Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502444 Química | OT | 4 | 0 |
És important haver cursat l'assignatura de química quàntica, així com les assignatures ciència dels materials i caracterització de materials
L'assignatura Química Computacional de Sòlids està dissenyada per introduir a l'alumne les estratègies computacionals per modelitzar i simular l'estructura electrònica de materials senzills i les seves superfícies. També, es presenten les estratègies per modelitzar els fenòmens d'adsorció i la reactivitat en sistemes heterogenis sòlid-gas i sòlid-líquid.
Per aquest motiu, la primera part de l'assignatura es centra en presentar els diferents mètodes de càlcul (mètodes basats en la funció d'ona, basats en la teoria del funcional de la densitat (DFT) i mètodes de mecànica molecular). En una segona part es presenten les particularitats de la modelització de sistemes periòdics, fent emfasi especial a la modelització de superfícies i els fenòmens d'adsorció.
Els objectius generals són:
1. Determinar els mètodes de càlcul més adients per resoldre una problemàtica determinada.
2. Contrastar els avantatges i inconvenients dels models més habituals per la modelització de sòlids en problemàtiques senzilles
3. Dissenyar estratègies per modelitzar superfícies i processos d'adsorció.
4. Aplicar els models més comuns de la simulació de materials a casos senzills.
L'assignatura es divideix essencialment en dues parts. Una primera part general on s'introdueixen els mètodes de càlculs més comuns i una segona part en la que es detallen les particularitats de la modelització de materials i superfícies.
En concret els temes principals de l'assignatura són.
Primera part: Fonaments de la química computacional.
1. Introducció - mètode Hartree-Fock
2. Mètodes post-Hartree-Fock.
3. Mètodes basats en la teoria del funcional de la densitat (DFT)
4. Mecànica molecular i mètodes híbrids.
5. Exploració de la superfícies de potencial i solvatació.
Segona part: Aplicació en la simulació de sòlids i superfícies.
6. Introducció a la modelització de sòlids.
7. Models periòdics. Espai real i recíproc. Teorema de Blochl.
8. Estructura de bandes i densitat d'estats.
9. Modelització de superfícies i processos d'adsorció. Enllaç en superfícies i reactivitat.
El curs es desenvolupa principalment a través de tres activitats dirigides:
1. Les classes magistrals on el professor presenta i explica el contingut teòric del curs i on es discuteixen exemples i problemes senzills.
2. Sessions a l'aula d'informàtica on es resolen problemes senzills associats al contingut del tema que s'està treballant
3. Sessions de pràctiques.
En aquestes sessions els alumnes desenvolupen un projecte senzill d'adsorció d'una molècula senzilla a un material tipus. Aquest projecte inclou:
a. Estudi de l'estructura electrònica del material
b. Construcció del model de superfície i avaluació de la seva estabilitiat
c. Càlcul de l'energia d'adsorció en funció de la densitat de molècules adsorbides
Així doncs, l'alumne aplica a casos senzills els nivells de càlcul presentats durant al curs així com els models més habituals de la modelització de sòlids i superficies. Aquestes sessions pràctiques, per contraposició a les sessions a l'aula d'informàtica, seran poc guiades afavorint la iniciativa de l'estudiant per resoldre el problema plantejat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 34 | 1,36 | 4, 6, 7, 12, 13, 14, 17, 20, 26, 27, 28 |
Sessions pràctiques | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 8, 9, 10, 15, 16, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 31, 32 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les pràctiques | 5 | 0,2 | 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Bibliografia | 6 | 0,24 | 3, 5, 7, 10, 14, 15, 16, 18, 22, 25, 27, 28, 29, 31 |
Estudi | 52 | 2,08 | 5, 6, 12, 13, 15, 17, 26, 27, 28 |
Preparació d'exposicions orals | 5 | 0,2 | 10, 11, 16, 22, 25, 29, 31, 32 |
Redacció d'informes i resums | 15 | 0,6 | 3, 15, 16, 19, 26, 29, 31 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà en base a quatre notes:
1. Examens (2parcials o bé el final que els substitueix) que equivaldran al 60% de la nota final. Durant el curs es realitzaran dos examens parcials. Cada un d'ells equivaldrà al 30% de la nota final. Caldrà obtenir un mínim de 4.5 sobre 10 de cada un d'ells per fer mitjana amb la resta de qualificacions. Els alumnes que no assoleixin el 4.5 en cada parcial s'hauran de presentar a un examen final que substituirà els parcials. A més a més, per a poder-se presentar a l'examen de recuperació cal que l'alumne hagi participat en activitats d'avaluació continuada que equivalguin com a mínim a 2/3 de la nota final de l'assignatura. A l'examen final caldrà treure un 4.5 per fer mitjana amb la resta de notes..
2. Anàlisi d'articles científics (10% de la nota final): Durant el curs i a l'hora de classe es discutiran alguns articles científics recents que tractin aspectes puntuals del curs. Al final de la classe o bé el dia següent, s'entregarà un resum que serà avaluat. Aquesta nota no te requeriments mínims
3. Informes de les sessions a l'aula d'informàtica (15% de la nota final): Es realitzaran 5 sessions a l'aula informàtica per repassar i aplicar els conceptes que s'estiguin desenvolupant a la classe de teoria. Aquestes sessions s'avaluaran mitjançant un informe breu que presentarà els resultats obtinguts, la contextualització amb el contingut de l'assignatura i una discussió. L'absència injustificada a aquestes sessions comportarà suspendre l'assignatura
4. Exposició oral del treball de pràctiques realitzat en grup (15% de la nota final). Al final de les sessions de pràctiques es realitzarà una exposició oral en grup en la que es presentaran els resultats obtinguts i un anàlisicrític que hauria d'incloure punts forts i febles de les simulacions realitzades en l'estudi i possibles propostes de millora. L'absència no justificada a les sessions de pràctiques comportarà suspendre l'assignatura.
Es considerarà que l'alumne no s'ha presentat a l'assignatura si fins i tot obtenint la màxima qualificació de les proves en les que l'alumne s'ha presentat, aquest no pot assolir el mínim per superar el curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi d'articles científics | 10% | 4 | 0,16 | 1, 2, 5, 11, 12, 16, 18, 22, 23, 24, 26, 27, 31 |
Examens parcials | 60% | 4 | 0,16 | 3, 4, 6, 12, 13, 14, 17, 26, 27, 28, 29, 30 |
Informes de les sessions a l'aula d'informàtica | 15% | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 8, 9, 11, 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24, 29, 30, 31, 32 |
Pràctiques | 15% | 4 | 0,16 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 29, 30, 31, 32 |
En tractar-se d'una assignatura altament especialitzada no hi ha una única font bibliogràfica que cobreixi tot el curs. El llibre que inclou més part del curs és: