2019/2020
Conceptes en Paleobiologia Evolutiva
Codi: 43857
Crèdits: 9
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316238 Paleobiologia i Registre Fòssil / Paleobiology and Fossil Record |
OB |
0 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
Equip docent
- Oriol Oms Llobet
- David Martinez Alba
- Victor Fondevilla Moreu
- Judit Marigó Cortés
- Zain Belaústegui Barahona
- Xavier Delclos Martinez
- Juan Abella
- Ana Rosa Gomez Cano
- Diego Castanera Andres
- Marc Furio Bruno
- Carme Boix Martinez
- Bernat Vila Ginesti
- Isaac Casanovas Vilar
Prerequisits
No hi ha cap prerequisit particular a excepció més enllà de la formació complementaria establerta a la normativa del màster.
Objectius
Aquest mòdul proporciona una visió general de la paleobiologia.
Per tant, s'espera que l'estudiant obtingui una visió general dels aspectes bàsics sobre les teories i principals hipòtesis actuals en temes d'evolució, extinció, biodiversitat, història de la vida a la Terra i fossilització
Competències
- Analitzar dades mitjançant les eines matemàtiques adequades.
- Aplicar els conceptes evolutius per resoldre problemes geològics relacionats amb l’ordenació temporal de fòssils i els sediments que els contenen.
- Defensar els propis resultats , tot respectant-ne els aliens i discutir-los en anglès com a llengua vehicular.
- Demostrar capacitat crítica i autocrítica.
- Identificar els processos de fossilització i evitar biaixos tafonòmics en l’estudi de la biologia dels organismes del passat.
- Obtenir i sintetitzar informació de la literatura científica (biblioteca, bases de dades, revistes en línia, webs contrastats).
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Reconèixer i utilitzar el registre fòssil aplicant les teories, els paradigmes i els conceptes de l’evolució i l’ecologia per resoldre problemes concrets de la vida en el passat.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar fonts d’informació paleontològiques, geològiques, biològiques, químiques o físiques per delimitar paràmetres ecològics del passat.
- Utilitzar una argumentació científica en anglès per justificar els resultats de la investigació.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar dades mitjançant les eines matemàtiques adequades.
- Comprendre, reconèixer i analitzar els aspectes evolutius manifestos en la successió del registre fòssil.
- Considerar els fòssils com la mostra més evident de diversitat biològica en el passat.
- Conèixer els canvis evolutius de la biosfera basats en el registre fòssil i aplicar-los per reconèixer diferents unitats estratigràfiques, els seus límits i les seves relacions.
- Conèixer els diferents mecanismes d’especiació evolutiva i les evidències o contradiccions amb el registre fòssil.
- Conèixer els fòssils característics de cada paleoambient per reconèixer-ne les característiques.
- Defensar els resultats propis, respectant i discutint els aliens.
- Demostrar capacitat crítica i autocrítica.
- Identificar i comprendre els processos tafonòmics que controlen la fossilització de les restes orgàniques.
- Obtenir i sintetitzar informació de la literatura científica (biblioteca, bases de dades, revistes en línia, webs contrastats).
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Relacionar els principals esdeveniments de la vida en el passat amb la biodiversitat actual a escala planetària.
- Seqüenciar el conjunt de processos tafonòmics pels quals passa un element fòssil en el seu context i establir històries tafonòmiques.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar una argumentació científica per justificar resultats de la recerca.
Continguts
Patrons en Paleobiologia. Selecció natural, adaptació, i constriccions evolutives. Tempo i modus de l'evolució. Dinàmica de la paleobiodiversitat. Patrons macroecològics. Heterocronies: concepte, tipus i exemples. Evolució en condicions d'insularitat.
Història de la vida i de la Terra. Història de la vida en el context de la història de la Terra. La vida al llarg dels temps geològics: del món precambrià unicel·lular a l'Antropocè. La gran radiació del Cambrià. Aparició i evolució dels principals phyla. Radiacions adaptatives i grans extincions massives al llarg de la història de la Terra. Paleobiologia i relació amb els canvis climàtics, variacions paleogeogràfiques, vulcanisme i fenòmens astronòmics.
Conceptes avançats en Paleobiologia. Eines auxiliars d'interpretació paleobiològica. Processos d'alteració tafonòmica en mitjans continentals i marins. Tafonomia dels Fossil-lagerstätten. Jaciments de conservació excepcional d'origen marí i continental. Concentracions fòssils. Homogeneïtzació temporal. Tafonomia de coves. Tafofàcies. Anàlisi paleoecològic, poblacions i anàlisi de comunitats fòssils. Organismes colonials, estromatòlits i bioconstruccions. Reconstrucció de comunitats antigues. Relacions entre organismes: depredació, foresi, parasitisme, evidències de dieta, pol·linització. Indicadors paleoambientals. Biofacies
Metodologia
Presentacions
Classes pràctiques
Aprenentatge basat en problemes.
Treball escrit
Lectura d'articles científics i llibres
Avaluació
Assistència i participació a classe
Exàmens
Treballs escrits
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació a classe |
20% |
0
|
0 |
7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18
|
Exàmens |
40% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 12, 15, 16
|
Treballs escrits |
40% |
6
|
0,24 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
|
Bibliografia
Benton, M.J. & Harper, D.A.T. 2009. Introduction to Paleobiology and the Fossil Record.
Gradstein, F.M., Ogg, J.G., Schmitz, M, Ogg, G. (2012). The geological time scale. ElsevierI SBN-13: 978-0444594259
www.stratigraphy.org/index.php/ics-chart-timescale