Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500894 Turisme | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits
Amb aquesta assignatura es pretén aportar una reflexió en profunditat sobre la gastronomia i l'enologia i la importància que té actualment en el sector turístic.
Els objectius de l'assignatura estan basats a aconseguir els coneixements gastronòmics i enològics existents al nostre país, així com les principals tècniques per dinamitzar la cultura gastronòmica i enològica com a atractiu turístic.
1. CONCEPTES ENOLÒGICS INTRODUCTORIS
Geografia vitivinícola a Catalunya, varietats principals de raïm, efectes de la climatologia i el terrer.
2. EL PROCÉS DE VINIFICACIÓ
Verema, maceració, fermentació, filtrat, criança, embotellat i maceració carbònica.
3. VINIFICACIONS NO COMUNS I ALTRES PROCESSOS D’ELABORACIÓ DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES
Elaboració d'espumosos, mètode champenoise, elaboració de vins dolços naturals, fortificació, chaptalizació, destil·lació, diferents formes de criança.
4. VITICULTURA
Cicle de la vinya, mètodes de poda, sistemes de conducció, optimització de l'exposició solar i resultats sobre el patrimoni paisatgístic.
5. ANÀLISI ORGANOLÈPTICA
Conceptes vinculats al tast, tècnica de tast, significat de la diferents característiques organolèptiques, evolució temporal del vi i temps de criança.
6. CREACIÓ I MECANISME DE TRANSMISSIÓ DEL GUST
Mecanismes inter-generacionals i intra-generacionals de transmissió del gust, habitus, gust de necessitat. Fases per a la posada en valor d'un producte turístic enogastronòmic.
7. CULTURA I TERRITORI
Revisió dels conceptes vinculants entre cultura i idiosincràsia terriotrial: Religió; Classe, status social; Nació, poble, grup; Gènere (Endocuina i exocuina); Edat.
8 PRODUCTES AGROALIMENTARIS AMB DOP I IGP A CATALUNYA
Repasso i tast dels diferents productes agroalimentaris denominats amb IGP o DOP a Catalunya. En aquesta sessió s'obvien les DO vinícoles per haver estat tractades en el tema 1.
9. TENDÈNCIES GASTRONÒMIQUES
Estudi de les tendències gastronòmiques actuals, repàs mitjans en els quals s'expandeixen, aproximació a possibles tendències futures.
10. PRINCIPALS DESTINACIONS ENOGASTRONÒMIQUES MUNDIALS
Localització i caracterització de les principals destinacions enogastronòmiques en l'àmbit internacional. Revisió concreta de les destinacions designades per la UNESCO com a patrimoni cultural de la humanitat.
• Classes magistrals on el professor comentarà la matèria, que prèviament l'alumne haurà treballat, i resoldrà alguns casos pràctics.
• Exposició en grup de parts del temari que l'alumne haurà preparat coordinadament amb el professor.
• Presentació d'un treball assignat pel professor.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 45 | 1,8 | 1, 3, 5, 6 |
Estudi | 25 | 1 | 1, 2, 3, 6, 7 |
Presentació casos pràctics | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tutories | 12 | 0,48 | 2, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de casos pràctics | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament dels casos pràctics | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Elaboració de projectes | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació contínua: El sistema d'avaluació s'organitza en mòduls distribuïts en treballs individuals o en grup, en la presentació i avaluació conjunta d'aquests treballs i exàmens.
Sistemes i tècniques d'avaluació previstes:
• Realització de treballs i exercicis amb un pes global del 30%
• Proves escrites, amb un pes global del 70%
Avaluació estàndard: S'hauran d'aprovar per separat les dues parts de l'assignatura amb un 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Estudi i promoció mitjançant XXSS per a la posada en valor d'una destinació enogastronómica | 30% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8 |
Examen Enologia | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Examen Gastronomia | 35% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Alonso, A., & O'Neil, M. (2009). Wine tourism in Spain: the case of three wine regions. Tourism: An International Interdisciplinary Journal(57), 405-420.
Bourdieu, P. (2002). La Distinción: Criterio y bases sociales del gusto. México D.F.: Taurus.
Charters, S., & Ali-Kngiht, J. (2002). Who is the wine tourist? Tourism Management, 7(2), 311-319.
Fischler, C. (1995). El (h)omnívoro. Barcelona: Anagrama.
Getz, D. (2000). Explore Wine tourism, management, development and destinations. New York: Cognizant communication corporation.
Medina, F., & Tresserras, J. (2008). Turismo enológico y rutas del vino en Catalunya. Análisis de casos: D.O. Penedès, D.O.Q. Priorat, D.O. Montsant. Pasos revista de Turismo y Patrimonio Cultural(6), 493-509.