Logo UAB
2019/2020

Governança Multinivell a la Unió Europea

Codi: 40895 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313791 Integració Europea OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Mar Fernández Pasarín
Correu electrònic:
Ana.Fernandez.Pasarin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Antoni Durà Guimerà
Nuria Font Borrás
Berta Barbet Porta
Enrique Hernandez Jimenez
Ana Mar Fernández Pasarín

Equip docent extern a la UAB

Javier Arregui
Matteo Berzi
Nuria González Campana
Xavier Ferrer

Prerequisits

Coneixement bàsic sobre el procès d'integració europea.

 

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul consisteix a presentar als estudiants la història i els processos institucionals de la Unió Europea, així com proporcionar-los les eines teòriques i metodològiques necessàries per estudiar el procés d'integració europea. L'objectiu del mòdul és ajudar els estudiants a escriure amb èxit un treball de recerca i desenvolupar habilitats de recerca per a sol·licitar l'ingrés en un programa de doctorat.
 
El mòdul analitza les diferents fases de la integració europea, les maneres de govern de la UE i les diferents conceptualitzacions aplicades a les polítiques, polítiques i polítiques de la UE. El mòdul està dividit en un conjunt de conferències temàtiques impartides per professors de la UAB i acadèmics visitants d'altres universitats.

Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Distingir els mecanismes i processos d'interactuació entre els diversos nivells administratius i polítics en l'àmbit europeu (especialitat Governança Multinivell).
  • Elaborar i sol·licitar projectes amb subvencions de la UE (especialitat Governança Multinivell).
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Elaborar una simulació de projecte subvencionable per la UE.
  4. Identificar els resultats de la interrelació entre els diversos actors polítics.
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Valorar l'efectivitat i legitimitat de la interrelació entre els diversos actors polítics.

Continguts

El curs es divideix en set seccions principals:
 
I.Integració europea: una introducció
La idea d’Europa i el procés històric de la construcció de polítiques europees
 
II. Govern i governança a la UE
El sistema institucional de la UE abans i després del Tractat de Lisboa
Institucions i elaboració de polítiques de la UE
 
III. Teories de la integració europea
Federalisme, supranacionalisme, intergovernamentalisme, intergovernamentalisme liberal, nou intergovernamentalisme, governança multinacional
Nou institucionalisme com a teoria intermèdia
 
IV. Elaboració de polítiques de la UE
Elaboració de polítiques a la UE (1)
Elaboració de polítiques a la UE (2)
 
V. Democràcia a la UE
Democràcia i legitimitat (1)
Democràcia i legitimitat (2)
 
VI. Temes i perspectives
Eleccions europees
Populisme i euroscepticisme
Brexit
Migracions
Secessió interna (1)
Secessió interna (2)
 
VII. Governança multinivell
Política regional
Espais rurals: política agrícola comuna
Polítiques urbanes
Cooperació territorial europea
Cooperació transfronterera
Fronteres externes: mediterrània
 

Metodologia

El procés d’aprenentatge dels alumnes s'organitza d'accord amb les següents activitats formatives:
 
Activitats dirigides
 
Es desenvoluparan a l’aula al llarg del semestre durant l’horari previst. Es tracta d’activitats teòriques i pràctiques. Les activitats teòriques consistien en l'exposició de continguts pel professorat, i el debat amb l'alumnat. Per al bon desenvolupament de les sessions, es requereix la lectura previa de la bibliografia i els materials corresponents. Les activitats pràctiques consisteixen fonamentalment en l’anàlisi i la resolució de casos pràctics.
 
Activitats supervisades
 
Els estudiants realitzaran activitats sota la supervisió del professorat. Inclou activitats com a la realització d’exercicis i treballs, i l’anàlisi i la resolució de casos pràctics.
 
Activitats autònomes
 
Els estudiants realitzaran activitats de forma autònoma, ja sigui en grup, organitzant el seu temps i dedicació. Inclou la lectura i l'estudi de la bibliografia i dels materials corresponents, la cerca de material, la preparació d'exposicions orals i la preparació de les proves d'avaluació.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i pràctiques 47 1,88 5, 6
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs individuals 50 2 3
Tipus: Autònomes      
Estudi i cerca d'informació 150 6 1, 2, 4, 5, 6

Avaluació

L'avaluació es basa en tasques al llarg del curs (70%), presentacions presencials i participació activa a les sessions (30%).
 
IMPORTANT: l’assistència és obligatòria (almenys el 80% de les sessions).

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assignments 70% 0 0 1, 2, 4, 5, 6
Participation 30% 3 0,12 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

A inici del curs es penjarà un llistat amb les lectures obligatòries al campus virtual

Lectures preparatòries:

Bomberg, E., J. Peterson and A. Stubb (eds) (2008), The European Union: How Does it Work?, Oxford University Press.

Cini, M. (ed) (2009), European Union Politics, Oxford University Press.

Dinan,D. (2004), Europe Recast. A History of European Union, Palgrave Macmillan.

Dinan, D. (2005), Ever closer union?: An introduction to European integration, Boulder. Co.

Hix,S. And B. Hoyland (2012), The Political System of the European Union, Palgrave (Spanish version in McGraw Hill).

Nugent, N. (2010), The Government and Politics of the European Union, Palgrave Macmillan.