líneas de interés que se establezcan por curso.
CASAS, Bartolomé de las, Brevísima relación de la destrucción de las Indias, ed. J. M. Martínez Torrejón, RAE, Madrid, 2011.
CERVANTES, Miguel de, Don Quijote, ed. Instituto Cervantes, dir. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1998. Galaxia Gutemberg – Círculo de Lectores, Barcelona, 2005.
CERVANTES, Miguel de, La Galatea, ed. Francisco López Estrada y María Teresa López García-Berdoy, Cátedra, Madrid, 1995.
CERVANTES, Miguel de, Novelas ejemplares, ed. Jorge García López, Crítica, Barcelona, 2001; Crítica, Barcelona, 2005; Galaxia Gutemberg – Círculo de Lectores, Barcelona, 2005; RAE, Madrid, 2013.
COLÓN, Cristóbal, Los cuatro viajes del Almirante y su Testamento, prólogo de Manuel Fernández Álvarez, Espasa-Calpe, Madrid, 2006.
CORTÉS, Hernán, Cartas de relación, ed. Ángel Delgado, Castalia, Madrid, 1993.
DELICADO, Francisco, La lozana andaluza, ed. Folke Gernert y Jacques Joset, RAE, Madrid, 2013.
Diálogo de las transformaciones de Pitágoras, ed. Ana Vian Herrero, Sirmio, Barcelona, 1994.
DÍAZ DEL CASTILLO, Bernal, Historia verdadera de la conquista de la Nueva España, ed. Guillermo Serés, RAE, Madrid, 2011.
ENRÍQUEZ GÓMEZ, Antonio, El siglo pitagórico y vida de Gregorio Guadaña, edición de Teresa de Santos, Cátedra, Madrid, 1991.
Estebanillo González, ed. A. Carreira y J. A. Cid, Cátedra, Madrid, 1990.
GRACIÁN, Baltasar, El Criticón, ed. Carlos Vaíllo, Círculo de Lectores, Barcelona, 2000.
GRANADA, Fray Luis de, Introducción al símbolo de la fe, ed. J. M. Balcells, Cátedra, Madrid, 1989.
GUEVARA, Fray Antonio de, Menosprecio de corte y alabanza de aldea. Arte de marear, ed. A. Rallo, Cátedra, Madrid, 1987.
GUEVARA, Fray Antonio de, Relox de príncipes, ed. E. Blanco, CONFRES, Madrid, 1994.
HUARTE DE SAN JUAN, Juan, Examen de ingenios para las ciencias, ed. Guillermo Serés, Cátedra, Madrid, 1989.
HURTADO DE MENDOZA, Diego, Guerra de Granada, Castalia, Madrid, 1981.
Lazarillo de Tormes, ed. Francisco Rico, Cátedra, Madrid, 1987; RAE, Madrid, 2011.
LEÓN, fray Luis de, De los nombres de Cristo, ed. C. Cuevas, Cátedra, Madrid, 1982.
LEÓN, fray Luis de, De los nombres de Cristo, ed. Javier San José Lera, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, Barcelona, 2008.
LÓPEZ DE GÓMARA, Francisco, Historia general de las Indias y vida de Hernán Cortés, prólogo de Jorge Gurria Lacroix, Biblioteca Ayacucho, Caracas, 1991.
MEXÍA, Pedro, Silva de varia lección, ed. A. Castro, Cátedra, Madrid, 1989, 2 vols.
MEXÍA, Pedro, Silva de varia lección, ed. I. Lerner, Castalia, Madrid, 2003.
MONTEMAYOR, Jorge de, Diana, ed. Juan Montero, Crítica, Barcelona, 1996.
OSUNA, Francisco de, Místicos franciscanos españoles, 2: Tercer abecedario espiritual, ed. Saturnino López Santidrián, Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid, 1998.
PÉREZ DE OLIVA, Fernán, Diálogo de la dignidad del hombre. Razonamientos. Ejercicios, ed. María Luisa Cerrón Puga, Cátedra, Madrid, 1995.
