Logo UAB
2020/2021

Dret del treball III

Codi: 100498 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Gutierrez Colominas
Correu electrònic:
David.Gutierrez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Julia Senra Petit
Jonathan Gallego Montalbán

Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I” i “Dret del Treball II”, donat que tan una com l’altra ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals individuals i col·lectives sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a “Dret del Treball III”.

Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió dels diferents canvis, tan de tipus objectiu com de tipus subjectiu, que pot patir la relació laboral individual (mobilitat funcional, mobilitat geogràfica, modificació substancial de les condicions de treball, canvi d’empresari, suspensions i excedències), així com de les circumstàncies que poden determinar la seva extinció.

Competències

  • Assessorar i gestionar en matèria d'ocupació i de contractació laboral.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure els supòsits de modificació subjectiva i objectiva de la relació laboral.
  2. Identificar la modificació subjectiva i objectiva de la relació laboral.
  3. Resoldre les qüestions pràctiques relacionades amb la suspensió i l'extinció de la relació laboral aplicant la legislació i la jurisprudència.
  4. Resoldre les qüestions relacionades amb la suspensió i l'extinció de la relació laboral.
  5. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  6. Treballar de manera autònoma.

Continguts

TEMA 1. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (I). VISIÓ GENERAL I MOBILITAT FUNCIONAL

1. Modificació de la relació laboral: introducció

1.1. Concepte

1.2. Fonaments

1.3. Classes

1.4. Efectes

2. Mobilitat funcional.

2.1. Concepte i fonament.

2.2. Modalitats: enumeració i configuració.

2.2.1. Dins del mateix grup professional.

2.2.2. Entre diferents grups professionals o categories professionals. Funcions superiors i funcions inferiors.

2.2.3. Canvi de funcions no pactades ni incloses en els punts anterior.

2.3. Motius, límits, procediment i efectes de cada una de les modalitats.

 

TEMA 2. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (II). LA MOBILITAT GEOGRÀFICA

1. Concepte i tipus

2. La mobilitat geogràfica dèbil o no substancial: requisits i efectes

3. El desplaçament: requisits i efectes

4. El trasllat: tipus, requisits i efectes 

 

TEMA 3.  LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (III). LA MODIFICACIÓ SUBSTANCIAL DE LES CONDICIONS DE TREBALL

1. Concepte i tipus

2. La modificació substancial de les condicions de treball prevista a l'art. 41 del TRLET: tipus, requisits, procediment i efectes  

3. La modificació o inaplicació de les condicions de treball previstes a convenis col.lectius estatutaris (art. 82.3 del TRLET): supòsits, requisits i procediment.

 

TEMA 4. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (IV). LA SUCCESSIÓ D’EMPRESES

1. Concepte i fonament

2. Procediment

3. Responsabilitats

4.Efectes

 

TEMA 5. LA SUSPENSIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL I LES EXCEDÈNCIES

1. Concepte, fonament i efectes

2. Supòsits de suspensió de la relació laboral

2.1. Classificació

2.1.1. En interès del treballador

2.1.2. En interès de l’empresari

2.1.3. En interès d’ambdues parts

2.2. Configuració, procediment i efectes de cada supòsit de suspensió

3. Les excedències

3.1. Concepte i tipus

3.2. Règim jurídic de les diferents tipologies

 

TEMA 6. L’EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (I). ASPECTES GENERALS I EXTINCIÓ PER VOLUNTAT DEL TREBALLADOR

1. Concepte

2. Tipus: quadre general dels supòsits d’extinció de la relació laboral

3. L’extinció de la relació laboral per voluntat del treballador

3.1. Dimissió

3.2. Abandonament

3.3. Violència de gènere

3.4. Extinció causal

 

TEMA 7. L’EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (II). L’ EXTINCIÓ PER VOLUNTAT D’AMBDUES PARTS I PER CAUSES ALIENES A LA VOLUNTAT DE LES PARTS

