Logo UAB
2020/2021

Gestió jurídica de la diversitat a l'empresa

Codi: 100510 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Elisabet Puigjaner Lluch
Correu electrònic:
Elisabet.Puigjaner@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Laura Rodriguez Murciano

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura optativa és conèixer i avaluar, des de la perspectiva laboral, totes aquelles qüestions relacionades amb el principi d'igualtat i no discriminació recollit en l'article 14 de la Constitució (no discriminació per raó de sexe, edat, discapacitat, religió, llengua, raça o ètnia...), la conciliació de la vida laboral, personal i familiar, els plans d'igualtat, la violència de gènere, l'assetjament sexual o per raó de sexe, l'assetjament moral o psicològic amb conceptes actualitzats al Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació i l'ocupació i també amb breu referència a la inserció laboral de les persones amb discapacitat.
La finalitat és que l'alumnat conegui el marc teòric i pràctic (negociació col·lectiva, jurisprudència...) relacionat amb aquestes matèries perquè pugui aprendre com gestionar-les en el marc de les empreses i Administracions públiques.

Competències

  • Analitzar adequadament les situacions específiques de conciliació de la vida familiar i laboral, i aplicar la normativa corresponent.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Contextualitzar els esdeveniments socials des d'un punt de vista global (geogràfic, històric, econòmic, ecològic, sociopolític o cultural).
  • Contrastar la igualtat entre homes i dones en els llocs de treball i solucionar les qüestions sorgides amb la Llei d'igualtat.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Gestionar situacions laborals desestructurades tenint en compte la diversitat en què s'han desenvolupat (immigració, igualtat, discapacitat) i demostrant tolerància al canvi.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  2. Comprendre les situacions derivades de la conciliació de la vida laboral i familiar.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de la gestió jurídica de la diversitat en l'empresa.
  5. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de les administracions públiques.
  6. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de les noves tecnologies i el mercat de treball.
  7. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de les relacions laborals durant el franquisme i la transició.
  8. Conèixer la Llei d'igualtat i la seva aplicació a la pràctica.
  9. Conèixer les condicions de treball dels estrangers comunitaris i extracomunitaris a Espanya i els seus requisits d'accés al mercat laboral, així com els seus drets i les seves obligacions.
  10. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  11. Entendre les situacions específiques en els convenis col·lectius.
  12. Enumerar les normes facilitadores de la conciliació de la vida familiar i laboral.
  13. Explicar la Llei d'igualtat.
  14. Exposar l'evolució històrica i la regulació jurídica de la norma aplicable.
  15. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  16. Interpretar els esdeveniments socials com mecanismes que incideixen en les normes i en les institucions jurídiques actuals.
  17. Reconèixer l'espai entre la promulgació de la norma i la seva aplicació efectiva.
  18. Reconèixer la influència i l'aplicació de la Llei d'igualtat al mercat laboral.
  19. Recopilar bones pràctiques empresarials en la matèria.
  20. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  21. Resoldre les qüestions contractuals dels treballadors amb discapacitat.
  22. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  23. Treballar de manera autònoma.
  24. Treballar en equip.

Continguts

 

Lliçó 1. Introducció. Breu perspectiva histórica dels feminismes.

Lliçó 2. La no discriminació per raó de sexe en l'àmbit laboral (selecció, condicions de treball, remuneració, promoció...).

Lliçó 3. La igualtat i la conciliació de la vida laboral, personal i familiar.

Lliçó 4. L'assetjament sexual, per raó de sexe, discriminatori i l'assetjament moral o psicològic.

Lliçó 5. Els plans d'igualtat.

Lliçó 6. Àmbit laboral i altres possibles causes de discriminació (edat, orientació sexual, religió, raça o ètnia, origen, conviccions…) Referència a les situacions de discapacitat.

 

 

 

 

Metodologia

El procés d'aprenentatge es fonamenta en el treball de l'estudiant, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on es pot aconseguir. El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de l'aprenentatge de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:

1. Activitats dirigides:
1.1 Classes teòriques: on l'estudiant aconsegueix les bases conceptuals de la matèria i el seu marc jurídic normatiu i jurisprudencial.

1.2 Classes pràctiques: on els estudiants, individualment o en grups reduïts, analitzen i resolen juntament amb el professor/a casos pràctics.
La resolució i debat dels casos pràctics requereix un treball previ de l'alumnat, que consistirà en la preparació dels elements conceptuals bàsics de la matèria a tractar i la resolució íntegra d'un cas per a lliurar-lo i/o debatre'l a l'aula. Aquesta activitat s'orientarà a la preparació de l'alumnat per a la realització de les 3 activitats pràctiques d'avaluació.
La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació crítica de la normativa i jurisprudència relacionades amb el contingut de la matèria explicada a les classes teòriques.

