Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OT | 4 | 0 |
Coneixement d'anglès Nivell B1
Altament recomanable tenir superada l'assignatura de Fonaments de la Psicologia Criminal.
Els objectius marc de l’assignatura intenten ser un reflex d’alguns els objectius primordials del grau. Així, l'assignatura es planteja com un aprofundiment en els continguts treballats a l'assignatura de 1r curs, Fonaments de la psicologia Criminal. Els objectius de l’assignatura intenten ser un reflex d’alguns dels objectius primordials del grau, com ara conèixer els conceptes i fonaments psicològics de la Criminologia i familiaritzar-se amb el lèxic psicològic propi del grau.
En concret, l'alumnat haurà de comprendre els processos psicològics bàsics i els factors de personalitat fonamentals per a l’estudi criminològic des del punt de vista de la Psicologia. En aquest cas, els coneixements seran de tipus aplicat, aprofundint sobre el coneixement de les tipologies de personalitats i la seva influència en la generació i manteniment de conductes delicitives. Alhora, i com a objectiu primordial, els alumnes hauran d'assolir la integració d'elements propis de la psicologia en la feina diària de criminòleg / criminòloga, com l'estudi del la qualitat del testimoniatge, les tècniques d'entrevista i la comprensió de la personalitat i la motivació delictiva en funció dels tipus de delicte. Cal destacar que part dels objectius es centren en la millora de les competències vinculades a la millora de la reinserció en contextos d'execució penal, així com d'ajut i suport a víctimes.
2. Tipologíes de perfils psicològics
- Inductiu vs. Deductiu
- Anàlisi psicològic de l'escena criminal
- Tipologíes de perfils en funció de la tècnica d'obtenció de la informació
- Tipologíes de perfils en funció del tipus de delite
3. Motivació delictiva
- Estudi motivacional de la conducta delictiva
- Estudi de la motivació delictiva
- Motivació delictiva segons el tipus de delicte
- Aspectes psicològics aplicats a l'estudi de la delinqüència
4. Psicologia Criminal Aplicada a la Investigació criminal
- Psicologia del Testimoni (Memoria, Exactitud i Credibilitat)
- Estudi de la presa de decisions judicials
5. Predicció del risc de violència
- Fonaments de la predicció del risc
- Estratègies de predicció de risc de reincidència
6. Tècniques per a millorar l'obtenció de la informació
- Bases psicològiques per l'eficàcia de l'interrogatori / entrevista
- Una proposta psicològica per a millorar la recuperació: Entrevista cognitiva
- Eines d'entrevista aplicades a la investigació criminal
- Eines d'entrevista aplicades al procés d'execució penal
7. Redacció d'informes
- Fonaments de la redacció de l'informe criminològic
- Redacció de l'informe criminològic
NOTA: A l'inici del curs l'alumnat disposarà d'un calendari de sessions i un cronograma de lliuraments a través de la Plataforma Moodle.
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
Es seguirà una metodologia de classes teòriques dirigides en les quals l'alumnat rebra continguts teòrics i tècnics sobre els elements a estudiar. A les sessions de seminari, es facilitaran eines i recursos per poder estudiar de forma més aplicada i propera els conceptes a treballar, mitjanant casos pràctics, treball en grup en exercicis de deducció i proposant linies d'intervenció des de la Psicologia Criminal. Finalment, de forma autònoma, l'alumnat haurà de realitzar els treballs de curs per assolir la superació de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 4, 6, 7 |
Sessions presencials dirigides | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 5, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de grup (final) | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura de materials | 40 | 1,6 | 1, 2, 4, 5 |
Treballs de reflexió o discussió | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
MODEL D'AVALUACIÓ
El plantejament que proposem pretén reunir diferents puntuacions sobre la participació dels estudiants de l’assignatura que permeti procedir a l’avaluació continuada.
Es dura a terme una avaluació continuada, mesurada a través de les pràctiques, els comentaris escrits sobre les lectures i un treball final.
EVIDÈNCIES D'AVALUACIÓ
Per aprovar l’assignatura es tindrà que haver superat amb un mínim de 5 cadascuna de les àrees avaluades:
a) 2 TREBALLS INDIVIDUALS DE REFLEXIÓ / DISCUSSIÓ (30% DE LA NOTA FINAL)
Aquests treballs s’aniran demanant en el decurs del semestre i es centraran en comentaris de lectures del campus.
b) 1 TREBALL FINAL GRUPAL DE CURS AMB EXPOSICIÓ ORAL (30% DE LA NOTA FINAL)
Els alumnes analitzaran un cas que serà proposat a l’inici del curs. Sobre aquest cas, desenvoluparan de forma profunda i reflexionada, les preguntes que se’ls plantejaran i que desenvoluparan al llarg del semestre, per finalment, exposar-ho davant el seu grup.
c) 2 EXÀMENS PARCIALS (40% DE LA NOTA FINAL)
2 exàmens sobre el contingut teòric impartit al curs.
ASSISTÈNCIA
1. L’assistència és obligatòria al 100% (normativa del Grau). Es realitzarà un sistema de control de l'assistència. Qui no asissteixi a un mínim de 80% de les sessions no podrà ser avaluat/da.
2. Si un alumne/a no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents no podrà ser avaluat.
3. Les absències justificades no computaran negativament i el professor possibilitarà que l’alumne pugui recuperar el treball realitzat en les classes en el cas d’absència justificada. Per que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.
4. En cas de que l'activitat docent no pugui ser realitzada per vaga de l'alumnat o del professorat, l'alumnat resta obligat a preparar-se la matèria pel seu compte. En tot cas tota la matèria prevista en la guia docent serà objecte d'avaluació. El professorat podrà facilitar a l'alumnat material específic per a preparar la matèria que s'hagués tractat a l'aula. (Acord de la comissió mixta del grau, de juny del 2012).
5. Les classes comencen puntualment, no acceptant-se la incorporació a l'aula més tard de la hora prevista.
REAVALUACIÓ
Els i les estudiants que no superin els requisits de l’avaluació continuada quedaran suspesos, a l’espera de que puguin recuperar els treballs individuals en el decurs del semestre.
En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d’accés a larecuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.
L'alumnat que presenti una pràctica o treball amb indicis de plagi obtindrà un 0 i una advertència. en cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el seu dret a recuperació.
Pel que fa a l'examen, es podrà recuperar en les setmanes de recuperació programadesa tal efecte, si bé la nota màxima a l'exàmen de recuperació serà un 7
UNIVERSITAT A L'ABAST
Degut a la seva especial condició en aquest curs, es prega a l'alumnat de la Universitat a l'Abast que contacti amb la responsable de l'assignatura a inicis del curs per poder fixar els objectius d'avaluació i seguiment del curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 treball final de curs | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
2 exàmens parcials | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5 |
2 treballs de reflexió / discussió | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |