Logo UAB
2019/2020

Estructura i Significat en la Gramàtica de l’Espanyol

Codi: 104614 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3 0
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Yolanda Rodríguez Sellés
Correu electrònic:
Yolanda.Rodriguez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Es tracta d'una assignatura que aborda aspectes interpretatius i formals dins de l'àmbit de la gramàtica de l'espanyol. Per a poder cursar-la, calen, doncs,  coneixements de gramàtica de l'espanyol i de lingüística general.
 

 

 

Objectius

En aquesta assignatura s'aborda un dels temes bàsics que pertoquen al significat de les expresions complexes, a saber, la seva naturalesa composcional. Aquest plantejament implica assumir que no totes les unitats lingüístiques que integren una expressió complexa contribueixen de la mateia manera a la seva interpertació. Implica assumir, a més, la relació estreta que hi ha entre sintaxi i semàntica. Amb aquesta assignatura es pretén que l'alumne, al finalitzar el curs, sigui capaç de :

  • Identificar quins aspectes del significat competeixen a la semàntica composicional.
  • Analitzar semànticament expressions complexes de l'espanyol seguint els principis de la semàntica composicional.
  • Dominar els conceptes i les eines bàsiques que capaciten per a l'anàlisi i l'argumentació en semàntica composicional.
  • Reconèixer els vincles existents entre la semàntica composicional i altres disciplines, tant lingüístiques (sintaxi, lexicologia, pragmàtica), com no lingüístiques (filosofia, lògica, matemàtiques).

Competències

    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Conèixer i utilitzar adequadament els recursos tradicionals i electrònics propis de la llengua i la literatura espanyoles i ser capaç d'elaborar un treball acadèmic amb aquests recursos.
  • Descriure l'estructura de la llengua espanyola i distingir-ne els aspectes sistemàtics i normatius.
  • Emmarcar tipològicament els principals fenòmens de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmenos similars d'altres llengües romàniques.
  • Identificar el component de la gramàtica al qual pertanyen els fenòmens lingüístics bàsics de l'anàlisi de la llengua espanyola (fonètica, fonologia, morfologia, sintaxi, lèxic, semàntica i discurs).
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar l'estructura de les paraules segons la seva estructura morfològica: derivats i compostos.
  2. Analitzar l'estructura semàntica de les oracions simples.
  3. Aplicar el mètode experimental als estudis de fonètica.
  4. Explotar totes les possibilitats dels diccionaris electrònics.
  5. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats.
  6. Identificar i analitzar les oracions d'infinitiu i les quantificades.
  7. Identificar les construccions sintàctiques no normatives de la llengua espanyola.
  8. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  9. Resoldre problemes de manera autònoma.
  10. Sintetitzar els coneixements adquirits sobre l'origen i les transformacions experimentades pels diversos camps d'estudi de la disciplina.

Continguts

1. La naturalesa del significat denotatiu.

2. La informació semàntica de les oracions simples.

3. L'estructura semàntica de les oracions simples.

4. La modificació.

5. Determinació i quantificació.

Metodologia

Aquest curs s'articularà sobre la base de sessions teòriques i pràctiques. En les primeres es tractaran els continguts principals del programa; les segones es dedicaran a la resolució d'exercicis, al comentari de la bibliografia rellevant i a la discussió dels problemes, dubtes o dificultats que vagin sorgint a partir del desenvolupament del temari. Les sessions pràctiques serviran també per a capacitar l'alumne en l'exercici de l'argumentació semàntica. L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera seguent:

  • Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
  • Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells de análisis lingüistic.
  • Activitats autònomes (45%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presenatcions orals.
  • Activitats d' evaluació (10%). Làvaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 42 1,68 5, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 20 0,8 2, 5, 7, 8, 10
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 65 2,6 2, 5, 7, 8, 9, 10

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es farà de la manera següent: 
 
- Una exposició oral (individual o en grup) sobre un article escollit d'entre una sèrie de textos proposats pel professor (30%)
- Dues proves escrites sobre els continguts vistos durant el curs (35% cadascuna)
 

Per a superar l'assignatura, l'alumne ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per a calcular la nota final s'aplicaran els percentatges indicats abans. Per a poder aplicar aquests percentatgesj és imprescindible no tenir cap prova amb una nota inferior a 4. Els alumnes que no compleixin aquests requisits hauran de presentar-se a la recuperació.

Únicament podrà recuperar-se la prova escrita, mitjançant una prova similar en les dates indicades pel calendari acadèmic.

Es considerara “No avaluable” a l'estudiant que no realitzi cap de les activitats/proves. L'elaboració d'una activitat/prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.

La realització de faltes d'ortografia (accentuació, puntuació, lèxico, etc.) tindrà una penalització de 0,2 cadascuna (sense límit) sobre la nota final en les activitats i en els exàmens. Les faltes repetides també descompten. Totes les activitats, treballs, etc., han de ser originals i no està permesa la còpia total o parcial de materials ja publicats en qualsevol suport. En cas de presentar material no original sense indicar-nel'origen, la qualificació de l'activitat o treball serà automàticament de suspens (0).
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita 1 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10
Prova escrita 2 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10
Prova oral 30% 20 0,8 2, 5, 8, 10

Bibliografia

Bach, E. (1997): Lecciones básicas de semántica formal, Barcelona, Publicaciones de la UB. 

Bosque, I. & Gutiérrez-Rexach (2009): Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.

Cann, R. (1993): Formal Semantics: An Introduction, Cambridge, Cambridge University Press. 

Escandell, V. (2004): Fundamentos de semántica composicional, Barcelona, Ariel, Cambridge University Press. 

Espinal, M.T. coord. (2014):Semántica, Madrid, Akal.

Frawley, W. (1992): Linguistic Semantics, Cambridge, Cambridge University Press.

Hurford, J.R. & Heasley, B. (1983): Curso de Semántica, Madrid, Visor. 

Lyons, J. (1997): Semántica Lingüística, Barcelona, Paidós.