Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera | OT | 0 | 0 |
Per cursar aquesta assignatura l'estudiant ha de dominar la llengua espanyola i ha d'haver assolit les competències a nivell de grau que li permetin aplicar les tècniques i mètodes de l'anàlisi de fenòmens lingüístics tant des del punt de vista sincrònic com des del punt de vista diacrònic.
El mòdul té com a objectiu estudiar les característiques de la llengua espanyola des del punt de vista sistèmic. S'estudiaran els trets que individualitzen les varietats de l'espanyol i la incidència de fenòmens de contacte de llengües, fenòmens sociolectals, fenòmens dialectals i fenòmens diacrònics. Finalment, des d'un punt de vista diacrònic i sincrònic, s'analitzarà el tractament de la variació per part de la norma.
0. Introducció: marc teòric
1. Variació diatòpica, diacrònica, diastràtica i diafàsica
2. Aspectes sistèmics de la llengua espanyola
3. Usos i norma: espanyol neutre?, policentrisme i panhispanisme
4. Aspectes històrics de la conformació de la norma
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne/a es distribueix de la manera següent:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico-pràctiques | 60 | 2,4 | 1, 4, 5, 7, 9, 12, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 6, 9, 10, 12, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de proves i treballs | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Les proves d’avaluació són les següents:
El primer dia de classe s’indicaran les característiques de cada prova, la data i l’horari de la prova presencial, i la data d’entrega del treball.
Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una nota mitjana de 5 o superior a 5. Només es realitzarà la mitjana de les notes en cas que cap de les qualificacions obtingudes sigui inferior a 3,5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació oral a l'aula | 10% | 1 | 0,04 | 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13 |
Prova escrita a l'aula | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Treball escrit | 50% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
Aleza Izquierdo, M., y J. M.ª Enguita Utrilla (coords.) (2010): La lengua española en América: norma y usos actuales, València: Universitat [Disponible en: http://www.uv.es/aleza/esp.am.pdf].
Bosque, I. y V. Demonte (coords.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.
Coseriu, E. (1962): “Sistema, norma y habla”, en Teoría del lenguaje y lingüística general. Madrid: Gredos.
Demonte Barreto, Violeta (2003): «Lengua estándar, norma y normas en la difusión actual de la lengua española», Circunstancia: revista de ciencias sociales del Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset, 1. [Disponible en: http://www.ortegaygasset.edu/contenidos.asp?id_d=394].
Moreno Fernández, F. (1998): Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel.
Real Academia Española (2005): Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana, [Disponible en: http://www.rae.es].
Real Academia Española (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 3 vols. y 1 DVD.
Real Academia Española (2010): Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe.