2019/2020
La Sexualitat Humana
Codi: 104103
Crèdits: 3
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2502442 Medicina |
OT |
2 |
2 |
2502442 Medicina |
OT |
3 |
0 |
2502442 Medicina |
OT |
4 |
0 |
2502442 Medicina |
OT |
5 |
0 |
2502442 Medicina |
OT |
6 |
0 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
L'idioma vehicular de les sessions serà l'anglès, però per a les intervencions/discussions es podràn fer servir idiomes familiars
Equip docent
- Joan Taberner Viera
- Daniel Vega Moreno
Prerequisits
És aconsellable que l'estudiant hagi superat la formació bàsica en Psicologia mèdica, Neuroanatomia, Neurofisiologia i Endocrinologia.
Objectius
L'assignatura s'impartirà al segon semestre del segon curs del Grau de Medicina, dins l'etapa preclínica dedicada a adquirir els coneixements sistemàtics sobre l’estructura i el funcionament del cos humà, així com sobre el comportaments, el caràcter i els processos mentals dels individus.
Els continguts parteixen dels coneixements que els estudiants de Medicina han incorporat amb la Neuroanatomia, Neurofisiologia i la Psicologia Mèdica.
El objectius generals són:
- Familiaritzar els alumnes de Medicina amb la biología de la sexualitat humana.
- Introduir les diverses modalitats normatives de la sexualitat.
- Descriure les vinculacions entre la sexualitat i les relacions afectives.
- Reconèixer la importància de la sexualitat en el cicle vital i la seva influència en la salut com a marcador de benestar o malestar.
Els objectius específics són:
- Conèixer les funcions, els mecanismes i les varietats de la sexualitat humana.
- Descriure els canvis de la funció i el comportament sexual al llarg de la vida.
- Fer una aproximació preliminar a les anomalies i el trastorns relacionats amb la sexualitat i el seu tractament.
- Identificar els orígens dels trastorns sexuals i la seva repercussió sobre la salut
Competències
Medicina
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
- Demostrar que comprèn els fonaments d'acció, indicacions, eficàcia i relació benefici-risc de les intervencions terapèutiques, basant-se en l'evidència científica disponible.
- Demostrar que comprèn els fonaments de la conducta humana normal i les seves alteracions en diferents contextos.
- Demostrar que comprèn la importància i les limitacions del pensament científic en l'estudi, la prevenció i el maneig de les malalties.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament sustentant les decisions amb la millor evidència possible i un enfocament multidisciplinari basat en les necessitats del pacient i que impliqui tots els membres de l'equip de salut, així com l'entorn familiar i social.
- Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
- Identificar i mesurar els components afectius i emotius de la conducta humana i les seves alteracions.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
Resultats d'aprenentatge
- Argumentar línies d'actuació futura en diverses àrees de la salut mental amb base científica.
- Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
- Definir el problema, establir els objectius terapèutics, seleccionar el tractament segons evidències d'eficàcia i seguretat, establir el cost i conveniència, prescriure i monitoritzar els resultats.
- Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
- Descriure el concepte de risc-benefici en terapèutica mèdica.
- Descriure fases i modalitats de la conducta prosocial i antisocial humana.
- Descriure fases, variants i modalitats de la sexualitat humana.
- Descriure la influència del grup i de la situació contextual en el comportament de l'individu.
- Descriure les alteracions emotives i afectives pròpies de la infància, l'adolescència i la vellesa.
- Descriure les habilitats comunicatives principals d'un procés d'entrevista clínica.
- Discutir les bases, el rendiment i la popularitat de les medicines complementàries.
- Discutir resultats d'estudis sòlids i argumentar línies d'actuació futura en diverses àrees de la salut mental, amb base científica.
- Distingir els procediments diagnòstics i terapèutics sòlids, dels especulatius, els artefactuals i els enganyosos.
- Elaborar una història clínica que integri la informació necessària en un context d'avaluació psicològica i psiquiàtrica.
- Esquematitzar la informació necessària que ha de recollir-se en un procés d'avaluació mèdica, psicològica i psiquiàtrica.
- Establir vinculacions entre estils conductuals, personalitat i salut.
- Explicar les alteracions emocionals pròpies de la infància, l'adolescència i la vellesa.
- Identificar característiques d'una adequada comunicació amb els pacients i entre professionals.
- Identificar el paper dels fàrmacs en la terapèutica actual i futura.
- Identificar els mètodes per avaluar l'eficàcia i la seguretat d'una intervenció farmacològica.
- Identificar els problemes de seguretat del pacient relacionats amb medicaments.
- Identificar mecanismes biològics, psicològics i socials dels trastorns mentals en la infància/adolescència, edat adulta i vellesa, així com de les conductes agressives, els hàbits addictius i les anomalies en el comportament sexual.
- Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
- Reconèixer els principals mecanismes neurals i endocrins de les molèsties i patiments estressants i identificar els desencadenants físics i psicològics de l'estrès nociu.
- Reconèixer la complexitat, la incertesa i la probabilitat en la presa de decisions de la pràctica mèdica.
- Reconèixer la manifestació clínica dels trastorns afectius i de l'ansietat.
- Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
Continguts
TEMARI de Classes i Seminaris.
