Logo UAB
2019/2020

Treball de Final de Màster

Codi: 44069 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313137 Prehistòria, Antiguitat i Edat Mitjana OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Rafael Micó Pérez
Correu electrònic:
Rafael.Mico@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Equip docent

Miguel Molist Montaña

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

El treball de final de màster té com objectiu que l’estudiant s’iniciï en la realització d’un treball de recerca específic, referit a qualsevol dels aspectes tractats en el màster.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació de manera crítica.
  • Analitzar una problemàtica històrica i/o arqueològica concreta enquadrada a la prehistòria, l'antiguitat o l'Edat Mitjana.
  • Definir, dissenyar, planificar i elaborar un treball de recerca històrica o arqueològica, original i inèdit, seguint els paràmetres acadèmics i científics establerts.
  • Discutir i contrastar científicament opinions i debats en l'àmbit acadèmic mitjançant la seva exposició pública.
  • Exposar correctament, de manera oral o escrita, els resultats de la recerca històrica.
  • Organitzar, planificar i gestionar treballs de recerca.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Seleccionar i aplicar els mètodes i tècniques més eficients a cada fase de la recerca o del treball històric arqueològic que es desenvolupi.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar de manera autònoma, resoldre problemes i prendre decisions.
  • Utilitzar les categories i el lèxic característics que s'utilitzen en la recerca i la difusió de la prehistòria, l'antiguitat i l'Edat Mitjana.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar informació de manera crítica.
  2. Aplicar tant els coneixements com la capacitat d'anàlisi a la resolució de problemes relatius al seu camp d'estudi.
  3. Avaluar críticament la qualitat de les dades obtingudes per a la realització del treball.
  4. Dissenyar o planificar accions de recerca i gestionar i sintetitzar la informació adequada.
  5. Emprar correctament les categories i els conceptes relatius al camp d'estudi.
  6. Emprar els principals mètodes, tècniques i instruments d'anàlisi en arqueologia prehistòrica.
  7. Organitzar, planificar i gestionar treballs de recerca.
  8. Plantejar i solucionar problemes i interpretar les causes dels processos històrics.
  9. Plantejar una recerca relacionada amb problemàtiques de caràcter històrico-arqueològic i/o filològic.
  10. Plantejar una recerca relacionada amb problemàtiques de caràcter històrico-arqueològic.
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  12. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  13. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  14. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  15. Realitzar una recerca sobre un tema concret en relació amb l'estat de la teoría històrica i/o arqueològica al respecte.
  16. Redactar i defensar davant d'un tribunal el Treball Final de Màster.
  17. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  18. Treballar de manera autònoma, resoldre problemes i prendre decisions.
  19. Utilitzar els principals mètodes, tècniques i instruments d'anàlisi en prehistòria, antiguitat, Edat Mitjana i Filologia.
  20. Utilitzar la metodologia i les tècniques adequades en els diferents passos de l'elaboració d'un treball de recerca.

Continguts

Estructura, extensió i característiques del TFM

- El cos del treball, és a dir, el text, ha de tenir una extensió aproximada d'unes 25.000 paraules. El text pot superar aquest número de paraules si les característiques del treball així ho exigeixen. La bibliografia, l'apèndix documental, les il·lustracions amb peu de foto o qualsevol altra mena de material documental que acompanyi el treball no compten en les 25.000 paraules.

- Les llengües de redacció seran el català i el castellà, tot i que es podran acceptar altres llengües prèvia valoració per part de la Comissió de màster.

d) Les faltes d'ortografia i les incorreccions gramaticals que dificultin la comprensió del text baixaran la nota del treball.

L’estructura del treball s'elaborarà amb la supervisió del tutor. Pot variar molt en funció de la temàtica i de l'enfocament del treball. En general, però, convé seguir aquestes pautes:

- el TFG ha de dur una portada amb el títol, el nom de l’autor, el nom del tutor, el curs vigent i el nom del màster.

- un índex on es detallin els capítols i epígrafs i la pàgina on comencen.

- El cos del treball amb l’extensió indicada, preferentment en doble interlineat, Times New Roman o similar 12.

-Els títols dels capítols i epígrafs en negreta i numerats:

Capítols: 1, 2, 3...

Epígrafs: 1.1; 1.2; 1.3....; 2.1, 2.2, 2.3... etc.