QUEVEDO, Francisco de, Obras completas en prosa, dir. Alfonso Rey, Castalia, Madrid, 2005, vols. I-V.
SAAVEDRA FAJARDO, Diego de, República literaria, ed. Jorge García López, Crítica, Barcelona, 2006.
SAHAGÚN, Bernardino de, Historia general de las cosas de Nueva España, Alianza, Madrid, 1988.
SANTA CRUZ, Melchor de, Floresta española, ed. Maximiliano Cabañas, Cátedra, Madrid, 1996.
SILVA, Feliciano de, Segunda Celestina, ed. Consolación Baranda, Cátedra, Madrid, 1988.
TERESA DE JESÚS, La vida. Las moradas, ed. Rosa Navarro Durán, Planeta, Barcelona, 1984.
VALDÉS, Alfonso de, Diálogo de Mercurio y Carón, ed. Rosa Navarro, Cátedra, Madrid, 2011.
VALDÉS, Juan de, Diálogo de la lengua, ed. José Enrique Laplana, Crítica, Barcelona, 2010.
Viaje de Turquía, ed. Fernando García Salinero, Cátedra, Madrid, 1980.
VÉLEZ DE GUEVARA, Luis, El diablo Cojuelo, ed. R. Valdés, Critica, Barcelona, 1999.
VÉLEZ DE GUEVARA, Luis, El diablo Cojuelo, ed. E. Rodríguez Cepeda, Cátedra, Madrid, 1984. Reed. 2007.
VILLALÓN, Cristóbal, El crótalon, ed. A. Rallo, Cátedra, Madrid, 1982.
ZÚÑIGA, Francesillo de, Crónica burlesca del emperador Carlos V, ed. José Antonio Sánchez Paso, Ediciones Universidad de Salamanca, 1989.
ZURITA, Jerónimo, Anales de la corona de Aragón, ed. Ángel Canellas López, Institución Fernando el Católico, Zaragoza, 1987.
Bibliografía secundaria
ANDRÈS, Melquíades, Historia de la mística de la Edad de Oro en España y América, Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid, 1989.
ANDRÈS, Melquíades, San Juan de la Cruz. Maestro de espiritualidad, Temas de Hoy, Madrid, 1996.
BARANDA, Nieves, Cortejo a lo prohibido: lectoras y escritoras en la España moderna, Arco Libros, Madrid, 2005.
BERNAL RODRÍGUEZ, Manuel, Cultura popular y humanismo. Estudio de la Philosophía vulgar de Mal Lara: aparato crítico para su comentario, Fundación Juan March, Madrid, 1989.
BLECUA, Alberto, Signos viejos y signos nuevos. Ensayos sobre historia literaria, Crítica, Barcelona, 2005.
BOUWSMA, William J., El otoño del Renacimiento 1550-1640, Crítica, Barcelona, 2001.
BURKE, Peter, El Renacimiento europeo, Crítica, Barcelona, 2000.
CÁTEDRA, Pedro M., El sueño caballeresco: de la caballería de papel al sueño real de don Quijote, Abada, Madrid, 2007.
COLÓN CALDERÓN, Isabel, La novela corta en el siglo XVII, Ediciones del Laberinto, Madrid, 2001.
CONCEJO, Pilar, Antonio de Guevara: un ensayista del siglo XVI, Cultura hispánica, Madrid, 1985.
DONALD, Dorothy, y Elena LÁZARO, Alfonso de Valdés y su época, Diputación Provincial, Cuenca, 1983.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel, Felipe II y su tiempo, Círculo de Lectores, Barcelona, 1998.
FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, Manuel, Carlos V, el César y el hombre, Círculo de Lectores, Barcelona, 1999.
FERRERAS TASCÓN, Juan Ignacio, La novela en el siglo XVI, Taurus, Madrid, 1987.
FERRERAS TASCÓN, Juan Ignacio, La novela en el siglo XVII, Taurus, Madrid, 1988.
FEZ, Carmen de, La estructura barroca de El siglo pitagórico, CUPSA, Madrid, 1978.
