Logo UAB
2019/2020

Microeconomia III

Codi: 102335 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
2501573 Economia OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pau Olivella Cunill
Correu electrònic:
Pau.Olivella@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Alex Sanz Fernandez
Katerina Chara Papioti

Prerequisits

Es recomana haver superat les assignatures:

Introducció a l'Economia

Matemàtiques I i II

Microeconomia I i II

Objectius

Aquesta assignatura constitueix l'últim curs de Microeconomia i, per tant, el principal objectiu és aprofundir en els coneixements bàsics mitjançant els conceptes més avançats sobre decisions individuals i mercats.

Competències

    Administració i Direcció d'Empreses
  • Aplicar els instruments matemàtics per sintetitzar situacions econòmiques i empresarials complexes.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  • Identificar els processos que governen el funcionament dels mercats en diferents règims de competència, en diferents escenaris d'interrelació i en diferents horitzons temporals.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
    Economia
  • Aplicar els instruments matemàtics per sintetitzar situacions econòmiques i empresarials complexes.
  • Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  • Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  • Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  • Identificar els processos que governen el funcionament dels mercats en diferents règims de competència, en diferents escenaris d'interrelació i en diferents horitzons temporals.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Capacitat d'adaptació a entorns canviants.
  2. Capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, que permeti sintetitzar i presentar oralment i per escrit la feina feta.
  3. Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
  4. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  5. Identificar els errors dels mercats i definir els mecanismes correctors de la intervenció pública.
  6. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  7. Ponderar la incidència del sector públic sobre l'activitat de les empreses i els consumidors.
  8. Reconèixer el paper de la incertesa en la presa de decisions de consumidors i empreses.
  9. Relacionar els aspectes inter-temporals amb els processos de presa de decisions dels agents econòmics.
  10. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Continguts

MICROECONOMIA III

Continguts

1.Teoria del consumidor

a. Preferències i funció d’utilitat
b. El comportament del consumidor
c. Dualitat i aplicacions
d. Variacions de preus i anàlisi de benestar

2. Teoria de l’elecció sota incertesa

a. Representació d’alternatives sota incertesa: loteries
b. Preferències sobre loteries
c. Teoria de la utilitat esperada de vonNeumann-Morgenstern
d. Loteries monetàries i aversió al risc.

3. Teoria de la empresa

a. Tecnologia i funció de producció
b. El comportament de l’empresa
c. Dualitat i aplicacions

4. Teoria del equilibri general

a. Economies d’intercanvi pur
b. Economies amb producció
c. Teoremes del benestar

5. Externalitats

a. Externalitat positives i negatives
b. Externalitats en la producció i el consum
c. Ineficiència del mercat
d. Solucions: creació de mercats, imposició, drets de propietat

6. Bens públics

a. Tipus de bens públics
b. Provisió eficient de bens públics discrets
c. Mecanismes de votació
d. Provisió eficient de bens públics continus
e. Assignació de Lindhal

7. Economia de la informació

a. Selecció adversa i aplicacions
b. Risc moral i aplicacions

Metodologia

La metodologia inclou estudi, preparació i discussió d'exercicis, lectura de textos, classes magistrals, exercicis en grup i tutories. 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques (resolució d'exercicis) 11,5 0,46
Teoria 33 1,32 1, 2, 3, 4, 6, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment 5 0,2 1, 2, 3, 4, 6, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi. Lectures Addicionals. Preparació Exercicis. Treball en grup. 95,5 3,82 1, 2, 3, 4, 6, 10

Avaluació

Procés d'avaluació

El procés d'avaluació consistirà en una prova d'avaluació final amb un pes del 50%, un examen parcial de tipus pràctic amb un pes del 30%, i la realització i lliurament de diverses llistes de problemes durant el curs amb un pes total del 20%.

Un estudiant que es presenta i lliura qualsevol prova d'avaluació no podrà ser considerat com No Avaluable.

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De lamateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

Prova de Recuperació (antigament "Reavaluació")

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).

Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9 per a presentar-se a recuperació.

La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

La nota de la Prova de Recuperació serà qualitativa, amb dues possibles opcions: apte o no apte. Si s'obté una nota d'apte, la nota numèrica final de l’assignatura serà igual a 5. Si el alumne o alumna obté un "no apte", no superarà l’assignatura y la seva nota final serà la nota prèvia a la recuperació.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Normes de comportament

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, el/la professor/a podrà minvar la nota mitjana obtinguda en les "activitats d'avaluació addicionals" entre un 1 i 2 punts sobre 10 a aquell/a alumne que de forma reiterada no respecti les indicacions del/de la professor/a quant a normes de comportament a classe.  El/la professor/a anunciarà aquestes normes a principi de curs. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Altres proves avaluatives 20 per cent 1,5 0,06 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen Final 50 per cent 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Examen parcial 30 per cent 1,5 0,06 2, 3, 4, 6, 10

Bibliografia

Bibliografia

Bàsica

  • Varian, Hal. Análisis Microeconómico. Antoni Bosch, ed. 3a edició. 1993
  • Jehle, G.A., Reny, P.J. Advanced Microeconomic Theory. Pearson Education. Third edition. 2011

 Complementària

  • Martinez-Giralt, Xavier. Microeconomia Avanzada. UAB. 2008

Descàrrega gratuïta a:

 http://www.lulu.com/shop/xavier-martinez-giralt/microeconom%C3%Ada-avanzada/ebook/product-20268684.html