Logo UAB
2020/2021

Les Societats Prehistòriques

Codi: 100388 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500501 Història OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Paloma González Marcén
Correu electrònic:
Paloma.Gonzalez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Paloma González Marcén
Anna Maria Gómez Bach

Prerequisits

Sense prerequisits oficials

Objectius

L’assignatura forma part de la matèria Història del grau d’Història. Els 30 ECTS d’assignatures bàsiques vinculades a la matèria d’Història que tenen com objectiu garantir els coneixements mínims indispensables que han de permetre als estudiants cursar amb èxit els crèdits obligatoris i optatius que es preveuen per al grau d'Història.

La matèria de Societats Prehistòriques té per objectiu proporcionar un coneixement bàsic dels principals esdeveniments i processos de canvi i continuïtat de la Humanitat en una perspectiva diacrònica, des de la Prehistòria i fins el món actual, integrant els diversos espais geogràfics. De fet, la dimensió espacial d’aquest coneixement històric haurà de ser tan àmplia como sigui possible, doncs contribueix enormement a desenvolupar la capacitat de comprendre la diversitat històrica i cultural. Així mateix, la matèria ofertada proporcionarà unes primeres nocions sobre els diversos enfocaments temàtics de la ciència històrica (social, polític, econòmic, de gènere, ideològic, cultural), així com de teoria i metodologia de la Història, la Prehistòria i l'Arqueologia (debats i perspectives historiogràfiques).

Competències

  • Aplicar els principals mètodes, tècniques i instruments de l'anàlisi històrica.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dominar els conceptes bàsics diacrònics i temàtics propis de la ciència històrica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  3. Coordinar el treball de caràcter interdisciplinari amb altres equips.
  4. Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi històrica.
  5. Enumerar les teories sobre l'espècie humana i posar-les en relació amb la producció de la societat i la cultura.
  6. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  7. Interpretar l'estructura social i econòmica de la prehistòria.
  8. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  9. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  10. Reconèixer la diversitat i la multiculturalitat.
  11. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.
  12. Utilitzar les eines bàsiques pròpies dels estudis de prehistòria.

Continguts

Bloc 0. Canvis històrics i pràctiques socials: una visió des de la prehistòria

Bloc 1. L’aparició i consolidació de l’economia productora

  • El Neolític, com i quan?. Canvi climàtic i processos de domesticació de plantes i animals
  • Les primeres societats agrícoles al Pròxim Orient
  • Expansió i consolidació de les societats pageses a Europa

Bloc 2.- Les primeres societats complexes al Pròxim Orient i a Europa

  • L’aparició de l’estat al Pròxim Orient: el concepte de "revolució urbana"
  • Desenvolupament de les societats de l’Edat del Bronze a Europa: jerarquia i complexitat
  • Comerç i colonitzacions: el Mediterrani de finals del IIer i inicis del Ier mil·lenni
  • L’Edat del Ferro i la formació del pobles europeus: arqueologia, història i mite

Bloc 3.- Les altres societats prehistòriques

  •  Caçadors-recol·lectors de l'Holocè i primeres societats productores a Àfrica, Àsia, Amèrica i Oceania

Metodologia

Activitats dirigides 

  • Classes teòriques dirigides pel professorat amb suport TIC.
  • Sessions de treball en grup i de debats dirigides pel professorat. Valoració i discussió col·lectiva de material textual o audiovisual, Presentacions individuals i/o col·lectives i ronda de valoracions.

Activitats supervisades 

  • Sessions concertades per resoldre dubtes soble el desenvolupament de l'assignatura. Assessorament individual o en grups reduïts sobre continguts específics de la matèria.
  • Assessorament en grups reduïts per l’elaboració de presentacions i d’exercicis pautats d’aprenentatge.

Activitat autònoma

  • Estudi personal. Lectura de textos. Recerca d’informació bibliogràfica.
  • Redacció de treballs. Preparació de presentacions, comentaris orals i debats.

Avaluació 

  • Proves escrites.
  • Treballs.
  • Presentacions orals.
  • Participació en debats.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 50 2 2, 5, 7, 9, 10
Preparació proves i treballs 75 3 1, 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12
Tutorització 10 0,4 2, 3, 4, 8

Avaluació

Mòduls d'avaluació

Es portarà a terme una avaluació continuada de totes les activitats desenvolupades a l’assignatura. El sistema d'avaluació s’organitza en 3 mòduls, cadascun tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:

  1. Les activitats dirigides s’avaluaran mitjançant el mòdul de proves escrites.
  2. Las activitats supervisades s'avaluaran mitjançant el mòdul de presentacions i debats a l’aula.
  3. Les activitats autònomes s'avaluaran mitjançant el mòdul de treballs

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Calendari d’avaluació

A l’inici de curs s’informarà a l’alumnat dels continguts concrets dels mòduls d’avaluació i els seus terminis de realització/lliurament. 

