Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 0 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 0 |
2500501 Història | OT | 4 | 0 |
No n'hi ha
L'objectiu d'aquesta assignatura és estudiar, a partir de diferents aspectes (família, matrimoni, patrimoni, església, classe social, treball i pensament) el paper de les dones en diferents èpoques entre el segle V i el XV i en diferents espais geogràfics i polítics del món europeu occidental. La visió que ens han transmès els intel·lectuals, principalment d'església, d'època medieval, sovint exclou les dones o simplement està impregnada d'idees misògines sobre el gènere femení. Més escassos són els testimonis directes de dones i encara menys de les dones pageses o menestrals. Existeixen, però, àmplies possibilitats de recerca mitjançant la documentació generada per motius molt diversos: des dels textos d’exegesi de la Bíblia fins als testaments o compravendes de patrimoni immoble. També, des del punt de vista de l'arqueologia, hi ha molt a fer i poca atenció prestada a aquestes qüestions. En general, els estudis històrics i arqueològics sobre gènere i dones s'han segregat respecte els temes de recerca i poques vegades queden integrats en el discurs historiogràfic.
1- Història i historiografia de les dones a l’edat mitjana. Els conceptes.
2- L’herència de les idees: la tradició cristiana.
3- Família, relacions de parentiu, matrimoni i patrimoni familiar
4- Dones i església: monestirs femenins.
5- Dones instruïdes i nobles.
6- Dones i poder: comtesses, princeses i reines
7- Dones i treball: pagesia, comerç, artesania.
Es faran classes magistrals i classes pràctiques a l’aula, basades en comentaris de text i debats
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i comentaris de text a classe | 86 | 3,44 | 5, 6, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
avaluació | 25 | 1 | 6, 16, 17, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
treball individual i de grup | 25 | 1 | 5, 6, 16, 19 |
L'avaluació es basarà en un treball per parelles sobre un autor/-a (30%), comentaris de text (40%) i un examen (30%). Cal presentar totes les evidències per aprovar l'assignatura.
Per superar l’assignatura cal haver presentat totes les evidències.
Si la nota mitjana no supera un 3, no hi ha possibilitat de fer la recuperació.
La recuperació consistirà en un examen.
El plagi o còpia serà qualificat amb un 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
comentaris de text | 40 | 10 | 0,4 | 2, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25 |
examen | 30% | 2 | 0,08 | 2, 4, 6, 11, 13, 22, 25 |
treball escrit | 30 | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 25 |
A. M. Aguado ... [et al.], Textos para la historia de las mujeres en España. Cátedra, 1994
M. Aurell, Les noces del comte. Matrimoni i poder a Catalunya (785-1213). Omega, Barcelona 1998
B. S. Anderson, J. P. Zinsser (Eds.), Historia de las mujeres : una historia pròpia, Madrid, Crítica, 2000, 3a ed.
G. Duby y M. Perrot (Dir.), Historia de las mujeres en Occidente, capítulos españoles bajo la dirección de Reyna Pastor. Taurus, 2000.
M.M. Rivera, Textos y espacios de mujeres (Europa siglos IV-XV). Icaria, Cerdanyola del Vallès, 1990.
C. Segura (Ed.),La Voz del silencio I. Fuentes directas para la historia de las mujeres (siglos VIII-XVIII), Asociación Cultural Al-Mudayna, 1992.
C. Segura (Ed.),La Voz del silencio II: Historia de las mujeres: compromiso y método, Asociación Cultural Al-Mudayna, 1993
F. Thébaud, Escribir la historia de las mujeres y del género.; KRK Ediciones, Oviedo, 2013.
T. Vinyoles, Història de les dones a la Catalunya medieval. Eumo Editorial, Pagès Editors, Lleida, 2005.
P. Dronke, Las Escritoras de la Edad Media, Crítica, Barcelona 1994
J.I. Saranyana, La discusión medieval sobre la condición femenina (siglos VIII al XIII). Publicaciones de la Universidad Pontificia de Salamanca. Salamanca, 1997
J.M. Bennett, R M.Karras (eds.), The Oxford handbook of Women and Gender in Medieval Europe. Oxford University Press, Oxford, 2013