Logo UAB
2020/2021

Geografia humana

Codi: 100009 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501002 Geografia i Ordenació del Territori FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Ramón Riba
Correu electrònic:
Antonio.Ramon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Antoni Ramón Riba

Prerequisits

Es convenient haver cursat l’assignatura de Geografia de Batxillerat o, si no s’ha fet, és útil partir d’un manual de Geografia actualitzat de Batxillerat.

Objectius

L’assignatura Geografia Humana forma part dels crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Geografia i Ordenació del Territori i es proposa una introducció als principals problemes al voltant del desenvolupament mundial, les interpretacions teòriques que tracten el tema i l’estudi de les relacions de les societats humanes amb el medi ambient, introduint l’estudi de la població, de les activitats econòmiques i dels paisatges.

Competències

  • Aplicar mètodes i tècniques de treball de camp per adquirir un coneixement directe del territori.
  • Desenvolupar les habilitats específiques relacionades amb el coneixement de les tècniques de treball, en especial les relacionades amb la obtenció, l'anàlisi, el tractament i l'expressió cartogràfica d'informació geogràfica, així com les que fan referència amb el treball de camp.
  • Dominar el coneixement teòric necessari per plantejar problemes geogràfics de manera integrada i combinar un enfocament generalista amb una anàlisi especialitzada.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les principals dinàmiques del món actual des d'un vessant geogràfic.
  2. Contrastar i comparar dades geogràfiques rellevants.
  3. Copsar les relacions físiques i humanes a partir del coneixement directe del territori.
  4. Desenvolupar les habilitats pròpies del treball de camp, observar i elaborar els informes corresponents.
  5. Interpretar i elaborar documents cartogràfics d'informació geogràfica.
  6. Obtenir, tractar i analitzar dades geogràfiques.
  7. Participar en debats geogràfics respectant les opinions dels altres participants.
  8. Plantejar problemes sobre la diversitat física, econòmica, social i cultural dels territoris aplicant coneixements de geografia regional.
  9. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

Bloc I. El domini de la geografia
1. Teoria i pràctica de la geografia
 
Bloc II. Visions Geogràfiques del Món
2. Geografia Política. Un món complex i canviant
3. La població mundial
4. La globalització de les activitatseconòmiques
5. Les ciutats i el territori

Metodologia

La metodologia combina el tractament de continguts teòrics i la realització d’activitats pràctiques.

 Les pràctiques consisteixen en exercicis, ressenyes de textos, treballs..., que utilitzen els recursos facilitats (bibliografia, materials en línia, material de premsa, estadístiques, etc.) i es duen a terme parcialment de forma supervisada, i en part autònoma.

 Es compta amb la realització d’alguna conferència, en funció de l’actualitat vinculada als continguts de l’assignatura i dues sortides de camp, en divendres per al grup 1 i un sortida de camp en dissabte per al grup 70, (les dates estan per confirmar: per verificar-les consulteu: http://geografia.uab.uab.cat).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 16 0,64 2, 5, 6
Classes teòriques 30 1,2 1, 7, 9
Sortida de camp 4 0,16 4
Tipus: Supervisades      
Pràctiques supervisades a l'aula 15 0,6 2, 5, 6
Tutories en petits grups 5 0,2 8
Tipus: Autònomes      
Elaboració d'informes de pràctiques 25 1 2, 3, 5, 6
Estudi personal 15 0,6 1, 9
Lectures obligatòries 20 0,8 1, 9

Avaluació

Per aprovar cal:

1) Presentar totes les activitats d'avaluació

2) Obtenir un mínim de 5 en els exàmens teòrics

3) Obtenir un mínim de 5 en la mitjana dels informes de pràctiques i almenys un 4 en cadascun dels informes.

 Qualsevol exercici copiat és plagi. Això equival a un zero d'aquella evidència. Copiar en un examen suposa suspendre tota l'assignatura.