2.Activitats supervisades:
Activitats que els estudiants desenvoluparan individualment o en grups reduïts, amb el suport no presencial del professor/a, orientades a la preparació de les pràctiques avaluables.
2.1 Elaboració de fitxes-resum de sentències o de normativa. Realització d'esquemes d'alguns epígrafs del temari.
2.2 Cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics.
2.3 Casos pràctics avaluables que s'elaboren prèviament a laresolució a l'aula.

3. Activitats autònomes:
3.1 Cerca i lectura de bibliografia, normativa i jurisprudència complementàries als continguts de les classes teòriques.
3.2 Estudi.
3.3 Casos pràctics que s'elaboren i resolen a l'aula.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
ACTIVITATS PRÀCTIQUES DIRIGIDES 12 0,48 3, 11, 18, 19, 20, 22, 23, 24
CLASSES TEÒRIQUES 27 1,08 1, 4, 5, 8, 9, 13, 18, 21, 22
Tipus: Supervisades      
Cerca i lectura de materials preparatoris per a l'elaboració de pràctiques avaluables. Redacció dels lliuraments per a les pràctiques avaluables 50 2 1, 2, 4, 7, 8, 10, 13, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
Tipus: Autònomes      
ESTUDI 53 2,12 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 18, 22, 23

Avaluació

1. SISTEMA D'AVALUACIÓ: combina l'avaluació continuada de les classes pràctiques i la resolució d'un examen final
1.1 Avaluació continuada de les classes pràctiques.
Es faran tres unitats pràctiques avaluables al llarg del curs. L'avaluació positiva de les pràctiques requereix la realització i superació de les tres unitats pràctiques avaluables.
1.2 Examen final.
Només es podrà realitzar si s'ha superat l'avaluació continuada. Consistirà en:
La resolució de preguntes de desenvolupament, cadascuna corresponent a un o més epígrafs i/o subepígrafs del contingut de l'assignatura.
Cadascuna de les preguntes de l'examen es qualificarà de 0 a 1 punts.
Resposta a un test d'unes 10 preguntes, cadascuna de les quals valdrà 0,5 punt.
La qualificació de l'examen s'obtindrà de la mitjana corresponent.
1.3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada i examen final
La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les pràctiques tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.
Quan s'hagi superat l'avaluació continuada i s'hagi obtingut un mínim de 5 punts sobre 10 a l'examen, la qualificació final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana corresponent.

2. SISTEMA DE REAVALUACIÓ: l'adquisició de les competències s'avalua mitjançant la realització d'un examen
2.1. Reavaluació de l'alumnat amb l'avaluació continuada de pràctiques superada, que no s'ha presentat o ha suspès l'examen final. Podrà fer un examen de reavaluació, amb els mateixos criteris aplicables a l'examen d'avaluació.
2.2. Reavaluació d'alumnes que no han realitzat o no han superat el sistema d'avaluació continuada de les pràctiques.
Es realitzarà un examen teòric-pràctic que constarà de dues parts:
a) Una part teòrica que consistirà en la resolució de quatre o cinc preguntes de desenvolupament, cadascuna corresponent a un o més epígrafs i/o subepígrafs del contingut de l'assignatura. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
b) Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d'un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d'examen. Per a la resolució d'aquesta part s'haurà de disposar, com a material de suport, d'un repertori normatiu. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
La qualificació final de l'examen s'obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan s'hagin superat independentment cadascuna de les dues parts de l'examen teòric-pràctic.

3. DATES DELS EXÀMENS
3.1 Examen d'avaluació: data oficial fixada.
3.2 Examen de reavaluació: data oficial fixada.

4. CONVOCATÒRIES
El nombre de convocatòries està establert en la normativa de permanència.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN TEÒRIC 50 2 0,08 2, 4, 5, 6, 9, 12, 13, 20, 21
PRÀCTICA AVALUABLE 1 16,67 2 0,08 1, 2, 3, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
PRÀCTICA AVALUABLE 2 16,67 2 0,08 1, 2, 4, 8, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23
PRÀCTICA AVALUABLE 3 16,67 2 0,08 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24

Bibliografia

Varela, Nuria, “Feminismo para principiantes” Ediciones B, 2019

Ngozi Adichie, Chimananda, “ Ed Fanbooks, 2018

Ballester Pator, M. Amparo; “Retos y perspectivas de la discriminación laboral por razón de género” Ed. Tirant lo Blanc, 2017.

José Fernando Lousada Arochena (Coord.); “Curso de igualdad y diversidad en las relaciones laborales” Ed. Tirant lo Blanc, 2017.

Calvo Gallego, J., Contrato de trabajo y libertad ideológica, CES, Madrid, 1995.

Fernández López, M. F., «El acoso moral en el trabajo,¿una nueva forma de discriminación?», Revista de Derecho Social, núm. 19.

Pérez del Río, T., «La problemática salarial en la negociación colectiva», Revista de Derecho Social, núm. 1998.