- LA SEXUALITAT: METODOLOGIA DESCRIPTIVA
- MECANISMES EVOLUTIUS I SEXUALITAT
- COSSOS FEMENINS I COSSOS MASCULINS
- HORMONES SEXUALS
- FERTILITAT I CONTRACEPCIÓ
- DESENVOLUPAMENT DE LA SEXUALITAT I EL GÈNERE
- ATRACCIÓ, EXCITACIÓ I RENDIMENT EN LA INTERACCIÓ SEXUAL
- CONDUCTES SEXUALS: VARIETATS
- ORIENTACIONS SEXUALS
- SEXUALITAT I RELACIONS AFECTIVES
- SEXUALITATS ATÍPIQUES
- SEXUALITAT AL LLARG DE LA VIDA
- TRASTORNS SEXUALS
- MALALTIES DE TRANMISSIO SEXUAL
- FARMACOLOGIA DEL SEXE
- VIOLENCIA SEXUAL I DE PARELLA
- SEXE, ENTRETENIMENT I COMERÇ
Sessions pràctiques
1. Cerca bibliogràfica específica
Técnica: individual. Es fa una cerca a partir de termes relacionats amb la sexualitat trets del temari i que s’han triat, inicialment, per tal de trobar estudis de recerca rellevants dels darrers cinc anys.
2. Habilitats en Història clínica sexual
Técnica: Revisió d'etapes i ingredients, a més d'entrenament i avaluació a partir de casos clínics en “role playing”.
3. Intervenció en Aconsellament sexual
Técnica: Avaluació sistemàtica de casos clínics a partir de vídeos.
Metodologia
L’assignatura s’impartirà amb classes, seminaris i sessions pràctiques presencials a banda del treball individuals dels alumnes.
S’utilitzaran presentacions, articles científics i material audiovisual de contingut variat, que seran accessibles a les carpetes de Material Docent de l’assignatura al Campus Virtual.
Avaluació
- Els seminaris i les activitats virtuals seran avaluats pel compliment i mitjançant preguntes breus. L’assistència regular i el grau de participació activa en seminaris i sessions teòriques comptarà també. La incidència sobre la nota final podrà arribar al 20%.
- En finalitzar l’assignatura es farà una avaluació global que suposarà, pel cap baix, el 50% de la nota final. Constarà, en principi, de preguntes d’elecció múltiple (70%) i preguntes curtes (30%), en una ponderació aproximada que pot tenir variacions degudament comunicades.
- Podran usar-se, però, altres mètodes per completar l’avaluació global de l’assignatura (assaigs originals sobre materials del programa; avaluacions intermèdies basades en preguntes curtes; exercicis o comentaris escrits en sessions de seminaris, que poden arribar al 30% de la nota).
- El maneig correcte i professional de l'anglès serà un criteri addicional ponderador de la nota final.
- Els alumnes que no superin l’avaluació global, disposaran, sota petició específica, d’una oportunitat addicional d’avaluació mitjançant una prova de recuperació del conjunt de l’assignatura en un format a decidir.
- Els estudiant que no realitzin les proves d'avaluació tant teòrica com pràctica seran considerats com No avaluats exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació activa a classe i seminaris |
20% |
2
|
0,08 |
12, 14, 15, 18, 26, 27
|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides |
50% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27
|
Lliurament d'informes escrits sobre publicaions de recerca relacionades amb el temari; Comentaris per escrit sobre casos clinics singulars. |
30% |
0
|
0 |
3, 5, 7, 14, 16, 19, 21, 22, 24
|
Bibliografia
Textos
Alonso Arbiol I (2005) Actualización en sexología Clínica, San Sebastián: Universidad País Vasco.
Bancroft J (2009) Human sexuality and its problems (3rd.edit), London: Churchill Livingstone-Elsevier.
Cabello F (2004) Disfunción eréctil un abordaje integral, Madrid: Psimedica.
Cabello F y Lucas Matéu M. (2002) Manual médico de terapia sexual, Madrid: Psimedica.
Castelo-Branco C. (2005) Sexualidad Humana. Una perspectiva Integral, Madrid: Panamericana.
Curcoll ML y Vidal J (1992) La sexualidad y la lesión medular, Barcelona: Fundación Instituto Guttman.
Estupinyà Pere (2013) La ciencia del sexo, Barcelona: Debate
Komisaruk BR, Beyer-Flores C and Whipple B (2006) The Science of Orgasm, Baltimore: The John Hopkins University Press
Le Vay S (1995) El cerebro sexual, Madrid: Alianza Editorial.
Le Vay S and Baldwin J(2012) Human Sexuality (4th. Edition), Sunderland (Mass): Sinauer.
López Sosa C (2005) Sexo y solo sexo, Barcelona: Planeta.
Lucas Matheu M y Cabello Santamaría F(2007) Introducción a la sexología, Madrid: Elsevier.
Masters W and JhonsonV (1976) Respuesta Sexual humana, Barcelona: Intermédica.
Masters W, JhonsonV and Kolodny R (1987) La Sexualidad humana, 2º Vol., Personalidad y conducta sexual, Barcelona: Grijalbo.
Nieto JA (1995), La sexualidad de las personas mayores en España, Madrid: Inserso.
Tobeña A (2006) El cerebro erótico, Madrid: La Esfera de los Libros.
Algunes págines web:
http://www.natsal.ac.uk/overview
http://www.fess.org.es/
http://www.sinauer.com/human-sexuality.html
http://sites.sinauer.com/levay4e/
http://kinseyconfidential.org/
http://kinseyinstitute.org/index.html
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spanish/encyclopedia.html