Logo UAB
2020/2021

Human Geography

Code: 100009 ECTS Credits: 6
Degree Type Year Semester
2501002 Geography and Spatial Planning FB 1 1
The proposed teaching and assessment methodology that appear in the guide may be subject to changes as a result of the restrictions to face-to-face class attendance imposed by the health authorities.

Contact

Name:
Antoni Ramón Riba
Email:
Antonio.Ramon@uab.cat

Use of Languages

Principal working language:
catalan (cat)
Some groups entirely in English:
No
Some groups entirely in Catalan:
Yes
Some groups entirely in Spanish:
No

Teachers

Antoni Ramón Riba

Prerequisites

Aquesta guia no disposa de versió en anglès ja que està en procés d’extinció

Objectives and Contextualisation

L’assignatura Geografia Humana forma part dels crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori i es proposa una introducció als principals problemes al voltant del desenvolupament mundial, les interpretacions teòriques que tracten el tema i l’estudi de les relacions de les societats humanes amb el medi ambient, introduint l’estudi de la població, de les activitats econòmiques i dels paisatges.

Competences

  • Applying fieldwork methods and techniques in order to acquire a direct knowledge of the territory.
  • Developing the specific abilities related to the knowledge of the working techniques, specially the ones related to the collection, analysis, treatment and cartographic expression of geographical information, as well as the techniques referring to the fieldwork.
  • Mastering the necessary theoretical knowledge in order to pose geographical problems in an integrated way and combining a generalist approach with a specialised analysis.
  • Respecting the diversity and plurality of ideas, people and situations.
  • Students must be capable of applying their knowledge to their work or vocation in a professional way and they should have building arguments and problem resolution skills within their area of study.
  • Students must be capable of collecting and interpreting relevant data (usually within their area of study) in order to make statements that reflect social, scientific or ethical relevant issues.

Learning Outcomes

  1. Analysing the main dynamics of today's world from a geographical point of view.
  2. Contrasting and comparing relevant geographical data.
  3. Developing the specific abilities of fieldwork, observing and preparing the corresponding reports.
  4. Engaging in geographical debates respecting the other participants' opinions.
  5. Interpreting and producing cartographic documents of geographical information.
  6. Obtaining, treating and analysing geographical data.
  7. Posing problems about physical, economic, social and cultural diversity of territories applying knowledge of regional geography.
  8. Summarising acquired knowledge about the origin and transformations experienced in its several fields of study.
  9. Understanding the physical and human relationships from the direct knowledge of the territory.

Content

Bloc I. El domini de la geografia
1. Teoria i pràctica de la geografia
 
Bloc II. Visions Geogràfiques del Món
2. Geografia Política. Un món complex i canviant
3. La població mundial
4. La globalització de les activitatseconòmiques
5. Les ciutats i el territori

Methodology

La metodologia combina el tractament de continguts teòrics i la realització d'activitats pràctiques. Les pràctiques consisteixen en exercicis, ressenyes de textos, treballs..., que utilitzen els recursos facilitats (bibliografia, materials en línia, material de premsa, estadístiques, etc.) i es duen a terme parcialment de forma supervisada, i en part autònoma. Es compta amb la realització d'alguna conferència, en funció de l'actualitat vinculada als continguts de l'assignatura i dues sortides de camp, en divendres per al grup 1 i un sortida de camp en dissabte per al grup 70, (les dates estan per confirmar: per verificar-les consulteu: http://geografia.uab.uab.cat).

Activities

Title Hours ECTS Learning Outcomes
Type: Directed      
Classes pràctiques 16 0.64 2, 5, 6
Classes teòriques 30 1.2 1, 4, 8
Sortida de camp 4 0.16 3
Type: Supervised      
Pràctiques supervisades a l'aula 15 0.6 2, 5, 6
Tutories en petits grups 5 0.2 7
Type: Autonomous      
Elaboració d'informes de pràctiques 25 1 2, 9, 5, 6
Estudi personal 15 0.6 1, 8
Lectures obligatòries 20 0.8 1, 8

