Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 | 0 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 | 0 |
Es recomana tenir comprensió lectora en diverses llengües modernes, a part del català i l'espanyol.
L' objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar uns coneixements bàsics sobre l' art de la Zona Andina i crear per tant unes expectatives que obrin nous camins als nostres estudiants.
Acabat el curs, l'estudiant haurà de ser capaç de reconèixer o identificar les obres clau de les cultures estudiades, així com situar-les correctament en un context històric i artístic.
1. INTRODUCCIÓ
1.1 Poblament d' Amèrica.
Teories antigues i modernes sobre el poblament d' Amèrica. Àrees culturals. Els estudis americanistes.
1.2 Prehistòria
Principals troballes. L' art rupestre (gravats i pintures).
2. ZONA ANDINA
2.1 Concepte de Zona Andina.
Etapes i cultures. Característiques generals del seu art. Religió. Societat. Economia. El medi ambient: els tres espais, Sierra, Costa i Selva.
2.2 Preceràmic final o Arcaic tardà.
El sorgiment de la civilització. Definició del concepte, models de subsistència i de societat. Tipus d'arquitectura (superposició de plataformes, places enfonsades...).
Caral. Cerro Sechin. Huaca Prieta. Kotosh.
2.3 Període Inicial o Formatiu Temprà.
El pas de l'Arcaic al Formatiu: canvi en els models de subsistència, major complexitat politica, aparició de la ceràmica i gran importància de l'art en l' arquitectura.
Costa Nord: Moxeque, Caballo Muerto, Huaca de los Reyes y Ventarrón.
Temples en U (Williams) Garagay, Cardal, Mina Perdida y La Florida.
2.4 PeríodeArcaic Mig o Horitzó Inicial.
Cultura CHAVIN. Situació i caractertístiques. Chavín de Huántar. Aspectes essencials de l'estructura social, econòmica i cosmovisió.
Arquitectura: el centre cerimonial i principals edificis. L' escultura arquitectònica i la seva iconografia. Ceràmica i teixits.
2.5 Periode Intermedi Inicial o Formatiu Final.
Cultura PARACAS. Arquitectura funerària. Els teixits i la seva simbología.
Cultura NAZCA. Arquitectura: centres religiosos, aqüeductes subterranis. La seva ceràmica: formes i iconografia. Els geoglifs del desert de Nazca.
Cultura MOCHE. Arquitectura (les grans "huaques" de maó), els enterraments reials (Senyor de Sipán). Ceràmica, relleus pintats, tèxtils i orfebrería.
2.6 Període Horitzó Mitjà.
Cultura TIAHUANACO. Arquitectura monumental. Escultura en pedra. Ceràmica. Teixits i la seva simbología.
La seva projecció en la cultura HUARI.
2.7 Període Intermedi Tardà.
Cultura CHIMÚ. ChanChan: arquitectura en maó. Escultura en fusta, ceràmica, orfebreria i teixits.
2.8 Període Horitzó Tardà.
Cultura INCA.
A. . Geografia. Societat. Govern i administració. Religió. Mites més importants (dels origens, de Vichama, de les Quatre Edats i de Manco Capac)
B. Arquitectura: característiques. Cuzco: temples, carrers, fortalesa de Sacsahuamán i fonts. Machu Picchu. Ceràmica. Teixits. Art dels metalls.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball escrit i presentació a classe | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura obligatòria i crítica/ Estudi personal | 32 | 1,28 | 8, 11, 15 |
L’avaluació de l’assignatura constarà de tres parts:
Prova escrita final (50 %)
Resum i crítica d'un seminari, conferència: (20%) constarà en el lliurament d'una ressenya d’ una conferència impartida a classe.
Treball de curs (30%): exposició a classe d’un dels temes que s’hauran d’ escollir individualment d’una llista que es penjarà al CV (20%) i aportacions al wiki dels resums de les sessions a l'aula i altres exercicis breus (test, lectures) (10%).
La recuperació és una prova de suficiència destinada exclusivament per a aquells/es alumnes que tinguin suspesa alguna o algunes de les proves anteriors. Per tant, no es podran presentar els/les que no les hagin fet al llarg del curs ni tampoc els /les que les tinguin aprovades. La recuperació només possibilita aprovar les proves suspeses. El calendari de Gestió Acadèmica de la Facultat determinarà el dia i hora d'aquesta prova de suficiència.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita | 50% | 3 | 0,12 | 9, 11, 14, 15 |
Resum i critica d'un text, seminari o conferència | 20% | 10 | 0,4 | 3, 5, 9, 11, 15 |
Treball de curs | 30% | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Obres generals
Adams, Richard.E.W. (2000): Las antiguas civilizaciones del Nuevo Mundo, Barcelona:Crítica.
Alcina Franch, José. (1987): Historia del arte hispanoamericano, 1: Arte precolombino, Madrid: Alhambra.
Bosch Gimpera, Pere. (1975): La América pre-hispánica, Barcelona: Ariel.
Braun, Barbara. (2000), Pre-Columbian Art and the Post-Columbian world: ancient american sources of modern art. New York ; London : Harry N. Abrams.
