Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 | 2 |
No existeixen
Aquesta assignatura pretén, mitjançant la integració de continguts teòrics i pràctics corresponents a cinc grans blocs temàtics, oferir als alumnes una visió àmplia i diversa sobre les diferents teories de la victimització, els processos de victimització, els diferents tipus de delictes segons el seu impacte en les víctimes, les relacions entre víctima i sistema de justícia penal, el rol de la víctima en la política criminal, els programes d’ajut a les víctimes, la psicologia de la victimització criminal, la metodologia avaluativa, la victimologia forense i la victimització clínica i psicosocial específica en els diferents àmbits delictius.
Es pretén que l’alumne es familiaritzi amb el maneig de les dades relatives a la victimització criminal provinents de les diferents fonts oficials existents, que aprengui el lèxic i els conceptes bàsics de la disciplina, que pugui realitzar una valoració crítica d’articles científics sobre temàtica victimològica, que sàpiga consultar la documentació inclosa als expedients judicials i conegui les bases de la prova pericial victimològica.
També s’exposen les bases teòrico-pràctiques necessàries per tal que l’alumne valori el risc d’agressió específic en una víctima concreta, conegui la psicopatologia habitual en víctimes i sigui capaç de dissenyar un programa de suport a les víctimes.
Bloc 1. Teories de la victimització
Bloc II. El procés de victimització: víctimes i delictes
Bloc III. Relacions entre víctima i sistema de justícia
Bloc IV. Programes d'ajut a les víctimes
Bloc V. Efectes del delicte en les víctimes
Nota prèvia
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
Classes magistrals amb suport TIC i debats grupals; treball de casos pràctics; expressió de coneixements orals o escrits.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 7, 9 |
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 |
Seminaris de pràctiques | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Búsqueda d'informació i documentació | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11 |
Lectura, anàlisi i síntesi de texts | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11 |
Preparació i realització de treballs | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Model d’avaluació
L’assignatura segueix un procediment en el qual es combinen els resultats acumulatius d’una sèrie d’activitats d’avaluació continuada per tal de poder fer un seguiment acurat del procés d’aprenentatge dels alumnes al llarg del període formatiu.
L’avaluació de l’assignatura es concreta en la realització:
a) Després de finalitzar els blocs temàtics 2,4 i 5, de tres activitats proposades pel professor i en les quals els alumnes han de respondre de forma individual/grupal a una sèrie de qüestions plantejades i a realitzar una reflexió valorativa personal sobre el contingut de l’activitat (30%).
b) Les classes pràctiques que s’impartiran en les classes de seminari seran avaluades mitjançant un treball grupal (30%).
c) Els alumnes realitzaran una prova escrita global de coneixements sobre el contingut de l’assignatura al final del període de classes (40%).
La nota final serà el resultat de les tres activitats individuals/grupals d’avaluació de la part teòrica, del treball grupal de la part pràctica i de la prova global de coneixements, juntament amb altres dades (assistència, participació, etc.) valorades de forma global pel professor.
Condicions de l’avaluació
Assistència al 100 % de les classes, tant teòriques com de seminari. Si un alumne no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents no podrà ser avaluat.
Les absències justificades no computaran negativament i el professor possibilitarà que l’alumne pugui recuperar el treball realitzat en les classes en el cas d’absència justificada. Per que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.
En cas de que l'activitat docent no pugui ser realitzada per vaga de l'alumnat o del professorat, l'alumnat resta obligat a preparar-se la matèria pel seu compte. En tot cas tota la matèria prevista en la guia docent serà objecte d'avaluació. El professorat podrà facilitar a l'alumnat material específic per a preparar la matèria que s'hagués tractat a l'aula. (Acord de la comissió mixta del grau, de juny del 2012).
Requisits per superar l’assignatura
Aprovar cadascuna de les activitats que composen l’avaluació de l’assignatura. Per poder aplicar la mitja de totes les parts, es indispensable aprovar totes les activitats, tant de la part teòrica com de la part pràctica (activitats pràctiques dels seminaris).
Recuperacions
Els treballs individuals d’avaluació no superats o no entregats de la part teòrica es recuperaran durant el semestre. El treball grupal i la prova final es podran recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament d’actes (setmanes no lectives). Les activitats de recuperació no podran suposar una qualificació superior a l'aprovat o notable, segons la puntuació obtinguda a l’examen ordinari.
Normativa
Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.
L'alumne que copiïo intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a lare-avaluació- Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 |
Informe grupal de pràctiques | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Treballs individuals / grupal de teoria | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 |
Material Obligatori:
Material Recomanat
Manuals introductoris generals:
Bibliografia específica ialtres textes especialitzats: