Logo UAB
2019/2020

Comptabilitat de Societats

Codi: 102372 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Immaculada Vilardell Riera
Correu electrònic:
Immaculada.Vilardell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Professora grup en català: Immaculada Vilardell

Prerequisits

Aquesta assignatura s'inscriu dins la matèria de Comptabilitat. Per tal d'aconseguir un bon seguiment de la mateixa és aconsellable haver assolit els coneixements de les assignatures obligatòries de cursos anteriors "Introducció a la Comptabilitat" i "Anàlisi dels Estats Financers" del grau d’Administració i Direcció d'Empreses.

Objectius

L'assignatura, de l'àmbit de la Comptabilitat Financera, està dedicada al tractament comptable de les combinacions de negocis, a desenvolupar el procés d'elaboració dels comptes anuals consolidats dels grups de societats i a la seva anàlisi i interpretació posterior.

En acabar l’aprenentatge, l'alumne serà capaç de:

  • Registrar comptablement les fusions i escissions de societats.
  • Identificar el perímetre de consolidació d’un grup de societats i formular els comptes anuals consolidats d’un grup aplicant el mètode que correspongui segons la vinculació entre les diferents societats que el conformen. 
  • Aplicar les normes per a la formulació dels comptes anuals consolidats de l’estat espanyol i establir-ne les diferències amb les normes internacionals.
  • Aplicar les tècniques i eines d’anàlisi dels estats financers habituals als comptes consolidats per tal de poder emetre un diagnòstic de la situació econòmica i financera del grup.

Competències

  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Generar i transmetre la informació comptable adequada en cada moment a les necessitats informatives dels diferents usuaris.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  • Utilitzar la informació comptable com instrument d'avaluació i diagnòstic.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  2. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  3. Demostrar un comportament ètic en l'elaboració dels estats financers
  4. Elaborar la informació comptable de síntesi aplicant els principis i normes comptables vigents, quan es requereixi.
  5. Emetre un diagnòstic a partir de l'anàlisi econòmic i financer d'una entitat.
  6. Interpretar els indicadors econòmics d'una entitat i la seva vinculació amb la rentabilitat i productivitat d'aquesta.
  7. Interpretar els indicadors financers d'una entitat i entendre les decisions que es poden prendre a partir de la seva anàlisi.
  8. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  9. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  10. Registrar comptablement la realitat econòmica i financera de les organitzacions d'acord amb els principis, normes i convenis aplicables en cada cas.
  11. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  12. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  13. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Continguts

1.  COMBINACIONS DE NEGOCIS
     1.1.   Concepte de combinació de negocis
     1.2.   Classes de combinacions de negocis
     1.3.   Registre comptable de les combinacions de negocis: el mètode d’adquisició
     1.4.   Fusió de societats
     1.5.   Escissió de societats

 2.  GRUPS DE SOCIETATS
     2.1.   Noció de grup
     2.2.   Motius i avantatges de crear un grup de societats
     2.3.   Components d’un grup de societats
     2.4.   Noció de control i les diferents formes de domini
     2.5.   La consolidació i l’obligació de consolidar
     2.6.   Perímetre de consolidació
     2.7.   Bases legals i reglamentàries de la consolidació: normes espanyoles i internacionals.

 3.  MÈTODES DE CONSOLIDACIÓ 
     3.1.  Procés de consolidació
        3.1.1.  Homogeneïtzacions
        3.1.2.  Agregació
        3.1.3.  Eliminacions
        3.1.4.  Formulació dels estats financers consolidats
     3.2.   Mètodes de consolidació segons tipus de societats
        3.2.1.   Mètode d’integració global
        3.2.2.   Mètode d’integració proporcional
        3.2.3.   Procediment de posada en equivalència
     3.3.   Comptes anuals consolidats