1. L’extinció de la relació laboral per voluntat conjunta d’ambdues parts

1.1. Mutu acord

1.2. Causes estipulades al contracte

1.3. Expiració del temps convingut o realització de l’obra o servei objecte del contracte

2. L’extinció de la relació laboral per causes alienes a la voluntat de les parts

2.1. Mort del treballador

2.2. Incapacitat permanent del treballador

2.3. Jubilaciódel treballador

2.4. Mort, jubilació o incapacitat permanent de l’empresari

 

TEMA 8: L’EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (III): L’ACOMIADAMENT DISCIPLINARI

1. Concepte i fonament

2. Causes

3. Procediment

4. Qualificació (procedència, improcedència i nul·litat) i efectes

 

TEMA 9: L’EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (IV): L’ACOMIADAMENT OBJECTIU, COL·LECTIU I PER FORÇA MAJOR

1. L’acomiadament per causes objectives

1.1. Concepte i fonament

1.2. Causes

1.3. Procediment

1.4. Qualificació (procedència, improcedència i nul·litat) i efectes

 

2. L’acomiadament col·lectiu

2.1. Concepte i delimitació amb l’acomiadament objectiu

2.2. Causes

2.3. Procediment: el procediment de regulació d’ocupació

2.4. Efectes

 

3. L'acomiadament per força major

3.1. Concepte

3.2. Procediment i efectes

Metodologia

El procés d’aprenentatge dels/les alumnes en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic.

1.1. Classes teòriques

Consisteixen en l’exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que prèviament s’hauran facilitat a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col.lectius, etc.). Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques del dossier corresponent al tema tractat i d’una recopilació de normativa laboral degudament actualitzada.

En el marc de la classes teòriques també es duran a terme periòdicament activitats de petit format (lectura i anàlisi de documents, elaboració d’esquemes breus, resolució de qüestionaris test, etc.), que en alguns casos s’executaran de forma individual i d’altres en grup. L’objectiu d’aquestes activitats serà l’aprofundiment en qüestions prèviament plantejades pel professor.

2.1. Classes pràctiques

Es dediquen a l’execució de nou activitats pràctiques, cadascuna de les quals implicaràun treball previ fora de l’aula  i un treball presencial a l’aula. Tan un com l’altre suposarà la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de convenis col·lectius, resolució de casos pràctics, etc. El plantejament de les activitats pràctiques es durà a terme majoritàriament en base al llibre Materials per a l’aprenentatge del Dret del Treball, Servei de Publicacions de la UAB (darrera edició).

Les activitats pràctiques s’estructuraran en tres grans blocs temàtics: 1) la modificació de la relació laboral; 2) la suspensió de la relació laboral; i 3) l’extinció de la relació laboral. Cada bloc temàtic inclourà tres activitats pràctiques i una activitat d’avaluació de caràcter individual sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc de cada bloc. Les dates de les tres activitats d’avaluació es faran públiques al començament del semetre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual.

En la part corresponent al treball previ, les activitats pràctiques s’executaran obligatòriament en grups de 3 o 4 persones, que es conformaran a iniciativa dels i de les alumnes al començament del semestre. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en grup o individualment, segons els casos. Les activitats d’avaluació seran en tot cas de caràcter individual. 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professor, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.  

Com ja s’ha posat de manifest, el treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera una seguit de tasques de format divers que s’ha d’executar fora de l’aula i posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball d’aula proposat en el marc de la mateix activitat. A través de les classes teòriques es podran plantejar altres activitats supervisades, com a pressupòsit o complement de les activitats de petit format abans referides.

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 18 0,72 1, 3, 5, 6
Classes teòriques 24 0,96 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Elaboració de documents jurídics 10 0,4 6
Elaboració de resums i esquemes 20 0,8 1, 4, 6
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (jurisprudència, bibliografia, normativa, resolucions administratives, etc.) 15 0,6 1, 3, 4
Resolució de casos pràctics 15 0,6 1, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi 40,5 1,62 1, 4, 6

Avaluació

1. SISTEMA D’AVALUACIÓ ORDINARI

Aquest sistema combina l’avaluació continuada de les activitats practiques i la resolució d’un examen final teòric.

