2019/2020
Recerca en Paleontologia, Gestió Patrimonial i Geoturisme
Codi: 43861
Crèdits: 12
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316238 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record |
OB |
0 |
A |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
Equip docent
- Oriol Oms Llobet
- Carles Ferrandez
- Jordi Galindo
- Carles Martin Closas
- Francesc Xavier Hernández Cardona
- Pere Figuerola Gimenez-Coral
- Marc Furio Bruno
- Xènia Aymerich Núñez de Arenas
- Angel Hernandez Lujan
Objectius
Aquest mòdul consta de tres camps diferents i proporciona les eines i el coneixement per guiar al professional en paleontologia. Aborda qüestions pràctiques com la consecució dels procediments administratius de gestió del patrimoni paleontològic, informes ambientals, legislació, gestió de col·leccions, preparació, difusió i museologia. Així mateix, s'aborda la gestió dels resultats científics per obtenir el màxim rendiment d'aquestes dades, des de les bases de dades fins a la publicació dels resultats en revistes amb un alt factor d'impacte.
Competències
- Defensar els propis resultats , tot respectant-ne els aliens i discutir-los en anglès com a llengua vehicular.
- Demostrar capacitat crítica i autocrítica.
- Demostrar coneixements sobre el seguiment de l'obra pública i privada per identificar i documentar afectacions al patrimoni paleontològic.
- Dissenyar projectes d'investigació de tipus paleobiològic i dur-los a terme, i transmetre els resultats del coneixement adquirit i divulgar-los.
- Identificar els processos de fossilització i evitar biaixos tafonòmics en l’estudi de la biologia dels organismes del passat.
- Obtenir dades originals mitjançant treball de camp o de laboratori i tractar-les adequadament per resoldre qüestions de perfil paleobiològic.
- Obtenir i sintetitzar informació de la literatura científica (biblioteca, bases de dades, revistes en línia, webs contrastats).
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar una argumentació científica en anglès per justificar els resultats de la investigació.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar els resultats de recerca per aproximar-los a diversos tipus de públics.
- Aplicar el coneixement dels processos tafonòmics a les tècniques de conservació del registre fòssil.
- Conèixer com s'ha de dissenyar un informe de seguiment d'obres públiques amb afectacions al patrimoni paleontològic.
- Conèixer el valor científic dels jaciments de fòssils del país.
- Conèixer els mètodes i les tècniques de conservació i gestió de les col·leccions paleontològiques.
- Conèixer els mètodes i les tècniques de museïtzació de jaciments paleontològics en espais oberts.
- Conèixer i utilitzar científicament les col·leccions paleontològiques.
- Conèixer i utilitzar les diferents tècniques d’estudi, conservació i difusió del registre fòssil de vertebrats.
- Conèixer les principals eines que regeixen i permeten gestionar el patrimoni paleontològic.
- Conèixer les tècniques d’estudi i conservació de jaciments.
- Defensar els resultats propis, respectant i discutint els aliens.
- Demostrar capacitat crítica i autocrítica.
- Elaborar un projecte de recerca per a convocatòries de finançament públiques o privades.
- Identificar els passos per portar a terme un seguiment tècnic d'obres.
- Identificar la problemàtica i proposar-hi solucions per aconseguir el menor impacte d’afectació del patrimoni paleontològic durant les obres civils.
- Integrar dades de camp i de laboratori per interpretar els processos de fossilització.
- Obtenir i sintetitzar informació de la literatura científica (biblioteca, bases de dades, revistes en línia, webs contrastats).
- Organitzar i gestionar activitats en museologia.
- Preparar un article de recerca adequat per a una publicació d’alt impacte.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Redactar un informe de seguiment paleontològic en el marc actual de la legislació de protecció del patrimoni natural i cultural.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar eines de comunicació per a públics no especialitzats.
- Utilitzar una argumentació científica per justificar resultats de la recerca.
Continguts
Gestió tècnica i de la recerca en paleontologia. Disseny i seguiment de projectes tècnics (informes d'impacte ambiental; impacte al patrimoni arqueològic i / o paleontològic; informes de seguiments d'obres públiques amb afectació al patrimoni paleontològic; informes d'excavacions paleontològiques). Disseny d'un projecte d'investigació paleontològica dins de les convocatòries públiques de R + D.
Gestió, museologia i difusió del patrimoni paleontològic-geològic (geoturisme). Conceptualització del patrimoni paleontològic-geològic i intervencions i el seu marc normatiu, incloent la normativa de geoparcs de la UNESCO. Tipologies de jaciments paleontològics. Bases de dades i inventaris. SIG aplicats a la planificació i gestió patrimonial. Tècniques de preparació dels fòssils, catalogació, registre i gestió de col·leccions. Conservació de materials paleontològics, museologia i museografia. Anàlisi d'institucions patrimonials de paleontologia. Jaciments musealizados. Turisme cultural i natural, importància dels geoparcs i el geoturisme. Estratègies de comunicació i divulgació en paleontologia.
Elaboració i gestió de publicacions científiques. Elaboració d'articles científics per a revistes del SCI de baix i alt factor d'impacte. Disseny i estructuració d'un treball d'investigació paleontològica. Com publicar en revistes del SCI. Com funciona una revista del SCI. Estratègies de publicació. Gestors de referències bibliogràfiques (Mendeley, Refworks, Bibme) i xarxes socials professionals i d'articles científics (ResearchGate, Academia.edu, NatureNetwork).
Metodologia
Preparació i lliurament de treballs, i estudi autònom.
Presentacions
Sortides de camp
Classes pràctiques i seminaris
Avaluació
Assistència a classe i participació activa
Lliurament d'informes / treballs
Exàmens
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació a classe |
10% |
0
|
0 |
11, 12, 20, 21, 22, 24, 26
|
Exàmens |
40% |
0
|
0 |
2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 15, 16, 20, 21, 24, 26
|
Lliurament d'informes / treballs |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
|
Bibliografia
El professor proporcionarà la llista de literatura específica al final de cada lliçó