Assessment

Per aprovar cal: 1) Presentar totes les activitats d'avaluació 2) Obtenir un mínim de 5 en els exàmens teòrics 3) Obtenir un mínim de 5 en la mitjana dels informes de pràctiques i almenys un 4 en cadascun dels informes. Qualsevol exercici copiat és plagi. Això equival a un zero d'aquella evidència. Copiar en un examen suposa suspendre tota l'assignatura. Només es pot reavaluar aquelles activitats entregades al professorat i que han quedat suspeses. La reavaluació del exàmens teòrics serà en forma d'examen. La reavaluació de la resta d'activitats consistirà en refer l'evidència. Es considerarà No Avaluable quan un o una estudiant no hagi fet algun dels exàmens i/o li falti més dels 75% de la resta d'evidències d'avaluació. La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència essuspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

Assessment Activities

Title Weighting Hours ECTS Learning Outcomes
Exercicis i qüestionaris derivats de les lectures obligatòries 20% 4 0.16 1, 8
Exàmens teòrics 35% 4.5 0.18 1, 7, 8
Informe de la sortida de camp 5% 0.5 0.02 3
Informes de pràctiques 30% 5 0.2 2, 9, 5, 6
Participació en les activitats docents - Debats al final de sessió de classe teòrica 10% 6 0.24 4

Bibliography

OBRA DE REFERÈNCIA DE TOT EL CURS:

 

ORTIZ, A. (ed.) et al. (2011), Visions Geogràfiques del Món,  Bellaterra (Cerdanyola del Vallès), Servei de Publicacions de la UAB.

 

 

Manuals de consulta

 

AGNEW, J; LIVINGSTONE, D. N.; ROGERS, A. (1997). Human Geography. An essential anthology, Oxford, Blackwell.

BENKO, G.; STROHMAYER, U. (2004), Human Geography: a history for the 21st century, Londres. Arnold.

CLOKE, P.; CRANG, P.; GOODWIN, M. (2004) Introducing human geographies. Londres, Arnold.

DAVIS, M. (2007). Planeta de ciudades miseria. Madrid, Foca.

DICKEN, P. (2007), Global shift. Mapping the changing contours of the world economy, Londres, Sage Publications (5a edició revisada d’una obra que té per títol comú “Global shift”. 1a edició, 1988).

DURAND, M.F; COPINSCHI, P.; MARTIN, B. i PLACIDI, D. (2008), Atlas de la globalizaciòn. Comprender en espacio mundial contemporáneo, València, PUV.

FOUBERG, E. H.; MURPHY, A. B.; DE BLIJ, H.J. (2009). Human Geography: People, Place, and Culture, 9th Edition, New York, John Wiley & Sons.

KNOX, P.; MARSTON, S. (2004), Human Geography. Places and Regions in Global Context, Upper Saddle River (NJ-USA), Pearson/ Prentice Hall.

MARSH, W.M. i GROSSA, J. (2005) Enviromental Geography. Science, Land Use, and Earth Sytems, Hoboken, Jonh Wiley and Sons.

MENDEZ, R. (2003), Geografía Económica La lógica espacial del capitalismo, Barcelona, Ariel.

MENDEZ, R. y  MOLINERO, F. (1997), Espacios y sociedades. Intro­ducción a la geografía regional del mundo, Barcelona, Ariel (6a ed. posada al dia).

MURRAY, W. E. (2006) Gegraphies of Globalization. London, Routledge

NEL·LO, O. (2001) Ciutat de ciutats, Barcelona, Editorial Empúries.

NOGUÉ, J.  i ROMERO, J. (eds) (2006), Las otras geografías,  València, Tirant lo Blanch.

NOGUÉ, J.  i VICENTE, J. (eds) (2001), Geopolítica, identidad y globalización,  Barcelona, Ariel.

ROMERO, J. (coord.) (2007), Geografía humana: procesos e incertidumbres en un mundo globalizado, Barcelona, Ariel.  

SOLANA, m. (coord.); BADIA, A.; CEBOLLADA, À., ORTIZ, A. i VERA, Ana (2016) Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global, Barcelona, Icaria.

TAYLOR, P.J.; Flint, C.  (2002), Geografía política: economía-mundo, estado –nación e identidad. Madrid, Trama.

Wallerstein, I. (2012) El capitalismo histórico. Barcelona, Siglo XXI Editores.

 

 

Documents d’institucions internacionals (principalment d’organismes dependents de l’ONU)

 

Cada bloc tindrà bibliografia específica de suport , recursos en línia i apunts de l’assignatura.