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Requisits per superar l’assignatura

  • Participació rebular a les sessions lectives.
  • Presentació/realització dels mòduls d'avaluació en els terminis establerts.
  • Assolir una puntuació mitja dels mòduls d’avaluació de 5 ó més en una escala de 10, sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació de 3,5 o més en una escala de 10 en cadascun d’ells.
  • Un/a estudiant es considerarà no avaluable en el cas que no lliuri o no es presenti a un o més dels mòduls d’avaluació en els terminis establerts o assisteixi a menys del 75% de les sessions teòriques.

Recuperació

Es podran presentar a la recuperació les/els estudiants que compleixen els següents requisits:

  • Han d’haver realitzat els mòduls d'avaluació en els terminis establerts 
  • Han de haver assolit una puntuació mitja dels mòduls d’avaluació de 3,5 ó més en una escala de 10

Calendari de recuperació
Les dates dels exàmens de recuperació estan fixades per la facultat. Aquestes dates es publiquen a la web de la facultat al mes de juliol del curs anterior. És responsabilitat dels/les estudiants saber la data que li correspon fer la recuperació de la seva assignatura. La última prova de l’avaluació continuada es programarà com a mínim una setmana abans de la data de recuperació.

 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Proves escrites A concretar pel professorat a inici de curs 5 0,2 3, 5, 7, 10, 12
Treballs i presentacions A concretar pel professorat a inici de curs 10 0,4 1, 2, 4, 6, 8, 9, 11, 12

Bibliografia

Bloc 1. L’aparició i consolidació de l’economia productora

  • Aurenche, O.; Kozlowski, S.K. (2003). El origen del Neolítico en el Próximo Oriente. Barcelona: Ed.Ariel.
  • Barker, G. (2006). The agricultural revolution in prehistory: why did foragers become farmers? Oxford: Oxford University Press.
  • Fowler, C.; Harding, J.; Hoffmann, D. Eds. (2013). The Oxford Handbook of Neolithic Europe. Oxford Handbooks.
  • Bernabeu, J,; Aura, J.E.; Badal, E. (1993). Al Oeste del Edén. Las primeras sociedades agrícolas en la Europa mediterránea. Madrid: Ed. Síntesis.
  • Fowler, C.; Hardin, J.; Hofmann, D. (coords.) (2015). The Oxford handbook of Neolithic Europe. Oxford Handbooks.
  • Guilaine, J. Dir. 2003. Arts et symboles du néolithique à la protohistoire. Séminaires du collège de France. Errance ed.
  • Mazourie, K. (2007) El Orígen del Neolítico en Europa. Barcelona: Ed. Ariel.
  • Rojo, M.; Garrido, R.; Martínez, I. (coords.) (2012). El Neolítico en la península ibérica y su contexto europeo. Ed. Cátedra.
  • Smith, B.D. (1995). The emergence of agriculture. New York: Scientific American Library.

 

Bloc 2. Les primeres societats complexes al Pròxim Orient i a Europa

  • Akkermans, P.; Schwartz, G. (2003). The archaeology of Syria: From complex Hunter-Gatherers to Early Urban Societies (16,000-300 BC). Cambridge University Press.
  • Aubet, M.E. (1994). Tiro y las colonias fenicias de Occidente. Barcelona: Ed. Crítica
  • Dickinson, O.T.P.K. (2000). La Edad del Bronce egea. Madrid: Ed. Akal
  • Harding, A.F. (2003). Sociedades europeas en la edad del Bronce. Barcelona: Ed. Ariel
  • Harding, A.F.; Fokkens, h. (2013). The Oxford handbook of the European Bronze Age. Oxford Handbooks.
  • Kristiansen, K. (2001). Europa antes de la historia: los fundamentos prehistóricos de la Europa de la Edad del Bronze y la primera Edad del Hierro.  Barcelona: Ed. Península.
  • Kristiansen, K., Larson, T.B. (2006). La emergència de la Sociedad del Bronce. Viajes, transmisiones y transformaciones. Ed. Bellaterra. Barcelona.
  • Liverani, M. (2006). Uruk. La primera ciudad. Barcelona: Ed. Bellaterra.
  • Lovell, J.I.; Rowan, Y. (2011). Culture, Chronology and the Chalcolithic. Theory and Transition. Oxbow books, Oxford.
  • Redman, C.L. (1990). Los orígenes de la civilización. Desde los primeros agricultores hasta la sociedad urbana en el Próximo Oriente. Barcelona: Ed. Crítica.
  • Wells, P.S. (1998). Granjas, aldees y ciudades: Comercio y orígenes del urbanismo en la protohistòria europea. Ed. Labor. Bcn.

Bloc 3. Les altres prehistòries

  • Adams, R.E. (2000). Las antiguas civilizaciones del Nuevo Mundo. Barcelona: Crítica.
  • Connah, G. (2004). Forgotten Africa: An introduction to its archaeology. London: Routledge.
  • Gosden, Ch. (2008). Arqueología y colonialismo. El contacto cultural desde 5000 a.C. hasta el presente. Barcelona: Ed. Bellaterra.
  • Hanks, B. K., Linduff, K. M. (2009). Social Complexity in Prehistoric Eurasia: Monuments, metals and mobility. Cambridge: Cambridge University Press.