Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 2 | 2 |
D’antuvi cap. No obstant això, recomanem fer en el tercer curs l’assignatura “L’època de la Il·lustració”, així com l’assignatura “Història d’Espanya II: De la Monarquia a la República”.
L’assignatura té com a objectiu principal proporcionar els continguts i els recursos analítics dels processos de naturalesa política, socioeconòmica i cultural que viu la societat espanyola del període 1808-1874. El marc cronològic contempla la crisi de l’antic règim, que esclata el 1808, fins al procés que acaba amb la primera República, en un espai, l’espanyol, plural i divers, permeable a les influències europees i americanes.
Objectius: Plantejarem temàtiques que són fonamentals per a la interpretació de tota la contemporaneïtat, i no només del segle XIX. En aquest sentit, tractarem diversos problemes com ara el naixement de la política moderna en el trànsit de la Il·lustració a la revolució liberal; estudiarem el sorgiment de cultures insurreccionals i de la violència de llarga durada; delimitarem els nous conceptes polítics i els universos ideològics que presenten un caràcter fundacional (liberalisme, tradicionalisme, democràcia, republicanisme, federalisme, socialisme); al mateix temps, atendrem el sorgiment de noves categories socials, pràctiques culturals i formes de representació (les dicotomies burgesia/ poble, classes paràsites/ classes productores, la sociabilitat del casino i la taverna, la nova opinió pública i el món de la premsa, el pamflet i el cançoner polític), i reflexionarem sobre un fenomen tan decisiu com ara la formació del nou Estat espanyol de caràcter unitari. En acabar cada apartat, farem esment de les darreres aportacions i els debats historiogràfics més vius. Els continguts de l'assignatura seran sensibles a la perspectiva de gènere, com ara en la participació de les dones en els inicis de la revolució liberal, els conflictes suscitats amb la reina Isabel II i llur actuació en els espais públics i privats, així com la construcció dels nous models burgesos masculins i femenins.
|
|
Assistència a les classes teòriques dirigides pel professor.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el professor a l’aula o telemàticament.
Assistència a les tutories particulars al despatx del professor o telemàticament.
Lectura comprensiva de textos històrics del segle XIX.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació en biblioteques, hemeroteques i a la xarxa.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Estratègies d’estudi personal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a les classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor a l'aula. | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12 |
Lectura comprensiva d'articles referits al segle XIX. | 10 | 0,4 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 12 |
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics. | 15 | 0,6 | 6, 8, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, treballs i preparació de presentacions orals a l'aula o telemàticament. | 75 | 3 | 1, 2, 6, 8, 10, 11, 12 |
Calendari: Les activitats d´avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic, però el primer parcial tindrà lloc a la meitat del curs i el segon la darrera setmana del curs, com també el treball. De tota manera, les dates de realització de les proves a l´aula o telemàticament i de lliurament de treballs i seran comunicades a l´alumnat amb antelació suficient. El professor establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari i la revisió de les activitats d´avaluació realitzades.
Normativa d'avaluació: L'alumne que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats a l'aula i telemàticament o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per valor superior al 66% de la nota final serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recupració. Tota irregularitat comesa per un alumne durant la realització d'una prova (còpia, plagi) implicarà una nota de zero en l'apartat concret d'avaluació. Diverses irregularitats comeses implicaran una nota global de zero. La recuperació consistirà en un exàmen global i de síntesi de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. Només es recuperaran les activitats de síntesi. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'Avaluació Continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5.0 (Aprovat).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistència, progrés i participació. | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Dues proves escrites que, per a superar l'assignatura, caldrà tenir-les aprovades cadascuna. | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 10 |
Pràctiques. | 15% | 0 | 0 | 6, 7, 10, 11 |
Realització d'un Treball sobre material bibliogràfic o revistes especialitzades | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
- Alvarez Junco, J., Mater Dolorosa. La idea de España en el siglo XIX, Taurus: Madrid, 2001.
- Andreu Miralles, X., El descubrimiento de España. Mito romántico e identidad nacional, Taurus: Madrid, 2016.
- Bahamonde, A., Martínez, J.A., Història de España, Siglo XIX, Càtedra: Madrid, 1994.
- Castells, I., Moliner, A, Crisis del Antiguo Régimen y Revolución Liberal en España (1789-1845), Ariel Practicum: Barcelona, 2000.
- Duarte, A., El republicanismo . Una pasión histórica, Cátedra, Madrid, 2013.
- Fernández Sebastián, J., Fuentes, J.F. (dir.), Diccionario político y social del siglo XIX español, Alianza Editorial: Madrid, 2001.
- Fontana, J., La fi de l’antic règim i la industrialització, 1787-1868, dins vol. V Història de Catalunya (dir. Pierre Vilar), Ed. 62: Barcelona, 1988; Id., De en medio del tiempo. La Segunda Restauración Española, 1823-1834, Crítica: Barcelona, 2006; Id., La época del liberalismo. Vol. 6 Historia de España (dirigida per J. Fontana i R. Villares), Ed. Crítica, Marcial Pons: Barcelona 2007.
- Fuentes, J.F., El fin del Antiguo Régimen (1808-1868), Ed. Síntesis: Madrid, 2007.
- Miguel González, R., La pasión revolucionaria. Culturaspolíticas republicanas y movilización popular en la España del siglo XIX, IEPC: Madrid, 2007.
- LaParra E., Casado Mª. A.(eds.), Reyes y regentes en la España del siglo XIX, Ed. Sínteis, Madrid, 2012.
- LaParra, E. Fernando VII. Un rey deseado y detestado, Ed. Tusquets, Barcelona, 2018.
- Moliner, A., Revolución burgesa y movimiento juntero en España, Milenio: Lleida, 1997; Id. (ed.) La Guerra de la Independencia en España (1808-1814), Nabla Ediciones: Barcelona, 2007.
- Moliner, A. (ed), La Guerra de la Independencia en España (1808-1814), Nabla Ediciones, Barcelona, 2007.
- Morales, A; Fusi, J.P.; Blas, A. de, Historia de la nación y del nacionalismo español, Círculo de lectores, Madrid, 2013.
- Pérez Garzón, J.S., El nacimiento de la nación liberal (1808-1814). Ed. Síntesis: Madrid, 2007.
- Piqueras, J.A., El Federalismo. La libertad protegida, la convivencia pactada, Cátedra, Madrid, 2014.
- Pro, Juan, La construcción del estado en España: Una historia del siglo XIX, Alianza, Madrid, 2019
- Robledo, R., Castells, I., Cruz Romeo, Mª (eds.), Orígenes del liberalismo. Universidad, política, economía, Universidad de Salamanca, 2003.
- Sánchez, R., Románticos españoles. Protagonistas de una época, Ed. Síntesis: Madrid, 2005.
- Santirso, Manuel, Progreso y libertad. España en la Europa liberal (1830-1870), Ariel, Barcelona, 2008.
- Serrano García, R.,El fin del antiguoregimen (1808-1868). Cultura y vida cotidiana, Ed. Síntesis, Madrid, 2001.
- Suárez Cortina, M. (Ed.), La redención del pueblo. La cultura progresista en la España liberal, Universidad de Cantabria: Santander, 2006.
- Toledano González, LL. F., La muntanya insurgent. La tercera guerra carlina a Catalunya, 1872-1875. Quaderns del Cercle, Girona, 2004.