Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 | 2 |
Cap.
El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.
01. Representacions i intel·ligència
02. Sistemes cognitius: arquitectura física i funcional
03. Aspectes biològics de la cognició humana
04. Aspectes culturals de la cognició humana
05. Representacions d'objectes i representacions generades pel sistema cognitiu
06. Cognició distribuïda
07. Aprenentatge i estructures de coneixement
08. Raonament, solució de problemes i interaccions amb contextos
09. Dimensions diacròniques: la cognició dins del cicle vital
10. Bases cognitives de les competències
11. Variabilitat i configuracions cognitives excepcionals
A. Instruments de mesura intel·lectual (I)
B. Instruments de mesura intel·lectual (II) i mesures situades
C. Anàlisi de perfils
D. Mesura d'estructures de coneixement
E. Anàlisi competencial
Els continguts indexats numèricament corresponen als que seran tractats en les sessions magistrals, i configuren el cos teòric general de l'assignatura. En canvi, els continguts indexats amb lletres corresponen a les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, sota direcció docent.
La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:
(1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.
(2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.
(3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.
(4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.
(5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.
Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions magistrals | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi de casos i instruments | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball independent de l'alumnat | 94 | 3,76 | 1, 3, 4, 6, 15, 16, 17, 20 |
L'avaluació estarà articulada per un conjunt d'activitats optatives, les quals permeten acumular punts, juntament amb una activitat d'avaluació conjunta, també optativa, la qual permet completar la qualificació.
Específicament, les activitats d'avaluació optatives, programades durant el semestre són:
(A) Setmana 6: Breu examen amb apunts (fins a 2,5 punts)
(B) Setmana 9: Mapa conceptual (fins a 2,5 punts)
(C) Setmana 12: Exemplificació de continguts tractats (fins a 2,5 punts)
(D) Setmana 15: List-Link (fins a 2,5 punts)
La suma d'aquestes activitats permet arribar fins a una puntuació màxima de 10 punts. Aleshores, (E, setmana 18) la prova conjunta -també optativa- aportaria un valor variable en funció de la puntuació acumulada fins el moment, de manera que la nota final estarà superiorment acotada pel valor 10, si s'han acumulat 6 o més punts amb les activitats A, B, C, i D, mentre que si la puntuació acumulada és menor de 6 punts, la nota màxima serà de 8,5.
La situació de "NO AVALUABLE" es correspondrà amb els casos que hagin presentat menys de dues de les activitats opcionals A, B, C i D.
La prova de recuperació consistirà en la mateixa activitat E, acotada superiorment en el valor de 8,5. Aquesta darrera estarà adreçada a les persones presentades, les quals hagin lliurat almenys tres de les quatre evidències (A, B, C, i D) i que hagin acumulat una puntuació menor de 5.
Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Generació d'exemples propis | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20 |
Lectures | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
List-Link | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Mapa conceptual | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Prova de conjunt | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
SMITH, E.E. y KOSSLYN, S.M. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson y Prentice Hall.
CASTELLÓ, A. (2001). Inteligencias. Una integración multidisciplinaria. Barcelona: Masson.
CASTELLÓ, A. (2002). La inteligencia en acción. Barcelona: Masson.