Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500247 Llengua i literatura catalanes | OB | 2 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 | 2 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OB | 2 | 2 |
En el cas d’alumnes del Grau de Llengua i Literatura Catalanes, convé que hagin cursat Literatura catalana medieval I.
Aquesta assignatura continua la iniciació de l’estudiant en l’estudi de la literatura catalana medieval, tant en el seu aspecte històric com en la pràctica de la lectura i comentari de textos antics, ara ja de més envergadura. Això vol dir que l’estudiant aprendrà a entendre un text en el context cultural de la seva època i que es familiaritzarà amb la llengua antiga.
A l’acabament del curs, l’estudiant haurà de ser capaç de:
(a) conèixer i situar històricament els autors, els gèneres i les obres més importants estudiats;
(b) entendre i comentar oralment els textos llegits;
(c) produir breus comentaris escrits sobre aquests textos;
(d) analitzar en detall algun aspecte dels textos llargs tractats.
Complir aquest objectius dóna accés a les assignatures més especialitzades dels cursos superiors (poesia, novel·la i narrativa meravellosa de l’Edat Mitjana).
1. Canvis culturals en temps de Pere III i els seus fills Joan I i Martí I (1337-1410) Els mendicants i la universitat. Difusió cultural i traduccions. Antoni Canals i altres universitaris. La historiografia en temps de Pere III.
2. Bernat Metge (ca. 1348-1413) Formació i carrera literària. El Llibre de Fortuna i Prudència i altres obres. Lectura de Lo somni.
3. Cultura literària a les corts Trastàmara (1412-79) La novel·la cavalleresca. Lectura del Curial e Güelfa: cultura de l’Anònim, interpretació de l’obra. Tirant lo Blanc (1460-64; 1a ed. 1490). Estil alt i estil baix: la prosa de Joan Roís de Corella i l’Espill (1459-60) de Jaume Roig.
4. La poesia al segle XV Jordi de Sant Jordi. L’obra d’Ausiàs March (1400-59). Altres poetes. |
Es tracta d’un curs teòrico-pràctic en el qual l’alumne: (a) aprendrà història de la literatura; (b) llegirà dues obres importants, comentades amb detall històric i cultural a classe; (c) practicarà el debat sobre el valor d’aquests obres; (d) redactarà exercicis de comentari d’un aspecte d’aquestes obres. L’objectiu prioritari del curs és que l’alumne obtingui un coneixement bàsic d’història de la literatura medieval, que completi el del curs precedent, i alhora aconsegueixi millorar la seva capacitat de comprensió lectora i el seu coneixement de la tradició literària, dels clàssics ençà |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Comentari de textos a classe | 17,5 | 0,7 | 2, 12, 13 |
Exposició del programa | 30 | 1,2 | 8, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de comentari de text | 9 | 0,36 | 5, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia, consulta de la pàgina web de LCM (Campus Virtual) | 10 | 0,4 | 1 |
Lectura de textos, seguint les pautes indicades pel professor | 30 | 1,2 | 16 |
Les competències d’aquesta matèria seran avaluades per mitjà d’exàmens i treballs individuals escrits (comentaris de text, traduccions, assajos). El sistema d’avaluació s’organitza en 3 mòduls, cadascun dels quals tindrà assignat un pes específic en la qualificació final:
Els requisits mínims a partir dels quals l’estudiant estarà en condicions de ser avaluat són: presentació del treball escrit principal (maig) i presentació a la prova escrita final (juny). Altrament, la qualificació serà No avaluable. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions. Podran optar a la reavaluació els estudiants que tinguin una qualificació final entre 3,5 i 4,9. La reavaluació consistirà en un examen escrit i/o la presentació del treball principal si no ha estat aprovat. La qualificació màxima de la reavaluació és 5. En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d''aquesta assignatura serà 0. |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral de comentari de text | 10% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Proves escrites: preparació i examen | 50% | 28,5 | 1,14 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Redacció de treball | 40% | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Riquer, Martí de, Història de la literatura catalana: part antiga, 3 vols. (Barcelona: Ariel, 1964); també en 4 vols. (Barcelona: Planeta, 1984).
Badia, Lola (dir.), Literatura medieval,3 volums, dins A. Broch (dir.), Història de la literatura catalana, I-III (Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2013-2015).
Badia, Lola, De Bernat Metge a Joan Roís de Corella (Barcelona: Quaderns Crema, 1988).
Metge, Bernat, Lo somni, ed. Lola Badia (Barcelona: Quaderns Crema, 1999).
[lectura obligatòria]
Curial e Güelfa, ed. Lola Badia i Jaume Torró (Barcelona: Quaderns Crema, 2011).
[lectura obligatòria]
NB Al Campus Virtual hi trobareu una pàgina web multimèdia amb altres textos llegits al llarg del curs (i molts d’altres), a més de textos crítics, mapes, esquemes, imatges i música. Conté també una bibliografia completa.
Enllaços:
Per a l’estudi de la literatura medieval (catalana o no), consulteu l’espai www.narpan.net. Hi trobareu també molts enllaços.
Existeix una biblioteca virtual amb tots els textos en vers: Repertorio Informatizzato dell’Antica Letteratura Catalana (RIALC): www.rialc.unina.it