Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500097 Física | OB | 2 | 1 |
És molt convenient tenir coneixements sòlids de les lleis fonamentals i els principis teòrics de Física General, adquirits durant els primers semestres del Grau en Física així com dels dobles graus de Física i Matemàtiques i Física i Química. Es recomana que cada alumne revisi aquests coneixements per realitzar aquesta assignatura. També és convenient refrescar els coneixements teòrics i pràctics adquirits a l'assignatura Iniciació a la Física Experimental de primer curs.
Els objectius de les pràctiques del Laboratori de Mecànica i Ones es poden resumir en:
Aquesta assignatura té una càrrega docent total de 5 crèdits ECTS la part presencial dels quals està distribuïda en sessions de teoria a l'inici i les sessions de pràctiques a continuació.
Les classes de teoria representen 10 hores presencials on es tractaren els següents punts:
El llistat definitiu de pràctiques a fer en el laboratori es penjarà en el campus virtual i es lliurarà als alumnes en l'inici del curs. Llistat provisional de pràctiques disponibles (aquest llistat pot patir variacions en funció de la disponibilitat del material):
- Normes generals
L’assistència a les pràctiques per part del l’alumne és obligatòria. Una absència sense prèvia justificació implicarà una qualificació 0 en la pràctica corresponent. Dues absències sense justificació impliquen la no possibilitat d'aprovar l'assignatura. Les absències justificades s’hauran de recuperar.
Els alumnes hauran de ser puntuals i no s’admetran retards en aquest aspecte. De la mateixa manera s’haurà de respectar l’hora de finalització de la sessió de pràctiques.
Abans d’entrar al laboratori, els alumnes hauran de deixar els seus objectes personals als espais i habilitats.
És obligatori que cada alumne tingui el material necessari (ordinador portàtil, llibreta, bolígrafs, llapis, regles, calculadora, llapis de memòria, etc.) per a realitzar les pràctiques. Cada grup de pràctiques haurà de tenir una llibreta de laboratori que serà avaluable.
Donada la fragilitat del material que s’utilitza en les pràctiques es prega la màxima atenció i delicadesa en la seva manipulació i que se segueixin les recomanacions corresponents per tal d’evitar que es faci malbé. Aquest material romandrà sota la responsabilitat dels alumnes, que no poden abandonar el laboratori sense que els professors hagin comprovat el seu bon estat.
Els alumnes haurande tenir un comportament adequat dinsellaboratori. Per tant, és estrictament prohibit fumar, menjar, fer soroll i parlar per telèfon mòbil.
La preparació d’una pràctica comença abans d’entrar al laboratori i, per tant, és indispensable haver llegit previament el guió de pràctiques. Els professors es reserven el dret de qualificar amb un 0 a l'alumne que no hagi realitzat adequadament aquesta preparació de la pràctica.
- Realització de les pràctiques
Dins el laboratori cal mantenir una actitud activa i posar la màxima atenció i delicadesa en la realització dels muntatges experimentals. L’adquisició de dades s’ha de de portar a terme de forma ordenada i clara, aspecte essencial per a la seva anàlisi i la interpretació dels resultats corresponents. A l'inici del curs s'especificarà el nombre d'informes que caldrà preparar tant de forma individual com de grup. Els informes han de constar de les següents parts: introducció i objectius, resultats, conclusions, bibliografia i un annex on es detallin les expressions emprades per a l’avaluació de les incerteses. Cal presentar de forma correcta tots els resultats obtinguts en taules amb les incerteses i les unitats corresponents. Les incerteses han de tenir com a màxim dues xifres significatives. Els gràfics cal presentar-los indicant les magnituds representades, les unitats corresponents, les barres d’incerteses i els resultats dels ajusts si s’escau.
S’aconsella a tots aquells alumnes que disposin d'ordinador portàtil que facin ús del mateix per a l’enregistrament de les dades experimentals, la qual cosa facilita molt la feina posterior de realització de l’informe.
- Presencialitat
Les pràctiques de laboratori seran presencials. En cas de contingències degudes a possibles restriccions d'accés, s'establiran procediments per realitzar una part de la mateixes virtualment, utilitzant la plataforma de Campus Virtual.
L'activitat "Introducció i preparació de l'assignatura" tindrà lloc semipresencialment, amb una part virtual, a través de la plataforma de Campus Virtual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Introducció i presentació de l'assignatura | 10 | 0,4 | |
Realització de les pràctiques | 30 | 1,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Correcció del primer informe de pràctiques | 6 | 0,24 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració dels informes de pràctiques | 60 | 2,4 | |
Preparació de les pràctiques | 15 | 0,6 |
La qualificació d’aquesta assignatura estarà basada el treball realitzat tant en grup com individualment.
La nota final de l’assignatura s’obté de la forma següent:
Nota final = Nota Laboratori x 0.4 + Nota Informes x 0.2 + Examen Pràctic x 0.4
Per tal de superar l'assignatura és un requisit indispensable tenir avaluades totes tres parts de la nota (examen pràctic, lliurament dels informes i nota de laboratori). Els professors de pràctiques es reserven el dret de fer entrevistes individuals quan ho considerin necessari.
A principi del curs es concretaran els criteris específics d'avaluació de cadascuna de les activitats d'avaluació.
Donat el caràcter pràctic de l'assignatura i donat el seguiment en avaluació continuada al llarg del curs dels alumnes, no es preveu examen de repesca.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen pràctic final | 40% | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 13, 15, 18 |
Informes de pràctiques | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Nota de laboratori | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 16, 17 |
M. Alonso, E.J. Finn. Física. Editorial Adison-Wesley, Mèxic (1995).
Bramand, P. ; Faye, P. i Thomassier, G. (1983). Physique. Collection Eurin-Gié. Terminales C et E. Hachette, Paris.
Bevington, P.R. (1969). Data Reduction and error analysis for the Physical Sciences. McGraw-Hill, New York.
Kane, J.W.; Sternheim, M.M. (1989). Física. Editorial Reverté, S.A.
V. Martínez Sancho. Fonaments de Física (vol. 1 i 2) Biblioteca Universitària. Enciclopèdia Catalana. Barcelona (1991-1992)
Roller, D.E.; Blum, R. (1986). Física. Mecánica, Ondas y Termodinámica. Editorial Reverté, S.A.
Sears, F.W; Zemansky, M.W.; i Young, H.D. (1986). Física Universitaria. Addison-Wesley Iberoamericana, Delaware, U.S.A.
P.A. Tipler, G. Mosca. Física para la Ciencia y la Tecnología (vol 1) Editorial Reverté, 5ª Edició, Barcelona (2004).
Valentin, J.P. Le coefficient de qualité et ses interprétations. Bulletin de l’Union des Physiciens.
S. Burbano de Ercilla, E. Burbano García, C. Garcia Muñoz. Física general. Editorial Tébar, SL. Madrid, 32ª edició (2003).
C.W. van der Merwe. Física General. Sèrie Schaum, Mc Graw-Hill, Mèxic (1979).
E. Massó, Curs de Relativitat Especial. Manuals de la UAB 1998
A.P. French, Relatividad Especial, Editorial Reverté 1974.