Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500258 Relacions Laborals | OB | 2 | 2 |
No es necessari cap requisit previ. Cal però tenir en compte que es una assignatura de tipus fonamentalment econòmic pel que es recomanable haver impartit abans Introducció a l’Economia i Economia del Treball.
Grup 01 - matí. Professora: Marcela Arqueros Wood. Idioma: espanyol
Grup 51 - tarda. Professora: Lidia Andrés Delgado. Idioma: català
Polítiques Sociolaborals és una assignatura orientada al coneixement i l’anàlisi de les polítiques públiques que incideixen en el mercat laboral i la vida quotidiana. És en part una visió complementària de la que s’obté en l’estudi de l’Economia Laboral.
Es tracta d’analitzar els problemes i dilemes que es generen a l'entorn de la vida laboral, de conèixer les polítiques públiques que es desenvolupen com a resposta a aquesta problemàtica, d’analitzar els efectes que generen aquestes polítiques en el funcionament de l’activitat laboral i de les condicions de vida de la població en general.
Com objectius explícits de l’assignatura destaquem:
L'objecte del curs és estudiar des d'una òptica econòmica les principals polítiques d'intervenció en el mercat laboral i els seus espais relacionats, posant en evidència les diferents opcions i els seus efectes.
1ª part. El paper de la política sociolaboral
1. L'activitat laboral
Polítiques sociolaborals i necessitats humanes. Naturalesa de l' activitat laboral. Espais d’activitat social: mercat, sector públic, família i col·lectivitat. Mecanismes d’encaix: negociació, cooperació, polítiques
2. El paper del sector públic
Visions sobre el paper de l'estat i justificacions per l' intervenció pública. Nivells i formes d' intervenció. La globalització i els nous marcs regulatoris. Models nacionals d’ocupació
2ª part. Les polítiques d'ocupació
3. Polítiques macroeconòmiques
El concepte de plena ocupació. Polítiques keynesianes i neolliberals. Globalització i ocupació. Condicionants socials i ambientals de les polítiques de plena ocupació
4. Polítiques passives d'ocupació
Models de protecció contra l’atur. Efectes econòmics. Del "welfare al workfare". El debat sobre la renda universal garantida
5. Polítiques actives d’ocupació
Orientació i intermediació.Polítiques de contractació. Subvencions. Polítiques de mobilitat. Formació professional, ocupacional i permanent. Els nous filons d’ocupació. Iniciatives locals d’ocupació i economia social. Les empreses d'inserció
3ª part. Altres polítiques laborals
6. Les polítiques de temps de treball
La jornada laboral i l’ocupació. El debat sobre la conciliació de la vida laboral i familiar. Polítiques de temps de treball
7. Les polítiques migratòries
Migracions internacionals i mercat laboral. Polítiques de regulació de fluxos. Models migratoris. Les polítiques de segona generació
8. Les polítiques d'igualtat
Discriminacions i desigualtats al mercat laboral. Polítiques ocupacionals. Polítiques salarials
4ª part: Polítiques socials amb impacte laboral
9. La Seguretat Social i el mercat de treball
Sistemes de Seguretat Social. Impactes laborals dels diferents sistemes. El debat actual
Nota prèvia La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials. Nota prèvia La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
METODOLOGIA DOCENT El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’estudiant, el qual aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on cal dirigir els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en tres grans grups: Classes magistrals: on l’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat amb l’estudiant, atès que estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l’alumne. Classes pràctiques: on l’estudiant analitza juntament amb el professor documents, estadístiques, etc. per tal de comprendre críticament allò que s’explica a les classes teòriques. En les classes pràctiques l’estudiant realitza activititats relacionades amb el que s’estudia a classe, orientades a reforçar la dinàmica de lectura i treball continuat. Presentacióde treballs: on l’estudiant (per grups) exposa a l’aula les conclusions d’un treball de recerca temàtic orientat pel professor. Aquest treball en grup considerarà la presentació i el debat i la participació individual |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
EXPOSICIÓ PROFESSORS | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
TREBALL EN GRUP | 25 | 1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 |
Tipus: Autònomes | |||
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA | 22,5 | 0,9 | 1, 3, 6, 7, 11, 12, 14, 16, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 30 |
ESTUDI PERSONAL | 70 | 2,8 | 1, 3, 6, 7, 11, 12, 14, 16, 17, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 30 |
PREPARACIÓ EXÀMENS | 7,5 | 0,3 | 10, 17, 20, 21, 25 |
AVALUACIÓ
L’avaluació es realitza al llarg del curs, en part individualment i en part en activitats en grup.
AVALUACIÓ INDIVIDUAL
S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumne, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.
L’avaluació individual es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (37,5% cadascuna), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova, i un 5% d'assistència.
La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representa un 80% de la nota final de l’assignatura.
AVALUACIÓ EN GRUP
S’avalua el treball realitzat en grup i l’assoliment de les competències associades. Per fer aquesta avaluació es tindrà en compte:
El pes és del 50% de cadascun dels punts.
La qualificació obtinguda representa un 20 % de la nota final de l’assignatura, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.
AVALUACIÓ FINAL
En el cas que no s’obtingui la nota final de 5,0 fent el promig dela nota individual i de la nota en grup, l’estudiant pot fer la prova de re-avaluació.
La prova de re-avaluació suposa el 75% de la nota final de l'assignatura, atès que són objecte de re-avaluació les 2 proves escrites, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.
NO PRESENTAT
Els estudiants que iniciïn el procés d’avaluació continuada esgoten la convocatòria i tindran una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les dues proves individuals, en aquest cas, la nota és no presentat.
CASOS ESPECIALS
En els cassos en els que l’estudiant no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professor de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.
CONDUCTES FRAUDULENTES
“Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
DUES PROVES | 80% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 28, 30 |
TREBALL EN GRUP | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 |
BANYULS, J., CANO, E., PITXER, J.V. SANCHEZ, A. (2005) Economia Laboral i Polítiques d’Ocupació. Universitat de València
FINA, L. (2001) El reto del empleo. McGraw Hill, Madrid
Mc Connell, Campbell, R. i BRUE, S.L. (1996) Economia Laboral. McGraw Hill, Madrid
RECIO, A. (1997) Trabajos, personas, mercados FUHEM Icaria, Barcelona
Al llarg dels curs es proporcionarà, quan calgui, bibliografia especialitzada per cada tema. Aquest material el trobareu al Campus Virtual de l'assignatura