Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500894 Turisme | FB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits.
Aquesta assignatura s’emmarca dins del grup d’assignatures del Grau en Turisme que tenen a veure amb la gestió i desenvolupament de persones en les organitzacions, concretament la gestió de Recursos Humans (RRHH) a les empreses del sector turístic. D’altra banda la present assignatura és una continuació de l’assignatura “Introducció a l’empresa” (assignatura de 1er curs) on es tracten temes relacionats amb l’estructura organitzativa i l’estratègia de les empreses turístiques, representant una continuïtat pel que fa als seus continguts fonamentals.
L’enfocament de l’assignatura és molt pràctic i es pretén que els continguts teòrics s’apliquin en forma d’exercicis, simulacions de casos, així com d’altres activitats complementàries.
A) LA FUNCIÓ DIRECTIVA
El mercat laboral actual.
La cultura organitzacional. Les persones com a element clau.
Concepte, elements, tasques i tipus de direcció.
Estratègia, estructura, procés i gestió de recursos humans.
Dirigint empreses del sector turístic.
B) LA GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS (RRHH)
Anàlisi, descripció i valoració dels llocs de treball.
Planificació dels RRHH.
Processos de reclutament i selecció de persones.
La gestió i l’avaluació de l’acompliment.
Formació i desenvolupament del personal.
Remuneració, compensació i beneficis.
Les polítiques de RRHH a les empreses turístiques.
C) EL COMPORTAMENT ORGANITZATIU
Relacions laborals i poder disciplinari.
Gestió de seguretat i salut.
La gestió de la diversitat.
La comunicació i la gestió de la informació.
Estils de direcció i lideratge, gestió d'equips.
La motivació i eines de reconeixement.
Processos de socialització.
La dimensió ètica a les organitzacions: Responsabilitat Social Corporativa.
L’assignatura funciona en base a tres metodologies d’ensenyament-aprenentatge:
Metodologia de la part teòrica de l’assignatura:
Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa als diferents temes del programa. Les classes comptaran sovint amb suport audiovisual (visionat d’algun vídeo de suport a la teoria, presentacions en power point, etc.).
Metodologia de la part pràctica de l’assignatura:
Realització i exposició a classe d’exercicis, de casos pràctics i/o de treballes (individuals i en equip) relacionats amb les explicacions teòriques (alguns exercicis es realitzaran fora d’horari de classe). Tots els exercicis, els casos i el treball caldrà fer l’entrega en un document en paper o format digital per a avaluació.
Metodologia de la part no presencial de l’assignatura (Aula Moodle):
L’Aula Moodle s’emprarà com a complement d’informació i mitjà de comunicació alternatiu a l’aula entre alumnes i professor. A l’Aula Moodle hi haurà la fitxa de l’assignatura, el material complementari a la teoria en format digital, els exercicis i casos, enllaços a pàgines web, etc.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 4, 6 |
Presentació pública de treballs | 2 | 0,08 | 3, 5, 6, 8 |
Resolució casos pràctics | 30 | 1,2 | 3, 5, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 25 | 1 | 2, 3, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Estudi | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Resolució casos pràctics | 15 | 0,6 | 2, 3, 4 |
Avaluació contínua:
a) Treballs pràctics (20%): La realització i exposició-discussió d’exercicis i casos individuals i en equip, presencials i “on-line” al llarg del curs, lliurats dins del termini fixat.
b) Treball de camp (30%): La realització d’un treball individual o en equip sobre la funció de RRHH a empreses del sector turístic. L’esmentat treball s’haurà de lliurar en la data establerta i exposar públicament a classe.
c) Examen teòric (50%): La realització d’un examen que inclourà tant la matèria teòrica exposada a les classes magistrals, com aspectes relatius a la part pràctica de l’assignatura.
Per tal de fer la mitjana en la nota final cal obtenir com a mínim un 5 sobre 10 en les parts a), b) i c) objecte d’avaluació. En cas contrari, haurà d’anar a l’examen final.
2. En lloc d’avaluacions contínues (1a, 1b i 1c) mostrades anteriorment, els estudiants tenen l’opció de fer l’examen final directament. La nota de l’examen final serà el 100% de la nota final.
Els alumnes que a l’avaluació final hagin obtingut una nota igual o superior a 3.5 i menor de 5, es podran presentar a l’examen de re-avaluació. La qualificació màxima d’aquest examen de re-avaluació no superarà el 5 com a nota final.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen teòric | 50% | 2 | 0,08 | 3 |
Treball de camp | 30% | 3 | 0,12 | 5, 7, 8 |
Treballs pràctics | 20% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Bibliografia Bàsica (no obligatoria)
GOMEZ- MEJÍA, L., Balkin, D. and Cardy, R. (2012): “Managing Human Resources”, Pearson
MARTÍN, E. (2004): "Dirección y gestión de empresas del sector turístico", Ed. Pirámide, Madrid. 3
NICKSON, D. (2007): “Human Resource management for the hospitality and tourism industries”, Elsevier (on-line a www.sciencedirect.com).
Bibliografia Addicional
CASANUEVA, C., GARCÍA, J., CARO, F.J. (2004): “Organización y gestión de empresas turísticas”, Ed.Pirámide, Madrid. 4ª ed.
DOLAN, S., SCHULER, R., JACKSON, S., VALLE, R. (2008): “La gestión de los Recursos Humanos”, Mc Graw-Hill, Madrid.
ESADE (2014): "VII Informe Cranet ESADE 2014. Gestión Estratégica en Recursos Humanos, ESADE, Barcelona.
LAZER, E.P., Gibbs, M. (2015): “Personnel Economics in Practice,” Wiley.
MARTÍN, I. (2004): “Dirección y gestión de empresas del sector turístico”, Ed. Pirámide, Madrid. 3ª ed.
ROBBINS, S. P. (2008): “Comportamiento organizacional”, Ed. Prentice Hall Inc, México.
URBANO, D. y TOLEDANO, N. (2008): Invitación al emprendimiento: Una aproximación a la creación de empresas. Editorial UOC.
Altre material de suport en format digital i enllaços a pàgines web s’ofereixen a l’Aula Moodle.