Logo UAB
2020/2021

Fonts de dades en criminologia

Codi: 100455 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Pedrosa Bou
Correu electrònic:
Albert.Pedrosa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Les classes teòriques es faran en català. En cas que hi hagi alumnes internacionals la docència serà en castellà. Hi haurà seminaris en català i en castellà.

Equip docent

Helena Mulero Alcaraz
Sandra Sanchez Castro

Prerequisits

No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.

Objectius

L'objectiu general a assolir en aquesta assignatura ve formulat de la següent manera: "L'alumnat del Grau en Criminologia serà capaç d'utilitzar els mètodes i tècniques de recerca propis de l'anàlisi criminològic per analitzar les dades i experiències de conflicte, de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles, i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball ".

En aquest context, l'assignatura de Fonts de dades en criminologia té com a objectius concrets els següents:

  • Conèixer les bases de dades sobre la delinqüència.
  • Conèixer i saber interpretar les dades sobre els indicadors de la delinqüència.
  • Relacionar i valorar críticament les informacions sobre la criminalitat.
  • Aprendre la normativa que regula la realització d'un treball amb rigor acadèmic.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar adequadament els mètodes de recerca per analitzar xifres relacionades amb la delinqüència.
  2. Redactar un treball acadèmic.
  3. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  4. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  5. Treballar de manera autònoma.
  6. Treballar en equip i en xarxa.
  7. Utilitzar les bases de dades sobre delinqüència en recerques criminològiques.

Continguts

Els continguts de l'assignatura són de dos tipus. La primera part pretén oferir a l'alumnat instruments metodològics adequats per a l'estudi i recerca en criminologia. La segona part pretén informar sobre els principals indicadors de la delinqüència. Amb aquest objectiu es durà a terme una anàlisi teòrica dels mateixos i s'examinaran recerques criminològiques en les quals s'utilitzen aquests indicadors. 

1. INSTRUMENTS METODOLÒGICS

Les dades en la investigació criminològica. Instruments de recerca i tractament d'informació. Les bases de dades bibliografiques. Normativa APA. Conceptes bàsics d'excel.

2. INTRODUCCIÓ

Sistema de justícia penal i dades. Els indicadors de la delinqüència. La investigació i les fonts d'informació en criminologia. La validesa i la fiabilitat de les diferents fonts o indicadors. Incidència i prevalença.

3. FONTS DE DADES OFICIALS

Concepte, característiques i utilitat. Classes de fonts oficials; a) fonts policials, b) fonts judicials, c) dades penitenciaries o de execució. Models nacionals i internacionals. La seva utilitat en la investigació de la delinqüència. Valoració i crítica d'aquesta classe de fonts. Perspectiva nacional i internacional.

4. LES ENQUESTES DE VICTIMITZACIÓ

Concepte i origen de les enquestes de victimització. Com s'interpreten. Les enquestes de victimització realitzades a Espanya i les internacionals. Inconvenients i avantatges d'aquesta classe d'instrument. Les taxes de victimització en relació a alguns delictes. 

5. LES ENQUESTES DE DELINQÜÈNCIA AUTOINFORME

Concepte, característiques i utilitat. Com neixen  aquesta classe d'indicadors. Com s'interpreten. Algunes dades obtingudes a través d'enquestes autoinforme. Validesa i problemes d'aquesta classe d'instruments.

6. PERSPECTIVA INTERNACIONAL

7. ÚS DE DADES I IMPLICACIONS PRÀCTIQUES

Metodologia

Nota prèvia

 1.La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals  i els seminaris seran presencials

Activitats:

El treball que ha de realitzar l'alumnat per l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.

 Activitats dirigides. Les activitats que a continuació es detallen es realitzaràn a l'aula:

  • Classes teòriques en les que s'examinaran els continguts teòrics de l'assignatura.
  • Un cop presentats els continguts fonamentals de cada un dels temes de l'assignatura, en els seminaris / tallers, es realitzaràn discusions de pràctiques en grup. L'activitat duta a terme en aquests seminaris serà eminentment pràctica i consistirà en la realització d'exercicis a l'aula individuals i en grup.

 Activitats autònomes: Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:

- Treball en grup.

- Treball individual, Estudi i preparació individual de les materies tractades a classe, realització de tallers i preparació de les proves i activitats pràctiques i teòriques.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 5 0,2
Classes teòriques 19,5 0,78 3, 5, 6, 7
Seminaris 19,5 0,78 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Treballs grupals i individuals. 106 4,24 2, 3, 5, 6, 7

Avaluació

Model d'avaluació.

El model d'avaluació és continuada. L'activitat d'avaluació es durà a terme al llarg del quadrimestre, per a això es requereix l'assistència regular de l'alumnat a les classes (80%) i la realització de les activitats que es detallen a continuació.

Condicions per ser avaluat i superar l'assignatura.

L'assistència a classe i seminaris és obligatòria. Per superar l'avaluació és necessari assistir a un mínim del 80% de les classes, participar i lliurar totes les activitats individuals i grupals d'avaluació previstes

Per aprovar és necessari obtenir una nota mínima de 4 en cada una de les diferents activitats d'avaluació previstes, i que la mitjana final sigui de 5.

Activitats avaluables.