1.1 Avaluació continuada de les activitats pràctiques.

La nota corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a les tres Activitats pràctiques d'avaluació que es duran a terme durant el semestre. 

1.2 Examen final teòric ordinari.

S'hi poden presentar tots/es els/les alumnes, amb independència de si han participat o no a les Activitats pràctiques d'avaluació continuada i de la nota mitjana que hagin obtingut en aquestes. 

Consistirà en la resolució de vuit preguntes breus, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana resultant de la puntuació total obtinguda dividida entre vuit.

1.3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació ordinari

La puntuació obtinguda a través de l'avaluació continuada de les activitats pràctiques tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen final teòric tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. Per a poder sumar la puntuació corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques cal que la nota de l'examen final teòric sigui de com a mínim de 4 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.

La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana corresponent i es considerarà superada si s'assoleix un mínim de 5 punts sobre 10.

2. REAVALUACIÓ

Consta d’un examen teòric i, per algunes persones, també d’un examen pràctic. Hi podran accedir els/les alumnes que optin directament per aquest sistema d’avaluació i els/les que no hagin aprovat a través del sistema d’avaluació ordinari. 

2.1 Examen teòric. Consistirà en la resolució de vuit preguntes breus, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.

2.2 Examen pràctic. Consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen, similar als que s’han resolt durant les activitats pràctiques sotmeses a avaluació continuada. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.

Només hauran de realitzar l'examen pràctic les persones que hagin obtingut una nota inferior a 5 punts sobre 10 a través de les Activitats pràctiques d'avaluació continuada. A les persones que hagin obtingut una nota igual o superior a 5 punts se'ls hi mantindrà aquesta nota com a qualificació de part pràctica.  

2.3 La qualificació final de l'examen s'obtindrà fent la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda en les dues parts, teòrica i pràctica. L'assignatura s'aprovarà quan aquesta mitjana sigui igual o superior a 5, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superiora 4. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà “suspens” i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10. 

3. DATES DELS EXÀMENS

Seran les que determini la Facultat de Dret i es publicaran a través de la seva pàgina web, concretament a l’apartat “Informació acadèmica”.

NOTA: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació realitzades en el marc de les activitats pràctiques 50 per 100 3,5 0,14 3, 5, 6
Examen pràctic subsidiari 50 per 100 1 0,04 5, 6
Examen teòric ordinari 50 per 100 1,5 0,06 1, 2, 4
Examen teòric subsidiari 50 per 100 1,5 0,06 1, 2, 4

Bibliografia

1. Manuals

- MERCADER UGUINA, J.R.: Lecciones de derecho del trabajo, Tirant lo blanch, Valencia (darrera edició)

- MARTÍN VALVERDE, A., RODRÍGUEZ-SAÑUDO, F. i GARCÍA MURCIA, J.: Derecho del Trabajo, Tecnos, Madrid (darrera edició)

 

2. Recopilacions normatives

- BOE Código Derecho del Trabajo: https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=289_Codigo_Universitario_de_Derecho_del_Trabajo&tipo=U&modo=2

- Legislación social básica, Civitas (darrera edició)

- Legislación laboral y de Seguridad Social, Aranzadi (darrera edició)

3. Bibliografia per a les classes pràctiques

- PÉREZ AMORÓS, F. i SOLÀ MONELLS, X. (Directors): Materials per a l’aprenentatge del Dret del Treball (adaptats a l’EEES), 6ª edició, col·lecció “Materials”, Servei de Publicacions de la UAB, 2015.

4. Enllaços web

Els principals enllaços web que s’hauran d’utilitzar en el marc d’aquesta assignatura corresponen a les bases de dades “Aranzadi bibliotecas”, “Tirant on line” i “La Ley”, que són de consulta gratuïta per tot l’alumnat d’aquesta Universitat sempre que s’hi accedeixi des de la pàgina web del Servei de Biblioteques de la UAB (apartat “Bases de dades”, ubicat dins la pestanya “Recursos”)