Logo UAB
2019/2020

Macroeconomia I

Codi: 102384 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OB 2 2
2501573 Economia OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Obiols Homs
Correu electrònic:
Francesc.Obiols@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

José Clemente Polo Andrés
Barbara Masi
Fabio Cerina

Prerequisits

Introducció a l'Economia.
Matemàtiques I.
Matemàtiques II.
Estadística I.

Objectius

Aquesta assignatura proposa i discuteix les principals eines instrumentals, tan des del punt de vista teòric com
empíric, per a l'anàlisi de l'evolució del conjunt d'una economia. Així, la temàtica se centra en l'estudi de la
producció, distribució i assignació de la renda nacional i les seves interaccions al llarg del temps amb la resta
de variables macroeconòmiques.

Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Aplicar els instruments matemàtics per sintetitzar situacions econòmiques i empresarials complexes.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Demostrar que es comprenen els fonaments bàsics i intermedis de la macroeconomia.
  • Demostrar que es coneixen les interrelacions entre les diferents economies, el paper de les institucions econòmiques nacionals i internacionals, la seva evolució i les conseqüències que en poden derivar per a una empresa.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
    Economia
  • Demostrar que es coneixen les interrelacions entre les diferents economies, el paper de les institucions econòmiques internacionals, la seva evolució i les conseqüències que es poden derivar per a una empresa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Calcular l'estat estacionari en el model de Solow i determinar l'equilibri en els models IS-LM i de Mundell-Fleming.
  2. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  3. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  4. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  5. Descriure els determinants del creixement econòmic i les diferències internacionals en renda per capita.
  6. Entendre els determinants de l'oferta individual de treball i la recerca d'ocupació.
  7. Examinar l'efecte de les polítiques econòmiques sobre les variables macroeconòmiques i avaluar-hi els efectes de polítiques contracícliques.
  8. Identificar els components del producte interior brut i de la renda nacional.
  9. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  10. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  11. Relacionar l'atur i la inflació.
  12. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Continguts

1. Introducció

1.1   Les variables macroeconòmiques.

1.2   El producte interior brut (PIB).

1.3   Medir el cost de la vida: deflactor del PIB i IPC.

1.4    Producció, assignació i distribució de la renda nacional.

 2. Llarg termini: creixement econòmic.

2.1   Creixemente and comptabilitat del creixement.

2.2   Acumulació de capital i progrés tecnològic: El model de Solow.

2.3   Evidència empírica: convergència absoluta, convergència condicional i diferències en renda per càpita.

2.4   Creixement endogen.

 

3. El mercat laboral

3.1   Principals variables.

3.2   Un model de la taxa natural d’atur

3.3   Atur friccional

3.4   Atur estructural

 

4. Fluctuacions econòmiques

4.1   El cicle econòmic.

4.2   La corba de demanda agregada.

4.3    Oferta agregada en el curt i llarg termini.

 

5. El model IS-LM y la corba de demanda agregada.

5.1   El model de la creu keynesiana.

5.2    El multiplicador y la política fiscal

5.3   La corba IS.

5.4   Actius financers, el mercat de diner i la corba LM

5.5   Efectes de les polítiques fiscal i monetària en el model IS-LM

5.6   La corba de demanda agregada.

 

6. La macroeconomia d'una economia oberta.

6.1   Tipus de canvi i sistemes de tipus de canvi.

6.2    Model de Mundell i Fleming.

6.3   Efectivitat de les polítiques fiscal i monetària en una economia oberta.

 

Metodologia

En aquesta materia combinem les classes magistrals amb suport TIC, juntament amb sessions mes aplicades
dedicades a la resolució de llistes de problemes i exercicis.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals . 33 1,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Exercicis i discussió en grup. 11,5 0,46 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories. 20 0,8 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi. Preparació d'exercicis i discussió en grup. 60,5 2,42 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Lectura de textes. 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final. 50 % de la nota final. 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Examens parcials 40% de la nota final. 1,5 0,06 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Exercicis i altres treballs. 10% de la nota final. 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

Mankiw, N. G., Macroeconomía, 8ª edición, 2011. Barcelona: Antoni Bosch Editor.
Blanchard, O., A. Amighini y F. Giavazzi,  Macroeconomía, 5ª edición, 2012. Madrid: Pearson Educación S.A.