Logo UAB
2020/2021

Guerra i Imperialisme en l'Antiguitat

Codi: 100355 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500241 Arqueologia OT 3 0
2500241 Arqueologia OT 4 0
2500501 Història OT 4 0
2503702 Ciències de l'Antiguitat OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Vidal Palomino
Correu electrònic:
Jordi.Vidal.Palomino@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits específics.

Objectius

El principal objectiu de l'assignatura és el d'analitzar el fenomen de l'imperialisme al llarg del món antic, així com el paper de la guerra en la creació dels imperis antics.

Competències

    Història
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Identificar les principals tendències historiogràfiques i analitzar-ne críticament el desenvolupament.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
    Ciències de l'Antiguitat
  • Expressar-se oralment i per escrit en el llenguatge específic de la història, de l’arqueologia i de la filologia, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre de manera autònoma.
  2. Avaluar i resoldre críticament els problemes historiogràfics propis dels estudis de la guerra.
  3. Comunicar-se tant oralment com per escrit en l'idioma propi o en una tercera llengua utilitzant la terminologia i les tècniques pròpies de la historiografia.
  4. Identificar el context en que s'inscriuen els processos històrics
  5. Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets
  6. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  7. Organitzar i planificar la cerca d'informació històrica.
  8. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants.
  9. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  10. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
  11. Utilitzar el vocabulari tècnic específic i d'interpretació de la disciplina.
  12. Utilitzar els recursos informàtics propis de l'àmbit d'estudi de la història.

Continguts

 

  1. Introducció a l’estudi de la guerra i l’imperialisme al món antic
  2. Guerra i exèrcits en el III mil·lenni al Proper Orient
  3. Els Imperis del segon mil·lenni: babilonis, assiris i hittites
  4. Els imperis del primer mil·lenni: Assíria i Bailònia
  5. Guerra i Imperi a l’antic Egipte
  6. Guerra i imperialisme a Grècia
  7. Imperialisme romà

Metodologia

La metodologia docent consistirà en la combinació de classes expositives, presentació de ressenyes i treballs, lectura de bibliografia especialitzada, pràctiques d'aula i resolució d'exercicis.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 40 1,6 10
Seminaris 13 0,52 3, 7, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 10 0,4 3, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 46 1,84 1, 2, 7
Lectura de bibliografia 17,5 0,7 1, 2

Avaluació

L’avaluació es basarà en tres activitats.

Activitat 1: consistirà en la cerca bibliogràfica de 20 articles científics sobre guerra i imperialisme al món antic (25%).

Activitat  2: Assaig a partir de la lectura crítica d'un article proposat a classe (25%).

Activitat 3: Examen (50%) 

Per poder optar a fer mitjana amb els treballs caldrà que la nota mínima de l'examen sigui de 4.

En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Cerca bibliogràfica 25% 10 0,4 1, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12
Examen 50% 2,5 0,1 2, 4, 5, 6, 10
Lectura 25% 11 0,44 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12

Bibliografia

Abrahami, Phillipe / Battini, Laura (eds.), 2008: Les armées du Proche-Orient ancien (IIIe-Ier mil. Av. J.C.). Oxford.

Hanson, Victor Davis (ed.), 2012: El Arte de la Guerra en el Mundo Antiguo. De las guerras persas a la caída de Roma. Barcelona.

Kagan, Donald / Viggiano, Gregory (eds.), 2017: Hombres de Bronce. Hoplitas en la Antigua Grecia. Grecia.

Nadali, Davide / Vidal, Jordi, 2014: The Other Face of the Battle. The impact of war on civilians in the Ancient Near East. Münster.

Quesada, Fernando, 2014: Armas de Grecia y Roma. Madrid. 

De Souza, Phillip. (ed.), 2009: La guerra en el mundo antiguo. Madrid. Vidal, J. (ed.), 2010: Studies on War in the Ancient Near East. Münster.

Vidal, Jordi (ed.) 2010: Studies on Warfare in the Ancient Near East. Münster.

Vidal, Jordi / Antela, Borja (eds.), 2011: La guerra en la Antigüedad desde el presente. Zaragoza.