- les notes a peu de pàgina: poden ser utilitzades per aclariments marginals o per les citacions bibliogràfiques si s’escull el sistema de citació a peu de pàgina.

-El treball ha de tenir un capítol final de conclusions, en les que es reflexiona sobre els resultats de l’estudi, l'aprenentatgeque la realització del treball ha suposat i si escau, les línies futures de recerca.

-Al final hi ha de constar la bibliografia, webgrafia o altres fonts utilitzades per a la realització del treball. No s’han d’incloure referències que no hagin estat citades en el text.

-El treball pot tenir al final annexos de documentació, gràfics, ilustracions, plànols, fitxes, que no hagin estat inclosos en el cos del text.

-Les pàgines han d’anar numerades, excepte la portada.

Figures:

-Cal que totes les figures estiguin numerades i amb peu de figura: un títol descriptiu del contingut de la figura i entre parèntesi la procedència: cita bibliogràfica o institució d’on heu tret la figura, o indicant, si és d’elaboració pròpia.

 

Citacions en el text:

Podeu seguir dos procediments

1-o bé citar en nota a peu de plana: la primera vegada se cita la referència completa i si es torna a citar més endavant, se cita abreujada. Si cal s’indiquen les pàgines concretes que es volen citar

2-o bé citar en el text mitjançant parèntesis on consta el cognom de l’autor o autors, l’any i si escau, les pàgines.

La manera en què se citen les publicacions pot ser molt variada, és important que seguiu sempre el mateix procediment.

 

Exemples (podeu seguir un altre procediment però és important que el seguiu al llarg de tot el treball):

1-Citacions en nota:

Per monografies: Peregrine Horden, Nicholas Purcell, The corrupting sea. A study of Mediterranean History (Oxford,  2000), p.175. Cites en següents notes: Horden i Purcell, The corrupting sea, p. 70

Per capítols de llibre:

Carlos Laliena, “Agua y progreso social en Aragón”, in Agua pasada. Regadíos en el Archivo Histórico Provincial de Zaragoza, ed. Julián Ortega (Zaragoza, 2008) pp.53-84. Cites següents: Laliena, “Agua y progreso”, p. 60.

Per articles:

Andrew Wilson, “Deliveries extra urbem: aqueducts and the countryside”, Journal of Roman Archaeology 12 (1999): 314-31 Cites següents: Wilson, “Deliveries extra urbem, p. 315

Per congressos: Mathieu Arnoux, “Les moulins à eau en Europe occidentale (IXe-XIIe siècle). Aux origines d’une économie institutionnelle de l’énergie hydraulique”, Atti delle settimane LV, L’acqua nei secoli altomedievali. (Spoleto, 2009). Vol I, pp.693-747. Cites següents: Arnoux, “Les moulins à eau”, p.695

 

Citacions entre parèntesi:

(Arnoux 2009: 695)

En la bibliografia al final del text, cal segui les mateixes pautes que en les cites a peu de pàgina.

La bibliografía final ha de tenir els títols ordenats alfabèticament pel cognom del primer autor i, si n'hi ha més d'un del mateix autor, per ordre cronològic.

Metodologia

Activitats supervisades: tutories individuals de seguiment de la realització del treball amb lliuraments de documents pautats i discussió dels resultats amb el tutor.

Activitats autònomes: realització de feines relacionades amb la recerca específica: estudi de materials, documentació històrica, consulta i crítica bibliogràfica. La redacció del treball, la preparació de la presentació oral seran realitzades autònomament.

Calendari de realització:

30 de novembre: cal haver parlat amb el possible tutor i haver pensat el tema del TFM i notificar-ho al responsable del mòdul del departament corresponent i a la coordinació.

1ª tutoria: Elaboració del guió del treball. El tutor us ajudarà a definir el tema, a resoldre dubtes, a concretar l'estratègia d'estudi i també us farà els comentaris pertinents sobre el guió.

2ª tutoria: finals de desembre, abans de vacances de Nadal: presentació al tutor del projecte de treball que ha de contenir:

1. Una presentació dels objectius, les raons de la tria del tema i les preguntes que us formuleu d'entrada.

2. Un primer guió del treball, amb la bibliografia prevista, una descripció suscinta de les fonts materials o documentals que utilitzareu i un índex provisional.

3. Resultats que espereu obtenir.

4. Finalment el projecte ha de comptar també amb una planificació temporal de l’execució de les tasques.

En aquesta tutoria s’acordaran les següents tutories per tal d’anar revisant les tasques en funció del calendari definit.

