Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 3 | 1 |
Cap prerequisit especial.
L’assignatura d’Història Contemporània d’Amèrica té com a objectiu formar sobre l'evolució històrica recent d'Amèrica .
Subministrar els recursos i els instruments necessaris per tal d'adquirir un coneixement sòlid, tenint en compte les diferents interpretacions i els debats historiogràfics, sobre els canvis polítics, institucionals, econòmics, socials i culturals de l’Amèrica contemporània.
TEMA 0 - HISTÒRIA D’AMÈRICA CONTEMPORÀNIA: UNA PRESENTACIÓ
TEMA 1 - ELS PROCESSOS D’INDEPENDÈNCIA AMERICANA I LA FORMACIÓ DE LES NOVES REALITATS POLÍTIQUES
TEMA 2 - ELS ESTATS AMERICANS: EVOLUCIÓ, CONSOLIDACIÓ I CONFLICTES
TEMA 3 - L’ECONOMIA AGRO-EXPORTADORA I L’ORDRE OLIGÀRQUIC
TEMA 4 - ENTRE LA REVOLUCIÓ I LA SUBMISSIÓ: EL POPULISME
TEMA 5 - REVOLUCIÓ I DICTADURES: AMÈRICA DURANT LA GUERRA FREDA
TEMA 6 - TEMPS DE CANVIS I RUPTURES: CAP EL PRESENT
Les classes teòriques estan dirigides a analitzar críticament el passat, la naturalesa del discurs històric i la funció social de la ciència històrica, a més de descriure les estructures socials i polítiques d’Amèrica Llatina i avaluar l’evolució històrica dels diferents models polítics dels països americans contemporanis. Sempre acompanyat de debats que serveixin per a la resolució de dubtes i de discussions sobre els continguts específics de la matèria i sobre els problemes metodològics, conceptuals i factuals que sorgeixin.
Les activitats supervisades són tutories que representen sessions per resoldre dubtes i mantenir discussions sobre continguts específics de la matèria, alhora que es supervisen els diferents exercicis d’autoaprenentatge que es facin.
Les activitats autònomes representen l’estudi personal per a la integració dels coneixements adquirits (realització d’esquemes, mapes conceptuals, resums, lectura de textos, redacció de treballs, preparació de comentaris orals i recerca de informació bibliogràfica).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques dirigides pel professor | 45 | 1,8 | 5, 8, 9, 10 |
Pràctiques d'aula, seminaris. | 7,5 | 0,3 | 1, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i treball historiogràfic | 75 | 3 | 3, 6 |
La matèria s’avaluarà mitjançant dues proves de sintesi i diferents treball i comentaris que són els que donaran la nota final del curs.
Aquests treballs i comentaris seran ressenyes, resums i/o comentaris analítics sobre els textos i altres documents proposats (quadres, gràfics, mapes, imatges...)
S’avaluarà tota la matèria del curs continguda en les explicacions a classe, lectures obligatòries del programa i, en el seu cas, altres lectures obligatòries que es poden indicar durant el curs.
Hi haurà una recuperació per a aquells/es alumnes que no tinguin l,aprovat el conjunt del curs amb la suma de les diferents notes. Es fara la recuperació a través d,una prova de síntesi sobre la materia examinada en les anteriors proves de sínteside, la qual, independentment del seu resultat, només hi constara el cinc en l,acta com a nota en el cas d,haver-la superat.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova 1 | 35% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova 2 | 35% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Recuperació | 100% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 |
Treballs i activitats | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11 |
Els llibres que poden considerar-se com a manual serien:
Joan del Alcázar, Núria Tabanera, Josep M. Santacreu, Antoni Marimon. Historia contemporánea de América. PUV. Universitat de València, 2003
Manuel Lucena. Breve historia de Latinoamèrica. De la independència de Haití a los caminos de la socialdemocracia. Cátedra. Madrid 2007.
T. Halperin. Historia contemporánea de America Latina. Alianza editorial, Madrid 1998.
Hi ha tota una altra bibliografia i enllaços que s'aniran donant drant el curs i a través del campus virtual de l'assignatura.