Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 2 | 2 |
No hi ha requisits previs, però es parteix de la idea que els estudiants han realitzat l'assignatura de Teories de la Comunicació com a pas previ per poder realitzar l'assignatura de Mètodes de Recerca en Comunicació.
Els objectius formatius de l’assignatura són: a) Explicar les diferents formes d’aproximació al coneixement científic i els mètodes i tècniques quantitatius i qualitatius aplicats a l’anàlisi de la comunicació i el periodisme. b) Exposar i explicar les estratègies més adequades per a la planificació i disseny de la investigació en comunicació i periodisme. El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Tema 1 Introducció a la investigació en comunicació i periodisme 1.La formació investigadora dels comunicadors i el seu paper a les institucions. 2. El camí de la investigació, la seva importància, oportunitat i eficàcia. 3. Paradigmes i teories: les principals orientacions en comunicació 4 . La investigació en comunicació i les seves demandes socials. 5 Centres d'investigació en comunicació. 6. Publicacions especialitzades i recursos en xarxa 7. La investigació en comunicació i periodisme a l’era digital.
Tema 2 El procés d'investigació i les seves etapes. La seva aplicació a la investigació en comunicació. 1. Investigació quantitativa i qualitativa. 2. Organització, planificació i procés del treball científic: etapes i fases del procés de investigació. 3. Delimitació de l'objecte i de l'àmbit disciplinari. 4. Elaboració de l'estratègia d'investigació. 5. El projecte d’investigació: estructura i continguts.
Tema 3 Les tècniques d’investigació per l’anàlisi de la comunicació. Tècniques quantitatives I. Las bases de dades.
Tema 4 L’aplicació de les tècniques quantitatives a la investigació en comunicació. II 1. L’experiment. 2. L’anàlisi de contingut. 3. L'enquesta
Tema 5 L’aplicació de les tècniques qualitatives a la investigació en comunicació.1. L’entrevista en profunditat i les històries de vida. 2. Les tècniques de grup: grups de discussió, grups focals, mètode Delphi. 3. L’observació participant i no participant. 4. L’anàlisi semiòtica i l’anàlisi del discurs.
La metodologia docent consistirà en activitats dirigides presencials, activitats supervisades i treball dirigit i autònom.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 2, 5, 7, 10 |
Laboratori | 22 | 0,88 | 1, 2, 4, 5, 6, 9 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 16 | 0,64 | 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 42 | 1,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10 |
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
2 proves de contingut | 40% | 2 | 0,08 | 6, 10 |
3 Treballs pràctics | 24 % | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 5, 7, 10 |
Treball de recerca | 36 % | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
ADORNO, Theodor. W. Epistemología y ciencias sociales. Madrid, Cátedra (Valencia), Universitat de València, 2001.
BERGANZA, María Rosa y RUIZ José A. (coordinadores) Investigar en Comunicación. Guía préctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid. McGraw Hill. 2005.
BERGER, Arthur Asa, Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks. Sage. 2016
BERICAT, Eduardo La integración de los métodos cuantitativos y cualitativos en la investigación social. Significado y medida. Barcelona, Ariel, 1998.
CORBETTA, Piergiorgio, “Causalidad y experimento”. En: P. Corbetta, Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw Hill, p. 105-143. 2007
DOMÍNGUEZ, Marius y SOLSONA, Montserrat. Tècniquesd’investigació social quantitatives. Barcelona, Edicions Universitat de Barcelona, 2003
GALINDO CÁCERES, Luis. (coord.) Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. México, Addison Wesley Longman, 1998.
IGARTUA, Juan José Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch, 2006.
RUIZ OLABUENAGA,José Ignacio. Cómo elaborar un proyecto de investigación. Bilbao, Ediciones Universidad de Deusto, 1998.
SEBEOK, Thomas. A. Sherlock Holmes y Charles S. Peirce : el método de la investigación. Barcelona, Paiaidós, 1994, 2ª ed.
SIMELIO, Núria; GINESTA, Xavier; SAN EUGENIO, Jordi y CORCOY, Marta “Journalism, transparency and citizen participation: a methodological tool to evaluate information published on municipal websites”. Information, Communication & Society. p. 1-17. 2017
SORIANO, Jaume L'ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Barcelona, Eumo Editorial, 2007.
TAYLOR, Steven J. i BOGDAN, Robert Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda del significado. Barcelona, Ediciones Paidós, 1992.
VILCHES, Lorenzo (coord.) La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona, Gedisa, 2011
WIMMER, Roger D. i DOMINICK, Joseph R. Introducción a la investigación de medios masivos de comunicación. México, International Thomson cop. 2001, 6ªed.