 4.  ADQUISICIÓ I MODIFICACIONS DEL PERCENTATGE DE CONTROL EN EL MÈTODE D’INTEGRACIÓ GLOBAL
     4.1.  Eliminacions inversions-patrimoni net en la primera consolidació
     4.2.  Eliminacions inversions-patrimoni net en consolidacions posteriors
     4.3.  Increment de la inversió i del percentatge de control
        4.3.1.   Adquisició per etapes
        4.3.2.   Inversions successives en una societat dependent
     4.4.  Reducció de la inversió i del percentatge de control
     4.5.   Participacions indirectes


 5. ELIMINACIONS D'OPERACIONS INTRAGRUP EN EL MÉTODE D'INTEGRACIÓ GLOBAL
     5.1.   Eliminacions de partides intragrup o recíproques
     5.2.  Eliminacions de resultats d’operacions internes
        5.2.1.   Operacions internes amb existències
        5.2.2.   Operacions internes amb actius no corrents no amortitzables
        5.2.3.   Operacions internes amb actius no corrents amortitzables
     5.4.   Altres eliminacions
 
6. ELS COMPTES ANUALS CONSOLIDATS
     6.1.   Les normes comuns de presentació dels comptes anuals consolidats
     6.2.   Partides específiques delscomptes anuals consolidats
     6.3.   L’anàlisi financera dels comptes consolidats
 

Metodologia

 A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que es seguirà en les diferents activitats formatives.

Classes de teoria:
Els continguts de l’assignatura seran impartits per la professora en forma de classes magistrals. El material utilitzat per a la presentació dels temes estarà a disposició dels alumnes al Campus Virtual de l'assignatura amb antelació a l'inici de cadascun d’ells. La finalitat de posar a disposició dels estudiants aquest material és que els permeti seguir les explicacions a classe amb més comoditat. En cap cas, no pot constituir l’únic material d’estudi dels continguts. Els alumnes hauran de consultar, com a mínim, les referències bibliogràfiques bàsiques que figuren en l’apartat corresponent d’aquesta guia i les que complementàriament aconselli la professora, si escau.

Classes pràctiques:
Les sessions de classes pràctiques es combinaran amb les de teoria, per la qual cosa no hi ha fixada cap sessió específica a la setmana. Aquestes classes es dedicaran a la resolució i comentari dels exercicis i casos proposats per la professora, els enunciats dels quals estaran a disposició dels estudiants al Campus Virtual de l’assignatura amb antelació suficient. Algunes d'aquestes classes pràctiques es duran a terme a les aules d'informàtica.

Tutories:
Es realitzaran tutories individuals per aquells alumnes que ho desitgin. L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, comentar exercicis o repassar conceptes. En elles l’estudiant és qui ha de dur l’iniciatva plantejant les qüestions a tractar. Les sessions de tutoria són presencials. En cap cas es faran tutories ni es resoldran dubtes per correo electrònic. Els horaris de tutoria de la professora Immaculada Vilardell pel curs 2019-2020 són: dilluns de 4 a 6 de la tarda i divendres de 10 a 11 del matí.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques 13 0,52 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Classes de teoria 33 1,32 1, 4, 5, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Supervisió i seguiment 7,5 0,3 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Tipus: Autònomes      
Treball autònom: lectura dels textos, estudi dels contingut, preparació i resolució d'exercicis 93 3,72 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Avaluació

 L'avaluació de l'estudiant es farà de forma continua a partir de les evidències següents:

  • Assistència i participació en les sessions presencials. L'assistència a classe es controlarà periòdicament mitjançant un full de signatures que la professora establirà per a aquesta finalitat
  • LLiurament periòdic d'exercicis per part dels estudiants de forma individual o en grup. Els exercicis seran proposats, corregits i avaluats per la professora. Posteriorment seran comentats a classe. Per a la seva realització, el grup haurà de ser d’un màxim de dos estudiants i no s’admetran canvis de grup durant el curs. Amb la qualificació dels exercicis lliurats i la valoració de l'assistència es calcularà una nota mitjana i es ponderarà en un 20% per obtenir la nota final. La meitat d'aquesta ponderació correspondrà a la resolució d'un cas que caldrà lliurar entre el 22 i el 27 de maig de 2020
  • Proves individuals periòdiques. Durant el curs es faran dues proves. Aquestes proves constaran de preguntes teòriques i d’exercicis pràctics relacionats amb els temes previstos en cada cas. En la seva realització no es permetrà consultar cap tipus de material. La qualificació de cada una de les dues proves, si és igual o superior a 3,5, ponderarà un 40% per obtenir la nota final del curs. En cas d'una qualificació inferior a 3,5 caldrà repetir l'examen en la data prevista per la recuperació i es conservarà la nota obtinguda en l'altre examen i la dels exercicis lliurats.

