Logo UAB
2019/2020

Introducció a la Comptabilitat

Codi: 102366 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OB 1 2
2501573 Economia OB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carmen Pilar Marti Ballester
Correu electrònic:
CarmenPilar.Marti@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Aquesta assignatura no té cap requisit previ.

Objectius

Context:
L'assignatura de Introducció a la comptabilitat és la primera que s'imparteix en el grau dins de l'àrea de
comptabilitat i la única que s'imparteix en el primer curs. Estableix les bases conceptuals que permeten amb
posterioritat cursar les assignatures d'anàlisi d'estats financers, comptabilitat financera o comptabilitat de
societats per posar alguns exemples.
Objectius:
Comprendre les fonaments de la comptabilitat i el seu marc conceptual: normativa, principis i criteris de
valoració. Conèixer i saber desenvolupar el procés o cicle comptable d'una empresa: operacions de l'empresa
amb el mon exterior. Determinació del resultat de l'exercici i presentació dels comptes anuals d'acord amb el
Pla General de Comptabilitat vigent. Entendre la situació econòmica i financera de l'empresa.

Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
    Economia
  • Aplicar els coneixements teòrics de les finances per a millorar les relacions amb les fonts de finançament i identificar les diferents formes de finançament i els avantatges i inconvenients tant per a les empreses com per als seus proveïdors.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Generar i transmetre la informació necessària per a la presa de decisions al si de les empreses.
  • Identificar millores en el procés intern de gestió per estimular la productivitat de les empreses.
  • Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  • Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els principis comptables del pla general vigent.
  2. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  3. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  4. Demostrar un comportament ètic en l'elaboració dels estats financers.
  5. Elaborar els comptes anuals.
  6. Identificar les transaccions econòmiques i els fluxos que hi intervenen d'acord amb les normes de valoració del pla general de comptabilitat.
  7. Iniciativa i capacitat de treballar autònomament quan la situació ho demani.
  8. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  9. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  10. Sintetitzar la informació comptable i presentar-la a través dels comptes anuals.
  11. Utilitzar les tecnologies de la informació disponibles i adaptar-se als nous entorns tecnològics.
  12. Utilitzar noves tecnologies com ara el webquest i entorns wiki.
  13. Valorar el compromís ètic en l'exercici professional.
  14. Valorar la utilitat de la comptabilitat per als usuaris potencials

Continguts

1. El paper de les societats jurídiques en l'activitat econòmica general.

  • L'anàlisi de les transaccions
  • Les etapes de l'activitat productiva
  • Magnituds d'una activitat productiva: magnituds fluxe i magnituds fons

 

2. La comptabilitat com a sistema d'informació

  • Definició i objectius de la comptabilitat.
  • El marc conceptual de la comptabilitat.
  • Requisits (característiques) de la informació comptabl
  • Usuaris de la informació comptable.
  • Regulació i harmonització de la comptabilitat.
  • El Pla General de Comptabilitat vigent (PGC).

 

3. El compte. Concepte i classes.
(Metodologies, procediments i tècnica de representació comptable. El mètode comptable.)

  • El compte com a instrument de representació i mesura.
  • Metodologia (Mètodes de comptabilitat).
  • Procediments de comptabilitat..
  • Tècniques de representació (Els funcionaments dels comptes)
  • Convenis de càrrec i abonament.
  • El procés o cicle comptable (Etapes o fases).

 

4. El registre de les transaccions.

  • Les transaccions de les empreses.
  • La valoració dels fluxos
  • Criteris de valoració dels fluxos d'entrada,
  • Criteris de valoració dels fluxos de sortida.
  • Comptabilització de les transaccions.
  • Transaccions amb drets acumulables.
  • Procediment administratiu.
  • Procediment especulatiu.
  • Transaccions amb drets no acumulables.
  • Transaccions de captació de recursos.
  • Transaccions específiques

    • Descomtpes i devolucions
    • IVA
    • Les remuneracions al personal
    • El descompte d’efectes
    • L’impost sobre beneficis
    • La distribució del resultat

5. El resultat comptable.

  • El concepte de resultat.
  • La formació del resultat.
  • Valoració i variació de les existències.
  • Periodificació d'ingressos i despeses.
  • Amortització (valoració dels consums de l'immobilitzat).
  • Deterioraments (existències i clients)
  • Compensació de despeses.
  • El procés de regularització comptable.
  • La elaboració dels comptes anuals.

