Logo UAB
2020/2021

Estratègia de l'empresa

Codi: 100524 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 3 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Gustau Folch Elosua
Correu electrònic:
Gustau.Folch@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Grup 51: Gustau Folch

Grup 01:

Idioma; Castellà

Es recomana haver cursar: Economia de l’Empresa,  Contabilitat i Organització d'empresa.

Objectius

Impartir i practicar els coneixements i les tècniques relatives a la direcció estratègica de l'empresa, amb la finalitat que el participant -dirigent i /o dirigit- s'involucri eficaçment en els processos de formulació, implantació de l'estratègia empresarial i la presa de decisions.

Competències

  • Aplicar les diferents tècniques d'avaluació en una auditoria sociolaboral.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  2. Conèixer el sistema d'informació comptable i social en l'empresa.
  3. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  4. Demostrar que es coneixen les formes organitzatives, l'organització i els mètodes de treball.
  5. Dissenyar noves formes organitzatives.
  6. Entendre el procés estratègic i el govern corporatiu.
  7. Entendre l'especialització i la descentralització dels recursos humans.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Implantar l'estratègia empresarial en contextos fàctics diversos.
  10. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  11. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  12. Relacionar l'estratègia empresarial i les polítiques de recursos humans.
  13. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  14. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  15. Treballar de manera autònoma.
  16. Treballar en equip.

Continguts

Tema 1. Estratègia d'empresa: Concepte de política o estratègia d'empresa .- Contingut de l'estratègia empresarial .- Objectius i nivells estratègics .- La unitat estratègica de negoci .-El procés estratègic .- Enfocaments del pensament estratègic.

Tema 2. Diagnòstic estratègic (I): Anàlisi externa: Concepte i nivells de l'entorn .- Anàlisi de l'entorn general .- Anàlisi de l'entorn sectorial i de la competència .- Els grups estratègics .- Segmentació de demanda.

Tema 3. Diagnòstic estratègic (II): Anàlisi interna: Anàlisi funcional i de perfil estratègic .- Cadena de valor .- Corba d'experiència .- Anàlisi dels recursos i capacitats .- El benchmarking.

Tema 4. Estratègies de negoci: Naturalesa i fonts de l'avantatge competitiu .- Anàlisi de l'avantatge competitiu en cost i en diferenciació .- El rellotge estratègic.

Tema 5: Estratègies de negoci en diferents contextos sectorials: Cicle de vida .-Estratègies per a sectors emergents, en maduresa i en declivi .- Estratègies d'innovació.

Tema 6. Estratègies corporatives: Direccions del desenvolupament estratègic .- Estratègies corporatives de: diversificació, integració vertical, internacionalització i cooperació .- Direcciói tècniques de gestió d'empreses diversificades.

Tema 7. La formulació de l'estratègia en la pràctica empresarial: Criteris d'avaluació i tècniques de selecció d'estratègies .- El pla estratègic.

 

Metodologia

“La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals  i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials”.

“La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries”.

Per a assolir els objectius de l’assignatura, es combinarà la següent metodologia docent:

1. Classes magistrals amb suport TIC: En aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar elseu aprenentatge es posaran exemples d’empreses i s’efectuaran les aplicacions pràctiques necessàries.

2. Sessions de treball centrades en un cas: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.

3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiant al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballant a l’assignatura.

4. Realització d’activitats pràctiques per part dels alumnes: Per cada un dels blocs temàtics es facilitarà un dossier d’activitats pràctiques.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 6, 9, 12, 13
Classes teòriques 35 1,4 6, 9, 12
Presentació de casos 10 0,4 6, 9, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 6, 9, 12
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts 45 1,8 6, 9, 12, 13
Recerca de informació, preparació i resolució de casos 30 1,2 6, 9, 12, 13

Avaluació

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització dels exercicis i activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg delcurs es controlaran tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 25% de la nota final del curs.

2. Parcial. A meitat del curs es realitzarà un examen sobre els continguts de la primera part del curs. La nota de l’examen representarà el 25% de la nota final del curs.

3. Examen final (veure calendari exàmens de la facultat). S’avaluarà a l’alumne en base als continguts de la segona part del curs. La nota de l’examen representarà el 50% de la nota finaldel curs.

Per superar l’assignatura és necessari:

a) Treure en l'examen final una nota igual o superior a 4.

b) La mitjana ponderada de les tres notes sigui superior a 5.

Es considera un alumne com a no presentat qui no participi en cap de les activitats d’avaluació.

Al final del curs cada professor publicarà les qualificacions finals i el dia, hora i lloc de revisió de l’examen.

En cas d’una nota inferior a 4, l’estudiant haurà de tornar a fer l’assignatura en el següent curs.

Per a aquells estudiants que en l'avaluació del curs hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta re-avaluació. La nota de la re-avaluació tindrà dues possibles opcions: Apte o No-apte. Si l'estudiant obté una nota d'Apte es considera que ha superat l'assignatura amb una nota numèrica màxima igual a 5. Si l'alumne obté una qualificació de No-apte, no supera l'assignatura i la nota final serà igual a la nota obtinguda abans de la re-avaluació.

Un alumne només pot obtenir un "No avaluable" a l'assignatura sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació.

Conductes fraudulentes:
“Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen Final 50% 3 0,12 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15
Prova Parcial 25% 2 0,08 3, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 15
Seguiment del curs 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Obligatòria:

GRANT, R.M. (2013): Dirección estratégica. Madrid: Civitas.

Recomendada:

GUERRAS, L.A.; NAVAS, J.E. (2013): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones. Madrid: Thomson-Civitas.

JOHNSON, G., SCHOLES, K. y WHITTINGTON, R. (2008): Dirección estratégicA. Madrid: Pearson Prentice Hall.