Els alumnes que un cop determinada la nota mitjana final del curs hagin obtingut una qualificació igual o superior a 3,5, però inferior a 5, podran participar del procés de recuperació, el qual consistirà d'un examen detots el continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi aquesta prova aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.

L'assignatura només pot ser avaluada pel sistema d'avaluació descrit anteriorment. Un estudiant que hagi participat en dues de les activitats d'avaluació anteriors es considera que participa de l'avaluació continuada. Per tant, un alumne tindrà una qualificació de NO AVALUABLE quan només hagi participat en una activitat d'avaluació. La no participació en alguna de les activitats d'avaluació descrites serà qualificada amb un zero a efectes de mitjanes i ponderacions per a la nota final, tret que l'estudiant justifiqui documentalment les causes que li han impedit participar en aquella activitat.

Calendari d’activitats d’avaluació
Les proves individuals es duran a terme en els períodes i en les dates programades en el calendari d'exàmens de la Facultat. La primera prova està prevista pel dimecres 25 de març de 2020 a les 11 hores i, la segona, pel dijous 4 de juny de 2020 a les 11:30 hores. Les dates de la resta d’activitats d'avaluació (exercicis, lliurament de treballs, ...), tret dels que es proposin directament a l’aula, s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

 "La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia iEmpresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió deles qualificacions
Coincidint amb el darrer examen s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals.De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants que no hagin superat la nota mínima d'alguna de les proves individuals o aquells que tinguin una nota mitjana de curs situada entre 3,5 i 4,9 podran participar del procés de recuperació. L'examen de recuperació està programat en el calendari d'exàmens de la Facultat pel dimarts 30 de juny de 2020 a les 11 del matí.

Irregularitats en actes d’avaluació  
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament d'exercicis, participació i assistència 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12
Lliurament del treball de síntesi 10% 0 0 3, 4, 5, 7, 9, 10, 12
Proves períodiques 80% 3,5 0,14 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13

Bibliografia

Bàsica:

  • Serra, V.; Labatut, G.; Arce, M.; Cervera, N. i Pardo, F. (2011), Consolidación contable de grupos empresariales, Ediciones Pirámide, Madrid.
  • Reial Decret 1159/2010, de 17 de setembre, pel qual s’aproven les normes per a la formulació de comptes anuals consolidats i es modifica el Pla general de comptabilitat aprovat pel Reial decret 1514/2007, de 16 de novembre, i el Pla general de comptabilitat de petites i mitjanes empreses aprovat pel Reial decret 1515/2007, de 16 de novembre.

Complementària:

  • Boned, J.L. i Angla, J.J. (2011), Consolidación de estados financieros. ACCID, Barcelona.
  • Pulido, A. (2011), Combinaciones de negocios y preparación de las cuentas anuales consolidadas. Ibergarceta Publicaciones, S.L.
  • Normes internacionals d’informació financera: NIIF 3 Combinaciones de negocios; NIIF 10 Estados financieros consolidados; NIIF 11 Acuerdos conjuntos; NIIF 12 Información a revelar sobre participaciones en otras entidades, NIC 24 Informaciones a revelar sobre partes vinculades y NIC 28 Inversiones en asociadas y negocios conjuntos.

 Per cada tema es facilitaran exercicis així com material complementari, si escau. Es recomana la consulta del CAMPUS VIRTUAL.