Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 | 1 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 3 | 1 |
Els criteris generals oficials.
El curs analitza les relacions internacionals des d'una perspectiva sociològica. Fa servir, sobretot, teories del canvi social, sobre el desenvolupament internacional i sobre la globalització. Inclou també elements de demografia per comprendre la relació entre el desenvolupament internacional i les condicions de vida de la població.
1.Introducció a la globalització
2.Canvi social i Desenvolupament humà
3.Globalització Econòmica
4.Globalització Política
5.Desigualtats i globalització
L'assignatura s'organitza a partir de tres estructures d'aprenentatge:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 8, 13, 14, 28, 29 |
Seminari sobre el desenvolupament en un país (professorat Demografia, matí) | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 14, 15, 29, 30 |
Seminari sobre lectures i estudis de cas | 15 | 0,6 | 3, 6, 8, 13, 14, 15, 28, 29, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats d'avaluació | 7 | 0,28 | 6 |
Tutories | 15 | 0,6 | 6, 7, 14, 15, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Analysis | 24 | 0,96 | 6, 7, 8, 13, 14, 15, 19, 30 |
Lectura, estudi, reflexió teòrica (preguntes sobre lectures i assaig) | 43 | 1,72 | 3, 6, 8, 13, 14, 15, 19, 28, 29 |
Aquesta assignatura es regeix per un sistema d’avaluació contínua. No obstant això, els estudiants podran fer una prova única de recuperació d’acord amb unes determinades condicions:
La prova única de recuperació és basarà en les tres activitats de l’avaluació contínua (lectures, treball i exercicis de demografia). Cadascun dels dos grups de docència (matí o tarda) anunciarà amb prou antelació el mode de la prova (presencial o en línia). Tant en un cas com l’altre, la data de l’examen o del lliurament coincidirà amb el dia que la Facultat fixi com a data de recuperació per a l’assignatura. Per aprovar-la, serà imprescindible respondre'n totes les preguntes. La nota de la recuperació substituirà totes les notes de l'avaluació continuada i no podrà ser superior a 5.
Els estudiants que repeteixin l'assignatura s'han de posar en contacte amb els professors durant la primera setmana de curs.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Anàlisi demogràfica del desenvolupament a un país | 40 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 |
Escriure un assaig sobre la globalització | 30 | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 14, 15, 19, 20, 28, 29, 30, 32, 33 |
Preguntes sobre lectures | 30 | 2 | 0,08 | 3, 6, 8, 13, 19, 28, 29 |
Canvi social i governança global
Evans, P.B.; Rueschemeyer, D.; Skocpol, Th. (1985) Bringing the state back in. Cambridge: Cambridge Univ Press.
Hall, P.A.; Taylor, R. C. R. (1996) Political Science and the Three Institutionalisms. Political Studies, XLIV: 936-957.
Scholte, J.A. (2014). Reinventing global democracy. European Journal of International Relations, 20(1): 3–28
Sztompka, P. (1993) Sociología del cambio social. Madrid, Alianza.
Tarrow, S. (1997) El Poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política Madrid: Alianza.
Tilly, Ch. (1991[1984]) Grandes estructuras, procesos amplios, comparaciones enormes Madrid: Alianza.
Veremic, V. and Sachs, J. D. (2014) The United Nations in the Age of Sustainable Development. The Economic and Social Review, 45(2): 161–188
Desenvolupament
Benavot, A. and Resnik, J. (2007) Lessons from the Past: A Comparative Socio-Historical Analysis of Primary and Secondary Education. In: A. Benavot, J. Resnik and J. Corrales (ed) Global Educational Expansion. Historical Legacies and Political Obstacles. Cambridge (MA): American Academy of Arts and Science.
Carnoy, M. (2007) Cuba’s academic advantage. Centre for Latin American Studies (UC Berkeley), Fall: 39-41.
Evans, P. (2004) “Development as Institutional Change: The Pitfalls of Monocropping and the Potentials of Deliberation”, Studies in Comparative International Development,38(4): 30-52.
Fogel, R. W. (2004) Health, nutrition and economic growth. Economic Development and Cultural Change 52(3), pp. 643-658
Inglehart, R. (2005) Modernization, Cultural Change and Democracy. The Human Development Sequence. Cambridge: Cambridge University Press.
Kuhn, R. (2010). Routes to Low Mortality in Poor Countries Revisited. Population and Development Review. 36(4): 655–692
Martinussen, J. (2003) Society, State and Market: a guide to competing theories of development London: Zed Books.
Douglass C. North, John Joseph Wallis,Steven B. Webb and Barry R. Weingast (2011) Limited Access Orders: Rethinking the Problems of Development and Violence, Journal of Economic Literature (Stanford University), Codes O-1, H-1, P-5, 19 page
Santos, B. S. (2005) El milenio huérfano. Madrid: Trotta.
Sen, A. (2001) Development as freedom. Oxford: Oxford Univ Press. (en esp: 2000, Desarrollo y Libertad. Madrid: Planeta).
Globalització
Appadurai, A. (2001) Globalization. Durham: Duke University Press.
Bauman, Z. (2000) Globalization: the Human Consequences London: Polity.
Castells, M. (1997-8) La era de la información 3 vols Madrid: Alianza.
Dryzek, J. (2012). Global Civil Society: The Progress of Post-Westphalian Politics. Annual Review of Political Science, 15: 101-119.
Enloe, C. (2004) Margins, Silences, and Bottom Rungs: How to Overcome the Underestimation of Power in the Study of International Relationsre. In: Enloe, C. The Curious Feminist. Searching for Women in the New Age of Empire. Berkeley: University of Californa Press.
Harvey, H. (2009) Is this really the end of neoliberalism?, Counterpunch, March 13,
Held,D.& McGrew, Goldblatt, D. & Perraton, J. (2000). Global transformations. Politics, Economics and Culture. Cambridge, Polity.
Held, D. (2007) Globalization theory: approaches and controversies. Malden: Polity.
Hirst, P. & Thompson, G. (1999) Globalization in Question Malden: Polity Press.
Kaplinsky, Raphael (2008). What Does the Rise of China Do for Industrialisation in Sub-Saharan Africa? Review of African Political Economy, 35(115) pp. 7–22.
Paus, E. (2012). Confronting the Middle Income Trap: Insights from Small Latecomers. Studies in Comparative International Development. 47(2): 115-138.
Piketty, Th. & Saez, E. (2014) Inequality in the long run, Science, 344 (6186): 838-842
Santos, B.S. and Rodriguez-Garabito, C. (2005) Law and Globalization from Below. Cambridge (UK): Cambridge Univ. Press.
Sassen, S. (2006) Territory, authority, rights: from medieval to global assemblages. Princeton: Princeton Univ Press.
Sassen, S. (2007) Una sociología de la globalización. Buenos Aires: Katz.
Sklair, L. (1997) “Social movements for global capitalism: the transnational capitalist class in action”, Review of International Political Economy, 4(3), pp. 514—538.
Stiglitz, J. (2010) "The Financial Crisis of 2007-2008 and its Macroeconomic Consequences," in Time for a Visible Hand: Lessons from the 2008 World Financial Crisis, (S. Griffith-Jones, J.A. Ocampo, and J.E. Stiglitz, eds.), Initiative for Policy Dialogue Series, Oxford: Oxford University Press, 2010, pp. 19-49
Walby, S. (2009) Globalization and inequalities: complexity and contested modernities. London: Sage.
Waltz, K. (2000) Structural Realism after the Cold War, International Security, Vol. 25, No. 1 (Summer, 2000), pp. 5-41