Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 | 1 |
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura introduirà l'estudiant de Criminologia en la perspectiva sociològica. Per això, es treballaran conceptes i teories principals de la sociologia amb relació a la ciència criminològica i s'aproparà a les seves eines de interpretació fonamentals. L'objectiu d'aquesta assignatura i la seva metodologia docent es focalitza en la comprensió dels fenòmens socials vinculats amb la criminologia, analitzant les bases socials de la delinqüència, el crim i la victimologia. Finalment, aquesta assignatura vol fomentar la reflexió crítica sobre l'ésser humà i les condicions socials que l'envolta, també lligades al canvi social, les normes i institucions que les regulen.
1. La sociologia com a disciplina
La sociologia en el marc de les ciències socials i com a eina per a l'estudi del canvi social i de la intervenció sobre la desviació, el control i els grups humans.
2. Conceptes bàsics de la sociologia per a la ciència criminològica
Sociabilitat, socialització i desviació. Rols socials i agents de socialització. Cultura, institucions i normes socials. Fonts de desigualtats socials. Poder i autoritat.
3. Grans debats històrics de la sociologia
L'anomia des del funcionalisme a l'estructuralisme. Fons de desigualtats socials, des de d’Il·lustració, el marxisme i teories contemporànies. Poder i control social: Durkheim, Weber, Foucault. La responsabilitat social des d'Hannah Arendt fins a Nancy Fraser. El repte de la globalització des de Manuel Castells fins a Saskia Sassen.
4. L'anàlisi sociològic aplicat als temes criminològics actuals
Migració, racisme i criminalització. Terrorisme, violència y pacifisme. És el crim una qüestió masculina i la victimització una qüestió femenina? El ciberdelicte, noves formes de delicte en internet i en les xarxes socials.
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials. El contingut del curs serà desenvolupat pel professorat mitjançant les classes magistrals virtuals i les discussions en classe. Els seminaris abordaran continguts teòrics i pràctics, treballant sobre els textos escrits i audiovisuals, fent dinàmiques i presentacions liderades pel professorat. Aquestes classes implicaran treball individual i en petit grups. Es lliurarà un treball de recerca relacionat amb algun aspecte del temari. El discurs dels estudiants serà positivament avaluat com una evidència de que l'estudiant entén la matèria i utilitza adequadament la metodologia científica.
Nota prèvia
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 6, 7 |
Seminaris. Treball individual i en petits grup. | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi i estudi de lectures i documents. Preparació de l'examen. | 54 | 2,16 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Examen | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Preparació dels temes de treball oral i escrit, expressió correcta a l'aula | 52 | 2,08 | 1, 3, 5, 6, 7 |
L'assignatura exigeix una assistència regular a les classes teòriques i pràctiques, així com el treball continuat de l'estudiant.
1. L'alumnat haurà d'assistir al menys al 80% de les classes (sense comptar les absències justificades) per accedir al dret a examen. Les absències només poden justificar-se per raons de malaltia, força major i altres raons acadèmiques prèviament autoritzades pe l’equip docent.
2. Les pràctiques setmanals seran obligatòries, totes elles rebran qualificacions i comentaris del professorat encarregat. Les pràctiques no lliurades o amb qualificació insuficient no podran recuperar-se.
3. El treball de recerca serà desenvolupat durant el curs amb supervisió del professorat a càrrec dels seminaris. L’alumnat demanarà quantes tutories i suport siguin necessàries per a desenvolupar un treball de qualitat. Podrà portar-se a terme individualment o en grup. Es pot triar un treball de reflexió teòrica/anàlisi empíric d’entre els temes de la guia docent o triat per l’alumnat prèvia negociació amb el professorat.
4. L’avaluació final constarà de les notes de l’avaluació continua (30%), la prova final (40%) i el treball de recerca (30%).
5. Recuperacions. L’estudiant que no superi alguna part podrà recuperar-la en la data prevista pel centre.
6. Copiar o intentar copiar a l’examen suposarà suspendre amb un zero, així com la pèrdua del dret a qualsevol recuperació. Els indicis de plagi en les pràctiques o que no es pugui justificar amb argumentacions raonables suposaran suspendre l'assignatura amb un zero i la pèrdua del dret a la recuperació.
7. Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe un cop hagi començat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència | 10% | 0 | 0 | 2, 5, 6 |
Examen | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Exercicis de pràctiques | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball de recerca | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 7 |
Manuals de referència
Downes, David i Rock, Paul (2007). Sociología de la desviación. Una guía sobre las teorías del delito. Barcelona: Editorial Gedisa.
Giddens, Anthony (1999). Sociología. Madrid: Alianza Editorial.
Manuals de consulta
Berger, Peter (2006). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Giner, Salvador (2007). Historia del pensamiento social. Barcelona: Ariel.
Macionis, John i Plummer, Ken (2001). Sociología. Prentice Hall.
Ramírez, Sagrario (2006). La sociología. Barcelona: UOC
Torrente, Diego (2001). Desviación y delito. Madrid: Alianza Editorial.
Bibliografia complementària
Almeda Samaranch, Elisabet i Bodelón González, Encarna (Ed.) (2007). Mujeres y castigo: un enfoque socio-jurídico y de género. Madrid: Dykinson.
Arendt, Hannah (2003). Eichmann en Jerusalén. Un estudio acerca de la banalidad del mal. Barcelona: Lumen.
Foucault, Michel (2002). Vigilar y Castigar. Buenos Aires: Siglo XXI
Goffman, Erving (1995). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Sassen, Saskia (2010). Territorio, autoridad yderecho. Buenos Aires: Katz.
Sen, Amartya (2004). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.
Smith, Susan J. (1987). Fear of crime: beyond a geography of deviance. Progress in Human Geography, 11 (1), 1-23.
Whitson, Jennifer i Haggerty, Kevin (2008). Identity theft and the care of the virtual self. Economy and Society, 37(4): 572-594.