1. Activitats individuals (65%):

  • 4 treballs individuals (20%)
  • Exercicis pràctics de la part metodològica (excel i cerca i citació de bibliografia) 10% i 5%
  • Test de la part teòrica (30%)

2. Activitats en grup (35%)

  • Un treball acadèmic en grup en el qual s'utilitzin fonts de dades criminològiques i la seva presentació PwP (30%). Haurà de realitzar-se una tutoria i enviar-se l'esborrany abans de ser definitiu.
  • Debat (5%)

La participació a classe que demostri coneixements de l'assignatura servirà per arrodonir la nota de l'assignatura fins a 0,5 punts.

Recuperacions.

En cas de no assolir la nota mínima exigida, el professor oferirà la possibilitat de recuperar aquelles activitats que no aconsegueixin els mínims. Per això s'obrirà un període de recuperació, si fos necessari, el professor suggerirà la forma de recuperar la resta d'activitats.

No es podrà recuperar activitats No Presentades, excepte si no s'han presentat degut a causes de força major, i es justifica adequadament. En cas de no lliurar el treball es computarà amb nota de 0, tret que es justifiqui adequadament.

Conductes fraudulentes.

En el cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs o activitats, el treball quedará suspés amb un 0 sense possibilitat de recuperació.

Puntualitat.

Les classes comencen puntualment. Una vegada començada la classe no es podrà accedir a l'aula.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació: treball amb dades 10% 0 0 1, 3, 5, 7
Debat 5% 0 0 1, 4, 5
Test part teòrica 30% 0 0 3, 5
Treball grupal 30% 0 0 1, 2, 4, 6, 7
Treball individual (Exercicis pràtics metodològics) 20% 0 0 1, 3, 5, 7

Bibliografia

1. Manuals i lectures de consulta

Aebi, M. (2008). Temas de criminología. Madrid: Dykinson

Aebi, M. i Chopin, J. (2017). Annual Penal Statistics of the Council Of Europe. SPACEI & SPACE II. Recuperat de: http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/prisons/space_i_en.asp

Aebi, M. i  Linde, A. (2010). El misterioso caso de la desaparición de las estadísticas policiales españolas. Revista electrónica de ciencia penal y criminologia, 12, 1-30. Recuperat de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3671632

Dijk, J. V., Kesteren, J. V. i Smit, P. (2007). Criminal victimisation in international perspective: Key findings from the 2004-2005 ICVS and EU ICS. Den Haag: Boom Juridische Uitgevers. Recuperat de: http://english.wodc.nl/onderzoeksdatabase/ob257a-victimizacion-en-la-perspectiva-internacional.aspx

Pérez-Cepeda, A. I. i  Benito-Sánchez, D. (2013). Estudio de los instrumentos existentes para medir la delincuencia. Revista electrónica de ciencia penal y Criminología, 15, 1-34. Recuperat de: http://criminet.ugr.es/recpc/15/recpc15-08.pdf  

2. Lectures obligatòries

Fernández-Molina, E., i Bartolomé, R. (2020).Juvenile crime drop: What is happeningwith youth in Spain and why?. European Journal of Criminology17(3), 306-331. Recuperat de: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1477370818792383

García-España, E., Díez-Ripollés, J. L., Pérez-Jiménez, F., Benítez-Jiménez., M.J. i Cerezo-Domínguez, A.I. (2010). Evolución de la delincuencia en España: análisis longitudinal con encuestas de victimización. Revista Española de Investigación Criminológica, 8, 1-27. Recuperat de: https://reic.criminologia.net/index.php/journal/article/view/52

Pedrosa, A. (2018). ¿Discrimina el código penal español a las mujeres?. Revista Española de Investigación Criminológica, 16, 1-22. Recuperat de: https://reic.criminologia.net/index.php/journal/article/view/150

Rodríguez-Yagüe,  C. (2018). Un análisis de las estrategias contra la sobrepoblación penitenciaria en España a la luz de los estándares europeos. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 20, 1-68. Recuperat de: http://criminet.ugr.es/recpc/20/recpc20-05.pdf

3. Enllaços web. 

Asociación catalana de criminólogos - http://www.criminologos.org/

Boletín Criminológico - http://www.uma.es/criminologia/boletin.html

Bureau of justice statistics - http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/

Consejo General del Poder Judicial - http://www.poderjudicial.es/eversuite

Encuesta Social Europea. http://www.upf.edu/ess/

Estadísticas penitenciarias catalanas. http://www.gencat.cat/justicia/estadistiques_serveis_penitenciaris/

European sourcebook - http://www.europeansourcebook.org/

Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/home?

Indescat. Web estadística oficial de Catalunya - http://www.idescat.cat/

Instituto Nacional de Estadística - http://www.ine.es/

Memorias Fiscalia General del Estado - http://www.fiscal.es/Documentos.html?cid=1240559967610&pagename=PFiscal%2FPage%2FFGE_sinContenido

Ministerio del interior (español). Instituciones penitenciarias - http://www.mir.es/INSTPEN/

Revista electrónica de cienciapenalycriminología - http://criminet.ugr.es/recpc/

Sociedad Española de investigación criminológica (SEIC)- http://www.criminologia.net/reic.html

*La resta de material bibliogràfic necessari per preparar els seminaris es facilitarà a través del Moodle.