Logo UAB
2019/2020

Aspectes Sistemàtics de l'Espanyol

Codi: 43013 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera OT 0 0

Professor/a de contacte

Nom:
Margarita Freixas Alas
Correu electrònic:
Margarita.Freixas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Matthias Ulrich Raab

Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura l'estudiant ha de dominar la llengua espanyola i ha d'haver assolit les competències a nivell de grau que li permetin aplicar les tècniques i mètodes de l'anàlisi de fenòmens lingüístics tant des del punt de vista sincrònic com des del punt de vista diacrònic. 

 

 

Objectius

El mòdul té com a objectiu estudiar les característiques de la llengua espanyola des del punt de vista sistèmic. S'estudiaran els trets que individualitzen les varietats de l'espanyol i la incidència de fenòmens de contacte de llengües, fenòmens sociolectals, fenòmens dialectals i fenòmens diacrònics. Finalment, des d'un punt de vista diacrònic i sincrònic, s'analitzarà el tractament de la variació per part de la norma. 

Competències

  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes i les eines que capaciten per a l'argumentació gramatical a l'anàlisi de les dades de l'espanyol.
  2. Argumentar la pertinència dels judicis propis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  3. Argumentar la pertinència dels judicis propis i la dels aliens en relació amb el problema lingüístic objecte d'estudi.
  4. Distingir els aspectes sistemàtics de l'espanyol dels aspectes normatius.
  5. Emmarcar tipològicament els principals fenòmens característics de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmenos similars d'altres llengües.
  6. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre un tema lingüístic específic.
  7. Gestionar i interpretar de forma crítica la bibliografia i la informació recollides sobre problemes lingüístics concrets de la llengua espanyola.
  8. Identificar els indicis lingüístics que permeten inserir un autor o un text literari en un gènere o un corrent determinats en funció dels seus usos del llenguatge segons les recerques fetes en aquest camp.
  9. Indagar les diferents perspectives des de les quals s'han explicat els fenòmens lingüístics objecte d'estudi.
  10. Introduir una nova idea en un esquema preestablert i predir les conseqüències que això portaria en la defensa d'una tesi determinada.
  11. Planificar una exposició oral l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  12. Proposar una forma d'integrar les idees procedents d'altres disciplines al tractament d'un fenomen lingüístic o literari determinat.
  13. Proposar una manera d'integrar les idees procedents d'altres disciplines sobre un determinat fenomen des d'una perspectiva lingüística o literària.

Continguts

0. Introducció: marc teòric
1. Variació diatòpica, diacrònica, diastràtica i diafàsica
2. Aspectes sistèmics de la llengua espanyola

  • Fenòmens de contacte de llengua
  • Fenòmens sociolectals
  • Fenòmens dialectals
  • Fenòmens diacrònics

3. Usos i norma: espanyol neutre?, policentrisme i panhispanisme
4. Aspectes històrics de la conformació de la norma

Metodologia


L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne/a es distribueix de la manera següent:

  • Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats consisteixen en classes magistrals i classes pràctiques i en seminaris dirigits pels professors.
  • Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories amb els professors.
  • Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
  • Activitats d’avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant la participació a classe i la realització de proves escrites.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòrico-pràctiques 60 2,4 1, 4, 5, 7, 9, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories 7,5 0,3 2, 3, 6, 9, 10, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Preparació de proves i treballs 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

Les proves d’avaluació són les següents:

  • Participació a l’aula (10%)
  • Una prova presencial (40%)
  • Un treball escrit sobre els continguts teòrics i pràctics exposats a les classes (50%)

El primer dia de classe s’indicaran les característiques de cada prova, la data i l’horari de la prova presencial, i la data d’entrega del treball.

Per aprovar l’assignatura és necessari obtenir una nota mitjana de 5 o superior a 5. Només es realitzarà la mitjana de les notes en cas que cap de les qualificacions obtingudes sigui inferior a 3,5.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació oral a l'aula 10% 1 0,04 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13
Prova escrita a l'aula 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13
Treball escrit 50% 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

Aleza Izquierdo, M., y J. M.ª Enguita Utrilla (coords.) (2010): La lengua española en América: norma y usos actuales, València: Universitat [Disponible en: http://www.uv.es/aleza/esp.am.pdf].

Bosque, I. y V. Demonte (coords.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.

Coseriu, E. (1962): “Sistema, norma y habla”, en Teoría del lenguaje y lingüística general. Madrid: Gredos.

Demonte Barreto, Violeta (2003): «Lengua estándar, norma y normas en la difusión actual de la lengua española», Circunstancia: revista de ciencias sociales del Instituto Universitario de Investigación Ortega y Gasset, 1. [Disponible en: http://www.ortegaygasset.edu/contenidos.asp?id_d=394].

Moreno Fernández, F. (1998): Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje. Barcelona: Ariel.

Real Academia Española (2005): Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana, [Disponible en: http://www.rae.es].

Real Academia Española (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe, 3 vols. y 1 DVD.

Real Academia Española (2010): Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa-Calpe.