Girard, Raphael. (1976): Historia de las civilizaciones antiguas de América, 3 vols.,Madrid: Alhambra.
Grieder, Terence. (1987): Orígenes del Arte Precolombino, México DF: F.C.E.
Kubler, George. (1986): Arte y arquitectura en la América precolonial, Madrid: Cátedra.
Lynne Costin, Cathy (2016): Making value, making meaning. Techné in Pre-Columbian world. Dumbarton Oaks Symposia. Washington: Dumbarton Oaks.
Ocampo, Estela (1999), Cómo reconocer el arte precolombino de América del Sur (I). Barcelona: Edunsa.
Pasztory, Esther. (1998): Pre-Columbian Art, London: The Everyman Art Library.
Pasztory, Esther (2005): Thinking with things. Toward a new vision of art. Austin: University of Texas Press.
Piña Chan, Román. (1986): Historia, Arqueología y Arte Prehispánico, México DF: F.C.E.
Séjourné, Laurette. (1976): América Latina I. Antiguas culturas precolombinas, Madrid: Siglo XXI.
Zona Andina
Alva, Walter. (1994) Sipán. Colección Cultura y Artes del Perú. Lima.
Alva, Walter; Donnan, Christopher B. (1993) Royal tombs of Sipán. University of California: Fowler Museum of Cultural History.
Berberian, Eduardo – Raffino, Rodolfo (1991): Culturas indígenas de los Andes meridionales, Madrid: Alhambra.
Berenguer, José (2000) Tiwanaku:señores del lago sagrado. Museo Chileno de Arte Precolombino – Banco Santiago, Santiago de Chile.
Burger, R.(1995): Chavín and the Origins of Andean Civilisation, London:Thames & Hudson.
Cieza de León, Pedro (1984): La crónica del Perú, Madrid: Crónicas de América.
Cieza de León, Pedro (1985): Señorío de los Incas, Madrid: Crónicas de América.
Cuesta Domingo, Mariano (1980): Arqueología andina: Perú, Madrid, Ministerio de Cultura.
Davies, Nigel (1999): Los antiguos reinos del Perú, Barcelona: Crítica-Arqueología.
Donnan, Christopher. (1976): Moche Art and Iconography. Los Angeles: University of California Press.
Donnan, Christopher (1978): Moche art of Peru. Los Angeles: Museum of Cultural History.
Donnan, Christopher ed. (1985): Early Ceremonial Architecture in the Andes. Washington: Dumbarton Oaks.
Guamán Poma de Ayala, Felipe (1987): Nueva crónica y buen gobierno, Madrid: Crónicas de América.
Kauffman, Federico. (1978): Manual de arqueología peruana, Lima.
Kolata, Alan L. (1993): The Tiwanaku: Portrait of an Andean Civilization. Cambridge, Massachusets: Blackwell.
Lavalle, José Antonio de la – Lang, Werner (1990): Culturas precolombinas: Chimú, Lima: Banco de Crédito del Perú.
Lavalle, José Antonio de la – Lang, Werner (1990): Culturas precolombinas: Paracas, Lima: Banco de Crédito del Perú.
Lechtmann, Heather – Soldi, Ana María Soldi (1985): La tecnología en el mundo andino, México DF: UNAM.
Lumbreras, Luis G. (1974): The Peoples and Cultures of Ancient Peru, Washington DC: Smithsonian Institution.
Lumbreras, Luis G. (1981): Arqueología de la América Andina, Lima.
Lumbreras, Luis G. (1992): Cultures preincaiques dels Andes septentrionals i centrals: la cultura Chavín, Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Mason, John Alden (1978): Las antiguas culturas del Perú, México DF: F.C.E.
Moseley, Michael E. (2001): The incas and their ancestors. The Archaeology of Peru. London: Thames & Hudson. 2a ed.
Moseley, Michael E. Day, Kent C. (1982) Chan Chan, Andean desert city. Santa Fe: School of American Research.
Paternosto, C (1996) The Stone and the Thread: Andean Roots of Abstract Art. Austin: University of Texas Press.
Paul, Anne. (1991): Paracas. Art and Architecture, Iowa City: University of Iowa.
Pillsbury, Joanne (2001): Moche Art and archaeology in ancient Peru. Washington: National Gallery of Art; Studies in the history of art, n.63.
Porras, Raúl (1986): Los cronistas del Perú (1528-1650), Lima: Banco de Crédito del Perú.
Protzen, Jean-Pierre (1993): Inca architecture at Ollantaytambo. Oxford: Oxford University Press, 1993.
Rovira, Salvador (1990): La metalurgia americana: análisis tecnológico de materiales prehispánicos y coloniales, Madrid: Universidad Complutense.
Rowe, John Howland (1967) Form and Meaning in Chavin Art. En: Peruvian Archaeology - Selected Readings, eds. J. H.Rowe y D.Menzel, págs. 72-103.
Silverman, Helaine(2004): Andean Archaeology. Malden, MA: Blackwell Publishing.
Stone-Miller, Rebecca (2012) Art from the Andes: from Chavín to Incas. Londres: Thames & Hudson, World of Art collection. 3a ed.
Tello, Julio – Mejía, Toribio (1979): Paracas: cavernas y necrópolis, Lima: UNMSM.