FOSALBA, Eugenia, La Diana en Europa. Ediciones, traducciones e influencia, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra, 1994.
Fray Luis de León (Academia Literaria Renacentista, I), ed. Víctor García de la Concha, Ediciones Universidad de Salamanca, 1981.
GARCÍA CÁRCEL, Ricardo, La leyenda negra. Historia y opinión, Alianza, Madrid, 1992.
GARCÍA LÓPEZ, Jorge, Eugenia FOSALBA y Gonzalo PONTÓN, Historia de la literatura española, dir. José Carlos Mainer, 2: La conquista del Clasicismo (1500-1598), Crítica, Barcelona, 2013.
GARIN, Eugenio, La revolución cultural del Renacimiento, Crítica, Barcelona, 1984.
GÓMEZ, Jesús, El diálogo en el Renacimiento español, Cátedra, Madrid, 1988.
GONZÁLEZ ROVIRA, Javier, La novela bizantina de la Edad de Oro, Gredos, Madrid, 1996.
GRANADA, Miguel Ángel, El umbral de la modernidad, Herder, Barcelona, 2000.
GUILLÉN, Claudio, El primer Siglo de Oro. Estudios sobre géneros y modelos, Crítica, Barcelona, 1982.
KAMEN, Henry, Imperio. La forja de España como potencia mundial, Santillana, Madrid, 2003.
LUCÍA MEGÍAS, José Manuel, Libros de caballerías castellanos (siglos XVI-XVII), Laberinto, Madrid, 2008.
MANCHO DUQUE, María Jesús, En torno a la mística, Ediciones Universidad de Salamanca, 1989.
MANCHO DUQUE, María Jesús, La espiritualidad española del siglo XVI: aspectos literarios y lingüísticos, Ediciones Universidad de Salamanca, 1990.
MÁRQUEZ VILLANUEVA, Francisco, Menosprecio de corte y alabanza de aldea (Valladolid, 1539) y el tema áulico en Fray Antonio de Guevara, Universidad de Cantabria, Santander, 1999.
NÚÑEZ RIVERA, Valentín, Razones retóricas para el Lazarillo: teoría y práctica de la paradoja, Biblioteca Nueva, Madrid, 2002.
PASTOR, Beatriz, Discurso narrativo de la conquista de América, Casa de las Américas, La Habana, 1983.
PEDRAZA JIMÉNEZ, Felipe B., Manual de Literatura Española: Vol. 3, El Barroco: Introducción, Prosa, Poesía, Cénlit Ediciones, Navarra, 1998.
RALLO, Asunción, Antonio de Guevara en su contexto renacentista, CUPSA, Madrid, 1979.
RALLO, Asunción, La prosa didáctica en el siglo XVI, Taurus, Madrid, 1987.
RALLO, Asunción, La prosa didáctica en el siglo XVII, Taurus, Madrid, 1988.
REDONDO, Augustin, Antonio de Guevara (1480?-1545) et l’Espagne de son temps, Droz, Ginebra, 1976.
REDONDO, Augustin, Revisitando las culturas del Siglo de Oro: mentalidades, tradiciones culturales, literarias y paraliterarias, Ediciones Universidad de Salamanca, 2007.
RICO, Francisco, Problemas del Lazarillo, Cátedra, Madrid, 1987.
RICO, Francisco, dir., Historia y Crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1980-: vol. II: Francisco López Estrada. Siglos de Oro: Renacimiento (y Primer suplemento, 1991); vol. III: Bruce W. Wardropper. Siglos de Oro: Barroco (y Primer suplemento, editado por Aurora Egido, 1992).
RUIZ PÉREZ, Pedro, Manual de estudios literarios de los Siglos de Oro, Castalia, Madrid, 2003.
RUIZ PÉREZ, Pedro, Historia de la literatura española, dir. José Carlos Mainer, 3: El siglo del Arte nuevo (1598-1691), Crítica, Barcelona, 2010.
SERÉS, Guillermo, La literatura espiritual en los Siglos de Oro, Ediciones del Laberinto, Madrid, 2003.