Logo UAB
2019/2020

Recerca en Paleontologia, Gestió Patrimonial i Geoturisme

Codi: 43861 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4316238 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Delclos Martinez
Correu electrònic:
Desconegut

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Oriol Oms Llobet
Carles Ferrandez
Jordi Galindo
Carles Martin Closas
Francesc Xavier Hernández Cardona
Pere Figuerola Gimenez-Coral
Marc Furio Bruno
Xènia Aymerich Núñez de Arenas
Angel Hernandez Lujan

Prerequisits

No n'hi ha

Objectius

Aquest mòdul consta de tres camps diferents i proporciona les eines i el coneixement per guiar al professional en paleontologia. Aborda qüestions pràctiques com la consecució dels procediments administratius de gestió del patrimoni paleontològic, informes ambientals, legislació, gestió de col·leccions, preparació, difusió i museologia. Així mateix, s'aborda la gestió dels resultats científics per obtenir el màxim rendiment d'aquestes dades, des de les bases de dades fins a la publicació dels resultats en revistes amb un alt factor d'impacte.

Competències

  • Defensar els propis resultats , tot respectant-ne els aliens i discutir-los en anglès com a llengua vehicular.
  • Demostrar capacitat crítica i autocrítica.
  • Demostrar coneixements sobre el seguiment de l'obra pública i privada per identificar i documentar afectacions al patrimoni paleontològic.
  • Dissenyar projectes d'investigació de tipus paleobiològic i dur-los a terme, i transmetre els resultats del coneixement adquirit i divulgar-los.
  • Identificar els processos de fossilització i evitar biaixos tafonòmics en l’estudi de la biologia dels organismes del passat.
  • Obtenir dades originals mitjançant treball de camp o de laboratori i tractar-les adequadament per resoldre qüestions de perfil paleobiològic.
  • Obtenir i sintetitzar informació de la literatura científica (biblioteca, bases de dades, revistes en línia, webs contrastats).
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar una argumentació científica en anglès per justificar els resultats de la investigació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar els resultats de recerca per aproximar-los a diversos tipus de públics.
  2. Aplicar el coneixement dels processos tafonòmics a les tècniques de conservació del registre fòssil.
  3. Conèixer com s'ha de dissenyar un informe de seguiment d'obres públiques amb afectacions al patrimoni paleontològic.
  4. Conèixer el valor científic dels jaciments de fòssils del país.
  5. Conèixer els mètodes i les tècniques de conservació i gestió de les col·leccions paleontològiques.
  6. Conèixer els mètodes i les tècniques de museïtzació de jaciments paleontològics en espais oberts.
  7. Conèixer i utilitzar científicament les col·leccions paleontològiques.
  8. Conèixer i utilitzar les diferents tècniques d’estudi, conservació i difusió del registre fòssil de vertebrats.
  9. Conèixer les principals eines que regeixen i permeten gestionar el patrimoni paleontològic.
  10. Conèixer les tècniques d’estudi i conservació de jaciments.
  11. Defensar els resultats propis, respectant i discutint els aliens.
  12. Demostrar capacitat crítica i autocrítica.
  13. Elaborar un projecte de recerca per a convocatòries de finançament públiques o privades.
  14. Identificar els passos per portar a terme un seguiment tècnic d'obres.
  15. Identificar la problemàtica i proposar-hi solucions per aconseguir el menor impacte d’afectació del patrimoni paleontològic durant les obres civils.
  16. Integrar dades de camp i de laboratori per interpretar els processos de fossilització.
  17. Obtenir i sintetitzar informació de la literatura científica (biblioteca, bases de dades, revistes en línia, webs contrastats).
  18. Organitzar i gestionar activitats en museologia.
  19. Preparar un article de recerca adequat per a una publicació d’alt impacte.
  20. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  21. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  22. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  23. Redactar un informe de seguiment paleontològic en el marc actual de la legislació de protecció del patrimoni natural i cultural.
  24. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  25. Utilitzar eines de comunicació per a públics no especialitzats.
  26. Utilitzar una argumentació científica per justificar resultats de la recerca.

Continguts

Gestió tècnica i de la recerca en paleontologia. Disseny i seguiment de projectes tècnics (informes d'impacte ambiental; impacte al patrimoni arqueològic i / o paleontològic; informes de seguiments d'obres públiques amb afectació al patrimoni paleontològic; informes d'excavacions paleontològiques). Disseny d'un projecte d'investigació paleontològica dins de les convocatòries públiques de R + D.

Gestió, museologia i difusió del patrimoni paleontològic-geològic (geoturisme). Conceptualització del patrimoni paleontològic-geològic i intervencions i el seu marc normatiu, incloent la normativa de geoparcs de la UNESCO. Tipologies de jaciments paleontològics. Bases de dades i inventaris. SIG aplicats a la planificació i gestió patrimonial. Tècniques de preparació dels fòssils, catalogació, registre i gestió de col·leccions. Conservació de materials paleontològics, museologia i museografia. Anàlisi d'institucions patrimonials de paleontologia. Jaciments musealizados. Turisme cultural i natural, importància dels geoparcs i el geoturisme. Estratègies de comunicació i divulgació en paleontologia.

Elaboració i gestió de publicacions científiques. Elaboració d'articles científics per a revistes del SCI de baix i alt factor d'impacte. Disseny i estructuració d'un treball d'investigació paleontològica. Com publicar en revistes del SCI. Com funciona una revista del SCI. Estratègies de publicació. Gestors de referències bibliogràfiques (Mendeley, Refworks, Bibme) i xarxes socials professionals i d'articles científics (ResearchGate, Academia.edu, NatureNetwork).

Metodologia

Preparació i lliurament de treballs, i estudi autònom.

Presentacions

Sortides de camp

Classes pràctiques i seminaris

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentacions 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Tipus: Supervisades      
Classes pràctiques i seminaris 76,5 3,06 1, 2, 3, 5, 6, 8, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 26
Sortides de camp 7,5 0,3 10, 16, 20, 22
Tipus: Autònomes      
Preparació i lliurament de treballs, i estudi autònom. 156 6,24 11, 12, 17, 20, 21, 22, 24, 26

Avaluació

Assistència a classe i participació activa

Lliurament d'informes / treballs

Exàmens

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació a classe 10% 0 0 11, 12, 20, 21, 22, 24, 26
Exàmens 40% 0 0 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 20, 21, 24, 26
Lliurament d'informes / treballs 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26

Bibliografia

El professor proporcionarà la llista de literatura específica al final de cada lliçó