Tutories successives:

Seguiment del treball. Un cop definits el guió i l'estratègia d'estudi, comença el procés de tutories de seguiment del treball. El tutor ha d'estar al correnten tot moment de l'evolució del vostre treball mitjançant les entrevistes que mantindreu de manera regular al llarg del curs. Com a mínim, us heu de trobar un cop al mes. Podeu sol·licitar la tutoria, bé quedant directament amb el professor dins del seu horari de despatx, o bé per e-mail. En cada cas, el vostre tutor us indicarà quan heu de lliurar-li una part o parts del treball i l'esborrany complet del treball en vistes a fer-vos les observacions i correccions necessàries. Si un 'estudiant deixa de reunir-se amb el seu tutor durant el segon semestre i s'adreça a ell en les darreres setmanes del curs per presentar-li l'esborrany d'un text realitzat sense l'assessorament del professor, ell pot considerar que no assumeix la direcció d'un treball que no han seguit regularment i no ha pogut supervisar de forma correcta. En aquests casos el treball no es podrà presentar.

Lliurament del treball. El treball només podrà ser dipositat i defensat amb el vistiplau del tutor, per tant, abans de l'entrega de les 3 còpies del treball als membres del tribunal, el tutor ha d'haver rebut el text definitiu del treball amb el temps suficient per poder-lo repassar. El tutor té la facultat de recomanar la no la presentació d'un treball que consideri incomplet o insuficient, o bé de desautoritzar-la, en cas de plagi o d'altres irregularitats greus de caràcter acadèmic.

Les dates límit de lliurament del TFM són:

30 de juny (per les actes de juliol)

3 de setembre (per les actes de setembre).

Tribunals de lectura. Els tribunals estaran integrats per tres professors, especialistes en el camp d'estudi del vostre treball. Un d'ells ha de ser del departament corresponent al itinerari escollit per l'alumne. I un altre ha de ser obligatòriament exterior al mateix departament. La formació dels tribunals de lectura dels treballs és responsabilitat dels tutors dels treballs. La defensa oral del treball és pública. El període de lectures dels treballs va de l’u de juliol al 10 de juliol i de l’u de setembre al 12 de setembre. Aquest terminis poden variar lleugerament en funció de les dates de tancament de les actes. 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Tutories 25 1 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Realització de feines relacionades amb la recerca específica: estudi de materials, documentació històrica, consulta i crítica bibliogràfica. 150 6 1, 3, 4, 7, 11, 12, 15, 17, 18, 19, 20
Presentació oral 100 4 1, 5, 7, 11, 12, 13, 16, 18
Redacció del treball de fi de master 100 4 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20

Avaluació

L'avaluació tindrà dues parts:
-avaluació del treball escrit i les tutories per part del tutor
-avaluació de la presentació oral i pública del treball per part d'un tribunal compost per tres professors.
Criteris d'avaluació:

Treball escrit:

1)      Estructura ordenada del treball

2)      La recerca de bibliografia: selecció i anàlisi crítica de la bibliografia específica del tema escollit.

3)      El plantejament del marc teòric i estat de la qüestió

4)      La descripció, anàlisi i presentació de la documentació o de les dades arqueològiques

5)      La capacitat de raonament científic mitjançant la planificació experimental, plantejament d’hipòtesis i la seva possible contrastació.

6)      Requisits formals de presentació, tant pel que fa a la ortografia i sintaxi com a les citacions bibliogràfiques, notes i índex.

Presentació oral:

 

1)      Expressió oral i estructura de l’exposició

2)      Ajustar l’exposició i el seu contingut al temps de 20 minuts de presentació

3)      Ús adequat de mitjans audiovisuals.

4) Respostes donades a les preguntes i observacions del tribunal.

 

En cas de plagi: Plagi significa copiar l'obra d'un altre -el contingut, el redactat, les troballes, les idees- donant-les com a pròpies, és a dir, sense la indicació de la font. Si el tutor detecta plagi en el text final del treball, no donarà el vistiplau per a la seva lectura. Si el tribunal de lectura del treball detecta plagi: la qualificació automàtica del treball serà un 0.

 

 

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Presentació oral 30% 0 0 1, 5, 11, 12, 13, 16, 18
Treball escrit Conjuntament amb les tutories, comptarà un 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Bibliografia

La bibliografia dependrà del tema del TFM