Logo UAB
2020/2021

Introducció a la criminologia

Codi: 100434 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Cid Moliné
Correu electrònic:
Josep.Cid@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua de la classe de teoria serà el català, exceptuant que el curs sigui atès per estudiants internacionals que no coneguin el català. En aquest cas la llengua serà el castellà. Els seminaris seran en català i castellà

Equip docent

Helena Mulero Alcaraz
Esther de la Encarnación Ordóñez
Ferran Restrepo Arrufat

Prerequisits

Un nivell mínim de B1 d'anglès és molt recomanable per seguir el curs.

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura consisteix en aproximar l’estudiant a la perspectiva criminològica d’anàlisi dels problemes socials, comprenent la configuració de la criminologia com a disciplina autònoma i fomentant la reflexió sobre les principals dimensions d’aquesta disciplina com a ciència i com a pràctica.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Reflexionar sobre els fonaments de la criminologia (teòrics, empírics i eticopolítics) i plantejar aquesta dimensió en les anàlisis i les propostes.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar els mètodes de recerca en ciències socials per diagnosticar els problemes de criminalitat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els mètodes de recerca científica per analitzar les xifres de criminalitat.
  2. Fer anàlisis i propostes de problemàtica criminològica utilitzant el mètode científic de la ciència criminològica.
  3. Redactar un treball acadèmic.
  4. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  5. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  6. Treballar de manera autònoma.
  7. Treballar en equip i en xarxa.
  8. Trobar i utilitzar les bases de dades de contingut criminològic.

Continguts

I. DEFINICIÓ DE CRIMINOLOGIA

1. Què es la criminologia?

2. Objecte de la criminologia: delicte, mètodes de control, víctimes

3. Diferenciació de la criminologia amb disciplines afins (Psicologia, Sociologia, Educació i Dret). Criminologia i criminalística

II. CRIMINOLOGIA COM A CIÈNCIA

4. Història de la criminologia

5. Preguntes científiques i hipòtesis. El problema de la causalitat

6. Mètodes de recerca

III. CRIMINOLOGIA COM A PRÀCTICA

7. Classes de prevenció de la delinqüència

8. Actors i mètodes d’acció de la pràctica criminològica

9. Relació entre teoria i pràctica

IV. MARC JURÍDIC DE LA CRIMINOLOGIA

10. El procés de criminalització

11. El dret com a marc de la intervenció criminològica

V. CRIMINOLOGIA I REFLEXIÓ CRÍTICA

12. Valors i activitat científica

13. Valors i activitat pràctica

Metodologia

Nota prèvia

 La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.

Metodologia docent

El procés d’aprenentatge s’aconseguirà amb les següents activitats:

(i) Classes teòriques: exposició magistral (amb ajuda de power point), combinada amb preguntes de discussió formulades pel professor.

(ii) Seminari de lectura. L'alumne ha de venir a les classes amb el text llegit i les preguntes contestades per escrit. El text escrit té un màxim de 800 paraules.  A la classe, es fa una discussió sobre les preguntes en grup petit i després en grup gran.

(iii) Seminari de treball de curs. El grup ha treballat la fase del treball corresponent. Al seminari es presentaran el progressos en la realització del treball i es rebrà el feed-back del professosrat. El treball de curs versarà sobre una problemàtica delictiva.  S'oferiran diversos temes a escollir.

(iv) Tutories. L'alumne pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu  aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).

(v) Estudi per l’examen.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe teòrica 19,5 0,78 1, 2, 4, 5, 8
Seminaris 19,5 0,78 3, 5, 7
Tipus: Autònomes      
Treball en grup 31 1,24
Treballs individuals. Planificació del treball, Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals i proves. 75 3 1, 2, 3, 4, 6

Avaluació

1. Model d’avaluació

El model d’avaluació es continuada i te l’objectiu formatiu que alumnat i professorat pugui conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el seu procés formatiu.

Valor de cada ítem d'avaluació: Treballs Individuals de Lectura (25%); Treball Grupal (25%); Prova Final (25%); Assistència i Participació (25%).

2. Condicions par a ser avaluat

L’alumnat nomes podrà ser avaluat si assisteix a les classes amb un mínim del 80%, realitza un mínim de 4 dels 5  treballs individuals, el treball de grup i la prova.

3. Requisits per a superar l’assignatura y recuperacions

Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l’avaluació. Si un alumne no supera algun treball individual, el treball grupal o l'examen tindrà una possibilitat de recuperar. La nota màxima de proves i treballs recuperats és de 5.

4. Nota d’excel·lent i matricula d'honor

L’alumne amb un 8 a la nota mitjana del curs i 8 a l’examen, rebrà 1 punt extra. Una vegada que s'hagi procedit a sumar el punt extra, els alumnes amb nota més alta superior a 9 podràn aconseguir matricula d'honor.

5. Presentacions fora de termini

No s’accepten, salvant situacions de força major. L'alumne obtindrà un 0 en la pràctica no entregada.

6. Excuses

Les excuses per complir amb les obligacions degudes a malaltia o a raons de força major podran ser acceptades sempre que es compti amb un certificat oficial. Absències per raons acadèmiques hauràn de ser prèviament acceptades pel professorat.

7. Conductes fraudulentes

Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.

Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la reavaluació.

8. Puntualitat

Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i Participació 25 % 0 0 1, 2, 4, 5
Examen 25 % 5 0,2 1, 2, 4, 6, 8
Treball en grup 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7
Treballs individuals 25 % 0 0 1, 2, 3, 4, 6

Bibliografia

1. MANUALS

L’alumne necessita un manual de consulta per a avançar en l’assoliment de les competències. Els dos manual que es citen a continuació seran d’utilitat només per aquesta assignatura sinó per a moltes altres assignatures del grau. En la mesura del possible és recomanable familiaritzar-se ja a primer amb un manual anglosaxó actualitzat.

Garrido, V. i Redondo, S. (2013). Principios de Criminología. 4ª ed. Valencia: Tirant lo Blanch.

Newburn, T. (2017). Criminology. Abingdon: Routledge.

 2. LECTURES OBLIGATÒRIES

Part 1 Definició de criminologia

Newburn, T. (2017). Understanding crime and criminology . Criminology (Capítol 1). Abingdon: Routledge

Part 2 Criminologia a com a ciència

Bernard, T.,  Snipes, J. i Gerould, A. (2010). Theory and crime. Vold's Theoretical Criminology (pp. 1-13). Oxford: Oxford University Press. 

Part 3 Criminologia com a pràctica

Wilson. J. Q. i Kelling G. (1982). Broken windows: the Police and neighbourhood safety. Atlantic Monthly, March, 29-38.

Part 4. Marc Jurídic de la criminologia

Sutherland, E. (1949). The problem of white collar crime (pp. 3-10). White Collar Crime. New Haven: Yale University Press.

Part 5 Criminologia i reflexiócrítica

Newburn, T. (2017). Race, crime and justice . Criminology (Cap. 32). Abingdon: Routledge.

3. ALTRES LLIBRES DE CONSULTA

Medina, J (2011). Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. Buenos Aires: Edisofer.

Larrauri, Elena (2018). Introducción a la criminología y al sistema penal. Madrid: Trotta.