 Només es pot reavaluar aquelles activitats entregades al professorat i que han quedat suspeses. La reavaluació del exàmens teòrics serà en forma d'examen. La reavaluació de la resta d'activitats consistirà en refer l'evidència.

 

Es considerarà No Avaluable quan un o una  estudiant no hagi fet algun dels exàmens i/o li falti més dels 75% de la resta d'evidències d'avaluació.

La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i qüestionaris derivats de les lectures obligatòries 20% 4 0,16 1, 9
Exàmens teòrics 35% 4,5 0,18 1, 8, 9
Informe de la sortida de camp 5% 0,5 0,02 4
Informes de pràctiques 30% 5 0,2 2, 3, 5, 6
Participació en les activitats docents - Debats al final de sessió de classe teòrica 10% 6 0,24 7

Bibliografia

OBRA DE REFERÈNCIA DE TOT EL CURS:

 

ORTIZ, A. (ed.) et al. (2011), Visions Geogràfiques del Món,  Bellaterra (Cerdanyola del Vallès), Servei de Publicacions de la UAB.

 

 

Manuals de consulta

 

AGNEW, J; LIVINGSTONE, D. N.; ROGERS, A. (1997). Human Geography. An essential anthology, Oxford, Blackwell.

BENKO, G.; STROHMAYER, U. (2004), Human Geography: a history for the 21st century, Londres. Arnold.

CLOKE, P.; CRANG, P.; GOODWIN, M. (2004) Introducing human geographies. Londres, Arnold.

DAVIS, M. (2007). Planeta de ciudades miseria. Madrid, Foca.

DICKEN, P. (2007), Global shift. Mapping the changing contours of the world economy, Londres, Sage Publications (5a edició revisada d’una obra que té per títol comú “Global shift”. 1a edició, 1988).

DURAND, M.F; COPINSCHI, P.; MARTIN, B. i PLACIDI, D. (2008), Atlas de la globalizaciòn. Comprender en espacio mundial contemporáneo, València, PUV.

FOUBERG, E. H.; MURPHY, A. B.; DE BLIJ, H.J. (2009). Human Geography: People, Place, and Culture, 9th Edition, New York, John Wiley & Sons.

KNOX, P.; MARSTON, S. (2004), Human Geography. Places and Regions in Global Context, Upper Saddle River (NJ-USA), Pearson/ Prentice Hall.

MARSH, W.M. i GROSSA, J. (2005) Enviromental Geography. Science, Land Use, and Earth Sytems, Hoboken, Jonh Wiley and Sons.

MENDEZ, R. (2003), Geografía Económica La lógica espacial del capitalismo, Barcelona, Ariel.

MENDEZ, R. y  MOLINERO, F. (1997), Espacios y sociedades. Intro­ducción a la geografía regional del mundo, Barcelona, Ariel (6a ed. posada al dia).

MURRAY, W. E. (2006) Gegraphies of Globalization. London, Routledge

NEL·LO, O. (2001) Ciutat de ciutats, Barcelona, Editorial Empúries.

NOGUÉ, J.  i ROMERO, J. (eds) (2006), Las otras geografías,  València, Tirant lo Blanch.

NOGUÉ, J.  i VICENTE, J. (eds) (2001), Geopolítica, identidad y globalización,  Barcelona, Ariel.

ROMERO, J. (coord.) (2007), Geografía humana: procesos e incertidumbres en un mundo globalizado, Barcelona, Ariel.  

SOLANA, m. (coord.); BADIA, A.; CEBOLLADA, À., ORTIZ, A. i VERA, Ana (2016) Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global, Barcelona, Icaria.

TAYLOR, P.J.; Flint, C.  (2002), Geografía política: economía-mundo, estado –nación e identidad. Madrid, Trama.

Wallerstein, I. (2012) El capitalismo histórico. Barcelona, Siglo XXI Editores.

 

 

Documents d’institucions internacionals (principalment d’organismes dependents de l’ONU)

 

Cada bloc tindrà bibliografia específica de suport , recursos en línia i apunts de l’assignatura.