6. Els comptes anuals

  • Normes de presentació.
  • El balanç de situació.
  • El compte de pèrdues i guanys (PiG).
  • L'estat de canvis del patrimoni net (ECPN).
  • L'estat de fluxos d'efectiu (EFE).
  • La memòria.
  • Models abreujats de comptes anuals.
  • Verificació dels comptes anuals.

Metodologia

La metodologia docent estarà basada en una combinació de 3 tipus d'activitat:
- Activitat dirigida: classes teòriques i pràctiques i de resolució (anàlisi) de casos.
- Activitat supervisada: consistent en l'assistència a tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.
- Activitat autònoma individual: comprendrà la part d'estudi personal de l'alumne (estudi de la bibliografia bàsica,
lectures complementàries, recerca d'informació, etc.). També s'inclou la realització d'exercicis addicionals i casos.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes presencials de pràctica 10,5 0,42 1, 4, 5, 6, 10
Classes presencials de teoria 33 1,32 6
Tipus: Supervisades      
Lliurament pràctiques 5,5 0,22 2, 11
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Treball autònom 90 3,6 3, 7, 8, 9, 11

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es farà tenint en compte els següents criteris:
1. LLiurament de casos pràctics al llarg del semestre (10% de la nota final): màxim 1 punt
2. Realització de dues proves teòriques parcials (45% de la nota): màxim 2,25 punts cada parcial teòric
3. Realització d'una prova pràctica al finalitzar el semestre (45% de la nota final): màxim 4,5 punts
Informació adicional:

  • Un alumne es considerarà NO AVALUABLE quan no hagi realitzat cap de les activitats esmentades anteriorment.
  • Els estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota inferior a (1) 3,5 punts de mitjana de les proves parcials teòriques i (2) 3,5 punts en l'examen pràctic final, suspendran l'assignatura.
  • Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota final que sigui igual o superior a 3,5 punts i inferior a 5 punts o sent superior a 5 punts hagi obtingut una nota inferior a 3,5 punts en alguna de les dues parts (teoria o pràctica) hi haurà una recuperació de la part suspesa (teoria o pràctica o totes dues). Els estudiants que es presentin a les dues proves (teoria i pràctica) i la superin, aprovaran l’assignatura amb una nota de 5 punts. Els estudiants que es presentin nomes a una de les parts (teoria o pràctica) i la superin, aprovaran l'assignatura amb la nota que correspongui després de substituir la nota de la part suspesa per la nota del examen de recuperació (màxim 10 punts). En cas contrari es mantindrá la mateixa nota.

Els exàmens es faran amb bolígraf (blau o negre). 

Data dels exàmens:

Examen Data
Parcial teòric 1 (provisonal) 26 de març de 2020
Parcial teòric 2(provisional) 26 de maig de 2020
Pràctic  (provisional) 22 de juny de 2020
Re-evaluació (provisional) 3 de juliol de 2020
 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut unaqualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

Per qualsevol consulta relacionada amb l'assignatura contacteu amb:

Carlota Menéndez Plans (Carlota.Menendez@uab.cat) Coordinadora del Grau d'ADE i del Doble Grau d'ADE i Dret

Valeri Sorolla Amat (Valeri.Sorolla@uab.cat) Coordinador del Grau d'Economia 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
LLiurament pràctiques 10% 2 0,08 2, 3, 7, 8, 9, 11, 13
Prova parcial pràctica 45% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Proves parcials teoria 45% 2 0,08 1, 6, 14

Bibliografia

Vilardell, Immaculada i Solà, Magda: "Introducción a la contabilidad general". McGraw/Hill. Madrid, 2009.
Segona Edició

Pla General de Comptabilitat i de Pimes. Reials Decrets 1514/2007 i 1515/2007, de 16 de novembre.
UAB: Campus virtual de l'assignatura

Pla General de Comptabilitat. McGraw/Hill. Última edició.